تحریک در راه جواد لاریجانی

تحریک در راه جواد لاریجانی

محمدجواد لاریجانی اگرچه همواره در حاشیه سیاست ایران حرکت کرده و علیرغم سابقه بیشتر خود، مانند دو برادر دیگرش علی و صادق لاریجانی، هرگز نتوانسته در مرکز قدرت سیاسی قرار گیرد، اما در چندین نوبت موفق شد با اظهارنظرهای خود توجه جامعه رسانه ای کشور را به خود جلب کرد، آرام آرام توجه البته تعجب و اعتراض بود. شاید مهم ترین اظهار نظر او مربوط به اواسط دهه 70 و زمانی بود که انتخابات ریاست دولت هفتم در حال آماده شدن بود. زمانی که سیدمحمد خاتمی از جناح چپ و ناطق نوری از جناح راست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند. ناطق نوری در مجلس پنجم ریاست محمدجواد لاریجانی را برعهده داشت و خود را آماده می کرد تا در صورت ریاست ناطق نوری سکان وزارت امور خارجه را در دست بگیرد و برنامه فکری خود را برای دیپلماسی کشور مطرح کند. از این رو با استفاده از تئوری همیشگی خود مبنی بر مذاکره با شیطان حتی در اعماق جهنم، در دیداری محرمانه با نیک براون، یکی از مدیران وزارت خارجه انگلیس در لندن، سخنانی ایراد کرد که جنجال سیاسی زیادی به پا کرد. لاریجانی به عنوان مغز جناح راست در این نشست سعی کرد نظر منفی غرب نسبت به جناح راست ایران را اصلاح کند. او به براون گفته بود که پیروزی جناح راست در انتخابات می تواند “منافع انگلیس و غرب” باشد. از طرفی سعی کرد چهره ای افراطی از جناح چپ و سیدمحمد خاتمی ارائه دهد. او حتی جناح چپ را به عنوان مجری اصلی اجرای فتوای ترور سلمان رشدی معرفی کرده بود. افشای محتوای این مذاکرات انتقاداتی را به این پیشکسوت خانواده سیاسی لاریجانی انجامید به گونه ای که زمینه ساز حذف وی از سطوح بالای سیاست ایران شد. وی بنا به مصلحت از مجلس برکنار شد و مدتی به رسانه های رسمی کشور دسترسی نداشت.
وی در دوره احمدی نژاد نیز از سوی رسانه های دولتی متهم به غصب زمین های اطراف تهران شد که البته لاریجانی مدعی بود که این کار را توجیه می کند و این بیشتر برای دامن زدن به مخالفان سیاسی خود بوده است.

چند سال پیش، این شخصیت جنجالی با اظهارات جسورانه مدعی شد که ایران اعضای القاعده را برای سفر به کشورهای دیگر آماده می کند.

او روز گذشته نیز گفت: در این روزهایی که کشور پس از سه ماه التهاب، آرامش نسبی را تجربه می کند. ممکن است روی آتش خفته اعتراضات بنزین بریزد. اگرچه در بسیاری از شهرها به اندازه قبل تظاهرات وجود ندارد، اما در برخی مناطق مانند کردستان و سیستان و بلوچستان همچنان اخباری از تجمع مردم شنیده می شود، این در حالی است که به دلیل شدت برخی درگیری ها همچنان در شهر زاهدان اعتراضات شنیده می شود. طرف های داستان

دیروز جواد لاریجانی سخنانی شیوا درباره این اعتراضات بیان کرد که بی شک نمی تواند با مواضع کسانی که برای ایجاد آرامش در کشور تلاش می کنند همخوانی داشته باشد. این چهره جنجالی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه مسجد مکی نمونه ای از مسجد ضرار امروز است، گفت: عبدالحمید در حال پیشبرد پروژه دشمنان ایران است.

