تامین ارز توسط دولت التهاب قیمت ها را کاهش می دهد/ نظارت در توزیع ارز ترجیحی باید سختگیرانه باشد


ساعت: 16:07
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837290

ابراهیمی گفت: اختیار حذف ارز ترجیحی متعلق به دولت است; در بودجه سال 1401 دوباره به آن 15 میلیارد دلار نگاه کردیم اما به دولت اجازه دادیم که این منابع را برای واردات اختصاص دهد یا مانند سال های گذشته همان ارز 4200 تنی را که برای وارداتی که زخم دارد، ادامه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان درباره ارز ترجیحی و موانع آن گفت: مردم مانند سال های گذشته فکر کنید؛ پس ما هم تصمیم گرفتیم ببینیم در سال های گذشته برای سال 1401 چه برنامه ای برای کالاهای اساسی داشتیم؛ در سال های گذشته به طور متوسط ​​15 میلیارد دلار از منابع کشور را برای کالاها، داروها و اقلام ارز ترجیحی هزینه کردیم.


15 میلیارد دلار از منابع کالایی کشور مشمول ارز ترجیحی است

وی افزود: دولت در چهار سال گذشته سالانه 15 میلیارد دلار برای شکاف ارزی هزینه کرده است و ادامه یا عدم ادامه نرخ ترجیحی ارز همچنان در دستور کار دولت فعلی است و پیشنهاد ما این است که دولت توزیع مصرف و مصرف را انجام دهد. دولت را آزاد بگذارید تا در مورد کالاهای اصلی مجلس بحث کند، اما تا به امروز دولت برای خود تعیین تکلیف نکرده است.

پور ابراهیمی ادامه داد: اگرچه با جنگ اوکراین قیمت کالاها از 30 به 100 درصد افزایش یافته است، اما مجلس معتقد است که باید سیاست های کلیدی مانند مدیریت نقدینگی و مسائل ارزی و تنظیم بازار را در سیاست اقتصادی کشور همراه با فرابخشی دنبال کنیم. راه حل ها.”

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: قدرت حذف ارز بر دولت ارجح است، 4200 تنی که برای واردات آفات اختصاص داده ایم ادامه دهید. یعنی قیمت بالا می رود که ربطی به ارز ندارد یا تولید متوقف می شود. وضعیت قاچاق نیز مشخص است و مصرف سرانه در دهک های کم درآمد به شدت کاهش یافته است اما سرانه واردات به شدت افزایش یافته است.


مجلس 300 هزار میلیارد تن منابع در لایحه بودجه دولت تخصیص داده است

وی افزود: دولت به شکلی دیگر می تواند این ارز را در سبد مصرفی توزیع کند که منابع آن را در نظر گرفتیم. یعنی معادل مابه التفاوت نصف نرخ و ارز ترجیحی که مقدار مشخصی است، 300 هزار میلیارد تن منابعی را در لایحه بودجه لحاظ کرده ایم که دولت آزاد است یا اگر بخواهد می تواند از آن استفاده کند. تخصیص به کالاهای اساسی و دارو تبدیل به ارز 4200 و توزیع آن برای واردات. به همین دلیل اختیار را به دولت داده ایم و هر چه زودتر این واگذاری انجام شود بهتر است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه مجلس ارز ترجیحی را لغو نکرده است، گفت: منابع ارزی ترجیحی را به دلار در نظر گرفته ایم و دولت می تواند آنها را به دلار تبدیل کرده و برای مصرف توزیع کند تا واردات که این نیز میزان مصرف را تعیین می کند. «خب؛ بنابراین اگر دولت ارز ترجیحی را زودتر تعیین کند، مقداری از التهاب بازار کاسته می شود.


نمقررات توزیع ارز ترجیحی باید سختگیرانه باشد

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر توزیع ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: برخی از آثار منفی شیوه تخصیص ارز ترجیحی به واردات را نمی توان با نظارت پوشش داد. به عنوان مثال در حوزه تولید وقتی مواد اولیه وارد کشور می شود، در فرآیند تولید، واحد تمام شده این محصول به شدت بالا می رود و در عمل از فرصت رقابت با کالاهایی که وارد می کنیم استفاده می کند.

پور ابراهیمی گفت: کالاهایی را که وارد می کنیم 4200 تن محاسبه می کنیم. اما واحد تمام شده کالاهای تولید داخل که یکی مواد اولیه و بخشی دیگر دستمزد است، بسیار بالاتر از نمونه خارجی است. بنابراین اگر به این تولیدکنندگان بگوییم اجناس خود را با قیمت 4200 تن بفروشند، این امر به هیچ وجه امکان پذیر نیست و منجر به ورشکستگی و تعطیلی واحد تولیدی می شود که هم اکنون شاهد این روند هستیم و اکنون بخش بزرگی از واحدهای تولیدی که مواد اولیه آنها در مسیر است. ارز ترجیحی وارداتی است و دامداری مورد بحث است. بنابراین نظارت تنها برخی از این مشکلات را حل می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید