تاج گذاری و غفلت رسانه ای/ رسانه هایی که در شرایط بحرانی نیاز مبرمی به انعطاف دارند


زمان: 09:27
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1816747

رسانه‌های مختلف کشور به‌جای بازآفرینی پوشش رسانه‌ای خود از بحران، در طول دو سال سلطنت، منفعلانه و با حداقل تغییرات به کار خود ادامه دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پدیده تاج در این دو سال زندگی ننگین خود، بلاها و بلاهای وحشیانه زیادی را بر سر ما آورد. از رنجی که در غم فراق و مرگ عزیزانمان بر ما وارد شد تا تغییراتی که در شیوه زندگی ما رخ داده است.

ابزارهای مختلف رسانه ای برای ارائه غم ها، شادی ها و رویدادهای مهم ملی مانند تاج می تواند تأثیرات بسیار مهمی در جامعه داشته باشد. نکته حائز اهمیت استفاده صحیح و به موقع از این ابزار رسانه ای در این ارائه است که به گفته بسیاری از کارشناسان رسانه ای به جای بازآفرینی مدلی جدید از رسانه در مواجهه با تاج، عقبگرد محسوسی داشته ایم.

در ابتدا ساخت فیلم و سریال برای چند ماه متوقف شد اما ادامه روند بیماری چاره ای جز تداوم هنرمندان در این عرصه باقی نگذاشت و مسیر تولید با همه سختی ها حتی واکسیناسیون هنرمندان و … ادامه یافت. جمعیت از استرس اولیه بیماری رهایی یافتند.


af957a24 4ed8 466d 86ba 0ac33d727a14 خبر خاکستری

اگرچه بسیاری از رویدادها و نشست های فرهنگی و هنری به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می شد. اما در حوزه تئاتر و موسیقی (کنسرت) که شرایط آن به حضور تماشاگران و تماشاگران آنها بستگی دارد، تقریباً به طور کامل منسوخ شد تا اینکه اخیراً در چند ماه اخیر فعالیت خود را با تعداد محدودی تماشاگر از سر گرفت. .

اما تاریخ ناشران و بازار کتاب، علاوه بر تاج، از گرانی بی رویه کاغذ بیشتر آسیب می بیند و مردم و معدود خریداران کتاب، با افزایش ناگهانی قیمت کتاب در دو سال گذشته، یا از خرید منصرف شدند. کتاب مورد علاقه خود یا اجتناب ناپذیر برای دانلود نسخه pdf آنها رفته اند. البته امروزه کتاب‌های صوتی نیز مشتاقان و مشتریان خاص خود را دارند و توانسته‌اند در میان انبوهی از ورق‌های کاغذی برای مخاطبان جوان‌تر خودنمایی کنند و الهام بگیرند.


42956ead 239d 4181 9563 5a7d5d21c19d خبر خاکستری

دو سال از آمدن این میهمان ناخوانده کرونا می گذرد و به نظر می رسد او فعلا آنجا را ترک نخواهد کرد. اما رادیو و تلویزیون، فضای مجازی، سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ابزارهای مختلف رسانه ای به جای تولید محتوای رسانه ای و نمایش تصویری متفاوت از بحران؛ غم و فقدان، قهرمانی و فداکاری، ترس و اضطراب و امیدی که انسان را به زندگی در دل این تاریکی ترغیب می کند، با کندی روزافزون جلوی تولیدات خود را می گیرد و در بهترین حالت به آن شکل مجازی می بخشد.

اما در حوزه نشر، در این دو سال در کورونا، کتاب‌هایی منتشر شد که سعی داشت جنبه‌های مختلف این ماجرا را برجسته کند. از استرس ها و اضطراب های اولیه مردم در مواجهه با این بیماری گرفته تا جهادگرانی که قهرمانانه به یاری پرستاران و کادر درمانی رفتند و دوش به دوش به مداوای بیماران پرداختند. مستندها مثل همیشه در خط مقدم همه گیری همه گیر با دوربین هایی در دست سعی کردند زوایای پیدا و پنهان روزهای دردناک کرونی را به تصویر بکشند. اما در سایر حوزه‌های تصویر مانند فیلم‌ها و سریال‌ها که بی‌تردید می‌تواند تأثیر چشم‌گیرتری نسبت به سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری داشته باشد، آثار دفاعی وجود ندارد و این عدم تولید رسانه‌ای مرتبط با کرونا تا آنجا پیش رفته است که مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران و خانواده های شهدای سلامت در آذرماه 1400 به اهمیت این گونه تولیدات اشاره کردند و از هنرمندان خواستند که داستان های هنری خود را از آن روزها تهیه و منتشر کنند. «اجازه دهید به هنرمندان خود در اینجا بپردازم. ما در روایت هنری این وقایع نقص داریم. همان اتفاقات بیمارستانی که گفتم. این سختی های پرستاران و مشکلاتی که با آن مواجه هستند انگیزه های هنری است. با توجه به تفسیر عمومی پذیرفته شده فرانسوی از زبان هنرها، آنها مضامین نمایشی دارند و می توان از آنها برای ایجاد برنامه های هنری جذاب استفاده کرد. با هنرهای مختلف به میدان بیایید. چه هنر صحنه ای چه هنر تجسمی چه شعر چه ادبیات. اینها را بیاور [در آثار هنری]. اینها ارزشهای فرهنگی عظیمی هستند. همه باید از آنها استفاده کنند و کسانی که می توانند از این سرمایه گذاری ها پول نقد کنند هنرمندان ما هستند. خدا را شکر ما هنرمندان متعهد و مسئولیت پذیر زیادی داریم. بگذارید وارد میدان شوند.


6a76f8d1 4de2 49d1 880b ba9927c522a9 خبر خاکستری

در حالی که صدا و سیما علیرغم ظرفیت عظیمی که در برنامه سازی و تولید فیلم و سریال داشت، انتظارات بیشتری برای ساخت سریال های تاج محور داشت، در آن دو سال تنها دو سریال فرشتگان بدون بال و موج اول پخش شد پنجمین و سومین سیما. شبکه ها و مسعود ده نمکی سریال طنز «آزادی مشروط» را نیز با این موضوع تولید خواهد کرد. اما سینما برخلاف تلویزیون هیچ دستاوردی در این زمینه نداشته است و در این دو سال حتی یک فیلم با مضمون دراماتیک و انتقادی تاج اکران نشده است.

به هر حال در روزهای پرتلاطم تاج که فراز و نشیب های زیادی در پیش داشتیم و اکنون با واکسیناسیون عمومی، اگرچه روزهای بهتری را تجربه می کنیم، اما تصویر و رسانه های مکتوب ما با حالتی نیمه منفعل این دوران را پشت سر گذاشتند. . و می توانند خلاقانه و هوشمندانه این بحران را به فرصتی برای بازآفرینی مدل جدید رسانه ای خود تبدیل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید