تحقق خواسته ها و رفع دغدغه های سدسازی/مدیریت آب ایران در ترکیه توسط مردم انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر محرابیان در شامگاه 6 شهریور 1401 در برنامه خط مقدم حضور یافت و به تشریح وضعیت آب کشور پرداخت.

محرابیان در ابتدای این برنامه ضمن تشریح شرایط شهریور 1400 اظهار داشت: سال گذشته که دولت سیزدهم کار اجرایی را در دست گرفت به دلیل شرایط طبیعی و پدیده هایی مانند شرایط آب در کشور وضعیت خوبی نداشت. خشکسالی همراه با تعلیق بسیاری از پروژه های نیمه تمام.

وزیر نیرو در بیانیه کیفی شرایط شهریور 1400 گفت: طبق آمار وزارت نیرو قبل از سفر من در شهریور 1400، 300 شهر کشور و بیش از 8 هزار روستای کشور در وضعیت عدم تعادل در منابع و مصرف آب آشامیدنی.

وی با اشاره به آمار بارندگی های امسال گفت: کشور امسال 202 میلی متر بارندگی داشته که 17 درصد کمتر از میانگین بلندمدت است اما شرایط نسبت به سال گذشته بهتر است و از 54 سال گذشته در جایگاه 45 قرار داریم. در بخش بارندگی

محرابیان با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی تامین آب را با مشکل مواجه می کند، بیان کرد: به طور کلی با افزایش میزان بارندگی در زمان سیل، این بارندگی در سدها، سدها و مخازن سطحی و همچنین در مخازن آب زیرزمینی ذخیره می شود.


* ترمیم 400 نقطه سیل اضطراری در کشور

وزیر نیرو با اشاره به وجود 7 هزار و 400 نقطه شناسایی شده در بستر رودخانه های کشور گفت: طی پایش های فشرده در سال گذشته در تلاش هستیم تا با همکاری سایر دستگاه ها این نقاط را اصلاح کنیم و تاکنون 400 نقطه از این معابر انجام شده است. رفع شده است و برای سایر روستاها این برنامه ادامه دارد.

وی ادامه داد: بیش از 90 درصد خسارت سیل مربوط به این سازه های تقاطع است و از همکاران خود در سایر ادارات می خواهیم در مرمت این سازه ها همکاری کنند.


* سازوکار مدیریت منابع آب در آستانه استقرار

محرابیان در تشریح عملکرد یک ساله وزارت نیرو گفت: برنامه های خود را در 3 محور متمرکز کرده ایم که اولین محور این برنامه اصلاح سازوکار مدیریت آب است. شاید بیشترین زمانی که برای برنامه یک ساله وزارت نیرو صرف کردیم، بحث مکانیزم مدیریت منابع آب بود.

وی افزود: طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان، دانشمندان و مسئولان آب کشور، این سند تهیه شده و در انتظار تصویب و تصویب در جلسه شورای عالی آب برای تصویب است.

عضو کابینه دولت مردمی ضمن بیان جزییات سند مدیریت آب گفت: در این سند سازوکاری تهیه شده است تا به صورت پویا و سالانه منابع آب در سطوح مختلف در اختیار ذی نفعان قرار گیرد و مدیریت این مایع حیاتی به عهده ذینفعان گذاشته شود. مردم.


* تعریف بیش از 1000 پروژه برای توسعه زیرساخت های آب شرب کشور

وزیر نیرو با اشاره به بخش دوم برنامه های وزارت نیرو در حوزه آب خاطرنشان کرد: تجربه مدیریت مصرف برق در سال جاری منجر به جلوگیری از خاموشی شده است و در نظر داریم این موضوع را به سایر بخش ها از جمله تسری دهیم. آب و با کمک مردم تامین آب پایدار را تضمین کنیم.

محرابیان ادامه داد: قسمت سوم برنامه های وزارت نیرو به موضوع پروژه های زیربنایی آب در کشور اختصاص دارد که در آن 274 پروژه ویژه در سه قسمت تعریف می کنیم. 800 پروژه کوچک و متوسط ​​برای حل مشکل شهرها، طرح های جهادی آبرسانی در بیش از 10 هزار روستای کشور به دنبال تامین پایدار منابع آبی شدیم.

وی افزود: تاکنون و با اجرای 5 ماهه پروژه های آبرسانی در 1200 روستا شاهد اتمام کار بوده ایم و در سایر روستاها کار در توسعه های مختلف به صورت جهادی ادامه دارد.

این مسئول با اشاره به طرح ابر آبرسانی غدیر گفت: در طرح غدیر علاوه بر ایجاد سازوکاری برای توسعه بزرگترین شبکه آبرسانی کشور با ظرفیت 12 متر مکعب بر ثانیه، منبع آب را تغییر داده ایم. آب کرخه برای آب دس به عنوان یکی از بهترین منابع آبی که مشکل آن است. این امر در درازمدت 60 درصد از استان پهناور خوزستان را حل می کند، البته برای سایر مناطق خوزستان نیز پروژه های بزرگی در نظر داریم که به سرعت اجرایی می شود.


* پیشرفت هفتگی پروژه بزرگ آبرسانی همدان معادل پیشرفت سالانه 17 سال گذشته است.

وزیر نیرو با اشاره به بحث تامین آب استان همدان گفت: کلانشهر همدان از دهه هفتاد با مشکل آب شرب مواجه بوده و پروژه بزرگ آبرسانی این شهر از 17 سال پیش آغاز شده و می توانست در آخرین سال به اتمام برسد. چند سال، اما متاسفانه این اتفاق افتاد

محرابیان با اشاره به اینکه پروژه بزرگ آبرسانی همدان با تاکید رئیس جمهور در یک سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: همکاران ما شبانه روز در حال تکمیل پروژه بزرگ آبرسانی همدان هستند، البته زمانی که قول کار را می دهیم، آن را انجام می دهیم. یعنی ریسک بزرگ چرا که پروژه ای که سالانه 2 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اکنون هر هفته همین پیشرفت را به ثبت می رساند، اما صبر مردم همدان باعث شد تا به قول خود اصرار داشته باشیم و آبروی خود را برای تکمیل این پروژه در مهلت مقرر انجام دهیم.

وی افزود: نکته مهم دیگر در معضل همدان کاهش 43 درصدی بارندگی است که باعث قطع برق قسمت بالای سد اکباتان شده است و در مواقع عادی میزان آب ورودی به همدان یک هزار و 770 لیتر در ثانیه است. طبق آخرین گزارشی که دریافت کردم، 1600 لیتر آب در ثانیه به شهر ارسال می شود و تلاش می کنیم تا به پایداری کامل شبکه آب همدان برسیم.


* تکمیل ۴ سامانه آبرسانی با کار جهادی مشکل شهرکرد را در کمترین زمان حل کرد

وزیر نیرو در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع آب شرب شهرکرد گفت: در شهرکرد شدت سیل و محدوده زمانی وقوع آن در فصل گرما باعث ذوب شدن یخچال های طبیعی زردکوه و نشت آب شد. به داخل چشمه از طریق مسیرها، همین پدیده در این زمان به ابری شدن چشمه کمک کرد و سطح کدورت آب از 2 به 6500 رسید تا جایی که دیگر آب نداشتیم و گل سرخ از چشمه بیرون می آمد. در این شرایط 4 سامانه تعریف کردیم و در مدت زمان بسیار کوتاهی با کار جهادی و شبانه روزی مقدار قابل توجهی آب تامین شد و هم اکنون با یا بدون چشمه کوهرنگ منابع آب شرب چهارمحال و بختیاری. استان ها به صورت پایدار تامین خواهند شد.


* احیای زاینده رود قطعا امکان پذیر است

محرابیان در پاسخ به سوالی درباره احیای زاینده رود گفت: گاهی در بین کارشناسان این شبهه وجود دارد که زاینده رود قابل احیا است یا خیر.

وی ادامه داد: احیای زاینده رود یعنی حفاظت از محیط زیست، بخش کشاورزی موجود نه توسعه آن باید آب شرب و همچنین آب برای پایداری جریان آب رودخانه در 4 فصل تامین شود. سال است و این عدد را به صورت ویژه در قالب برنامه دنبال خواهیم کرد.


* نگرانی های ایران برای ساخت سد در ترکیه به طور کامل برطرف می شود

وزیر نیرو درباره موضوع دیپلماسی آب گفت: دولت سیزدهم از ابزار دیپلماسی برای پیگیری حق آبه کشور فعالانه استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: در بحث سدسازی در ترکیه نگرانی هایی در مورد بالادست سد ارس داشتیم و این نگرانی در نشست روسای جمهور ایران و ترکیه مطرح شد و مقرر شد جلسه ای با حضور رئیس جمهور برگزار شود. خادم و حافظ آب های ترکیه وزیر آب و نیرو، نگرانی های ایران باید در جریان مذاکرات به طور کامل برطرف شود.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به توافقات منعقد شده با افغانستان گفت: طبق آخرین مذاکرات، مقرر شد سهم ایران به گودزاره منحرف نشود و از طرفی آزادسازی سهم ایران طبق مقررات تضمین شود. سند حقوقی بین دو طرف در حال حاضر میزان آب ورودی به کشور 13 متر مکعب در ثانیه است.

دیدگاهتان را بنویسید