جواد لاریجانی با اشاره به اظهارات و مواضع اخیر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان گفت: در دوره اصلاحات به عبدالحمید میدان داده شد و در مواردی که احساس می کرد توانایی دارد. او فراموش کرده است که این توانایی‌ها کجاست.» «حرف‌های او در حالی است که این امام جماعت اهل سنت با سیدابراهیم رئیسی، نامزد اصولگرایان در انتخابات گذشته پیمان بست و برای او تبلیغات کرد.
لاریجانی با بیان اینکه دولت آقایان روحانی و خاتمی مسئولیت مهمی در قبال تحریکاتی که امروز آقای عبدالحمید انجام می دهند را بر عهده دارند، گفت: جبهه انقلاب بر اساس حق حاکمیت و مدارا با دیگران است. در مکتب اسلام دو مکتب بسیار مهم داریم، یکی مکتب اهل سنت و دیگری مکتب شیعه. جمهوری اسلامی بر اساس اسلامی برآمده از مکتب اهل بیت شکل گرفت و مکتب اهل بیت فقط مختص ایران نیست».
لاریجانی یادآور شد: اساس کار ما دامن زدن به مسائل فرقه ای نیست، بلکه ایشان (عبدالحمید) عموما فاقد شأن علمی هستند و دائماً همه تحریکات بیگانگان و فرقه های مختلف را تحریک می کنند.
این شخصیت سیاسی تصریح کرد: به نظر من امروز نیاز است که جبهه انقلاب تعارفات از عبدالحمید را کنار بگذارد. او نمی تواند در ایران باشد و بگوید من ایرانی هستم اما سیاست دشمنان ایران را در کشور تبلیغ کند.
لاریجانی در ادامه اعتراض بخشی از مردم سیستان به برخی محرومیت ها گفت: خدماتی که جمهوری اسلامی سیستان و بلوچستان به اقلیم کردستان کرده است در تاریخ این منطقه بی نظیر است. به عنوان مثال این خدمت در حوزه زنان در این منطقه قابل توجه است، قبل از انقلاب حتی برای زنان خود شناسنامه دریافت نمی کردند و آنها را فرزند نمی دانستند، جمهوری اسلامی ایران زنان را در این زمینه به مدرسه فرستاد. استان و برای آنها دانشگاه ساخت.

بهترین دانشگاه های کشور در استان سیستان و بلوچستان تاسیس شده، بیمارستانی در این استان ساخته شده و امکانات زیادی برای مردم سیستان و بلوچستان فراهم شده است.
وی در بیانیه ای تحریک آمیز گفت: «دشمن زنان در منطقه سیستان و بلوچستان آقای مولوی عبدالحمید و یارانش است. ارزشی برای زن قائل نیستند. خدمات بزرگی که جمهوری اسلامی ایران به سیستان و بلوچستان کرده است باید از سوی جبهه انقلاب انعکاس یابد و البته با فتنه ها قاطعانه برخورد شود.
لاریجانی با لحنی تندتر افزود: مسجد مکی مصداق کامل مسجد ضرار است، یعنی مسجد نیست و دقیقا محل توطئه است. تخریب مسجد ضرار برای پیامبر اسلام بسیار سخت بود، اما مسجد را عده ای برای گسترش افکار انحرافی ساختند و پیامبر دستور تخریب این مسجد را صادر کرد. امروز مسجد مکی به مسجد ضرار تبدیل شده است. حرف های متعفن از آنجا می رود، حرف های اسلامی بیرون نمی رود، حرف های کسانی که در آن سوی مرزها علیه اسلام توطئه می کنند از این مسجد بیرون می رود. کار جبهه انقلاب در این زمینه کاملاً روشن است و باید در این زمینه محکم بایستد.
سخنان لاریجانی در حالی بیان می شود که پس از حوادث اخیر شهر زاهدان که ده ها تن از نمازگزاران کشته و زخمی شدند، رهبر انقلاب با اعزام هیئتی از مردم آن شهر و خانواده های آسیب دیده دلجویی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید