تحلیل نقش رسانه های خارجی در تضعیف امنیت ملی / آشفتگی های اخیر از کجا می آید؟


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900408

تریبون های رسانه های بیگانه که در کمین فرصتی برای شکستن نظام جمهوری اسلامی بودند، ماموریت اصلی خود را بر اساس تهمت، تبلیغات منفی، دروغ و شایعه پراکنی با اشک تمساح آغاز کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب در سال 57 همواره دشمن استکبار بوده است و در تمام این سال‌های طولانی که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، دشمن همواره تلاش کرده است تا اندکی را نیز به وجود آورد. مشکلی که در کشور ما وجود دارد، از این فرصت استفاده کند و نیروهای خود را به خیابان ها بیاورد و با ایجاد آشوب و بی نظمی به انقلاب اسلامی حمله کند.

اما یکی از مهمترین ابزارهای دشمن برای رسیدن به هدف خود رسانه و قدرت رسانه است که در سال های اخیر با وجود زیرساخت های اینترنتی و متعاقب آن رشد شبکه های اجتماعی در کشور از این فرصت استفاده می شود. بهترین راه ممکن برای موج .سوار دشمن مجهز است تا از این ابزار قدرتمند به خوبی استفاده کند.

اگرچه استفاده از این ابزار در اغتشاشات و شورش های سال های گذشته مانند اغتشاشات 88، 1375، 1377 و سایر حوادث مشابه به وضوح قابل مشاهده است، اما در حوادث روزهای اخیر، دشمن از این مقتدر نهایت استفاده را کرده است. ابزاری برای دستور کار او؛ اما جدای از فوت مرحومه ‘مهسا امینی’ و مطالبه حق خانواده وی برای رسیدگی به این پرونده و روشن شدن ابعاد این حادثه؛ اغتشاشات اخیر ابعاد مختلفی داشته است که هر کدام در جای خود قابل بحث، تحلیل و تفسیر است.

اما به بهانه مرگ هموطن (مهسا امینی)، تریبون های رسانه های بیگانه که در کمین فرصتی برای گره گشایی جمهوری اسلامی بودند، باز هم با اشک تمساح، ماموریت اصلی خود را بر اساس توطئه، تهمت، تبلیغات منفی، دروغ. شایعه پراکنی و زیاده خواهی و دوستی شروع کردند به فکر دشمن!

اما از اظهارنظرهای بی ادبانه برخی مسئولان نسبت به افراد مشهور، ورزشکاران و نمایندگان برخی احزاب در مجامع بین المللی و حضور نوجوانان و جوانان فراوان در خیابان ها تا پوشش 24 ساعته رسانه های متخاصم مانند عربستان سعودی، بی بی سی و من. و شما، رایو فردا، صدای آمریکا و دیگر رسانه های منافقین می توانید در این مورد فکر کنید.

بنابراین اینکه چرا نوجوانان و جوانان بیشترین میزان مشارکت در اغتشاشات را داشتند نیز باید توسط جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی بررسی و تحلیل شود. اما آنچه در این میان مورد توجه است، نقش رسانه ها و عملیات روانی دشمن در ایجاد تنش و سیاه نمایی از نظام اسلامی است.

اما رسانه ها به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز نقش بسزایی در به خیابان کشاندن شورشیان داشتند. اگرچه رسانه های مخالف با فعالیت بسیار چشمگیر خود در این بستر و استفاده از شگردهای رسانه ای از جمله برجسته سازی، افترا، دروغ پردازی، شایعه سازی، تبلیغ و آموزش های مختلف خرابکاری، نقش مهم و اساسی در حوادث اخیر داشته اند.

این در حالی است که رصدها نشان می دهد که در جریان شورش 17 هزار اکانت فیک اینستاگرام خارجی، 14 هزار تماس ضد شورش، 24 هزار قاب عکس و فیلم آموزشی در مورد خشونت خیابانی، 340 خبر جعلی و جعلی و بیش از 15 میلیون پست و ممنوعیت ارسال کرده اند. برای عموم مردم ایران، طبق آمار رسمی، طی این تماس‌ها در اینستاگرام، 460 شعبه بانک و دستگاه خودپرداز تخریب، 61 دستگاه آمبولانس تخریب، ده‌ها میلیارد خسارت به سهامداران بانک‌ها، تعطیلی اتحادیه‌ها به مدت 4 روز در 80 شهر تهران در کشور، 70 ایستگاه اتوبوس تخریب، 100 ایستگاه اتوبوس تخریب شد. اتوبوس ها، انهدام 30 خودروی آتش نشانی، انهدام 15 خودروی پلیس، صدها مجروح و ده ها کشته و شهید در سراسر کشور به ثبت رسید، هرچند ارزیابی اولیه از مجموع خسارت اموال عمومی 800 میلیارد و خسارت اتحادیه ها در اثر تماس های مجازی بیش از هزار میلیارد است.

بنابراین آنچه مد نظر است پاسخ به این سؤالات است که با توجه به تجربه گذشته کشور و نقش آفرینی این رسانه ها در ایجاد اغتشاشات مختلف، اما چرا مسئولان ذیربط تاکنون اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از این چنینی انجام نداده اند. حوادث آیا واقعا فیلترینگ چند روزه در اغتشاشات برای رفع این آسیبی که امنیت ملی را تهدید کرده کافی است؟ آیا وقت آن نرسیده که شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم، آیا برای جلوگیری از اظهارنظرهای غیرعلمی و بعضاً دروغ پردازی برخی سلبریتی ها، ورزشکاران و مسئولان، نباید طرح حفاظت از فضای مجازی را اجرا کرد؟! .

نکته اصلی این است که آیا وقت آن نرسیده که آسیب حضور بی قید و شرط کودکان و نوجوانان در فضای مجازی لجام گسیخته را جدی بگیریم تا مبادا شاهد دور شدن آنها از هویت ایرانی اسلامی خود باشیم؟ اما دشمن شبانه روز تلاش می کند با رسانه ها افکار عمومی را منحرف کند و جامعه را در مسیر دلخواه خود سوق دهد.

از این رو شبکه های اجتماعی علاوه بر نقش رسانه ای خود در فضای مجازی، ظرفیت سازماندهی و سازماندهی حرکت های اجتماعی و مانورهای خیابانی را در فضای واقعی نیز دارند که ناآرامی ها در ایران اهمیت این موضوع و استفاده ابزاری دشمن از این نوع شبکه ها را نشان می دهد. رسانه ها.

لذا با توجه به خسارات و خسارات فراوانی که در این جنگ نرم رسانه ای در ابعاد مختلف به کشورمان وارد شده و علیرغم ناکامی نظام سلطه در دستیابی به اهداف مورد انتظار خود در اغتشاشات مختلف، این جنگ هنوز تمام نشده و جدید است. ابعاد آن هر روز آشکار می شود. به همین دلیل لزوم برنامه ریزی و تأمل برای پیشگیری و مقابله با این شیوه و تاکتیک جدید در جنگ نرم رسانه ای ضرورت بیشتری خواهد داشت.

بنابراین فرصت جبران کاستی ها در این حوزه بسیار ناچیز است و نمی توان مشکلات آن را برای همیشه پشت حضور بصیرتی ملت در برابر فتنه گران پنهان کرد چرا که این بصیرت خود باید توسط رسانه ها تقویت شود و انشاءالله روزی روزی برسد. وقتی رسانه های شیطانی این بینش را از ما بگیرند، هیچ راهی برای جبران آن وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید