تداوم اختلافات بهره وری

تداوم اختلافات بهره وری

طرح تولید مدتی است که مورد انتقاد شخصیت های سیاسی و حقوقی و افکار عمومی قرار گرفته است. بسیاری می گویند این طرح خلاف قانون اساسی و بدعت در روند اجرایی کشور است. بسیاری معتقدند شورای نگهبان که وظیفه حفاظت از اجرای قانون اساسی و قانونگذاری کشور را بر عهده دارد باید با این اقدام مخالفت کند. اما با وجود انتقادات و اعتراضات روز گذشته، سخنگوی شورای نگهبان از این طرح و تصمیمات سران سه قوه دفاع کرد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر شورای نگهبان درباره مصوبه تولید اموال مازاد دولتی گفت: این مصوبه سران قوا است که به تأیید رهبری رسیده و دارای مبنای قانونی در خصوص قانون اساسی و روند قضایی است «از آنجایی که ربطی به شورای نگهبان ندارد، شورا در اظهارنظر درباره جزئیات مختار است».

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که چقدر از ظرفیت قانون اساسی مغفول مانده است؟ وی گفت: قانون اساسی 177 اصل دارد که بسیاری از آنها اجرا شده و برخی نادیده گرفته شده است و نخبگان و فرهیختگان باید در مجامع علمی به این موضوع بپردازند. مجلس علاوه بر قانون گذاری، به موضوع نظارت نیز می پردازد که یکی از اختیاراتی است که برای مجلس در نظر گرفته شده است.

ما “دادگاه قانون اساسی” نداریم.

اما بسیاری از حقوقدانان در تقریرات مختلف به این مصوبه ایرادات عمده ای وارد کرده اند. نعمت احمدی وکیل دادگستری با اشاره به تولید دولتی گفت: ما تجربه تلخ خصوصی سازی را گذرانده ایم و با آن آشنا هستیم. در همه جای دنیا این طرح ها را دارند، اما نه در این حد، اما در چارچوب قانون پیشنهاد می کنند که دولت یکسری املاک مازاد داشته باشد که نشسته و استفاده نمی شود و برخی املاک که به درد نمی خورد، به افراد خصوصی فروخته شود. بخش و تبدیل به پول می شود، از سوی دیگر اموال غیرفعال نیز به افرادی که فعال هستند داده می شود تا از آن استفاده کنند. اما در ایران اینطور نیست. متاسفانه در بحث خصوصی سازی بهترین املاک به بدترین شکل به این و آن داده شد».

احمدی ادامه داد: طرح تولید به دو دلیل در نوع خود بی نظیر است. ابتدا همه قوانین در این طرح نادیده گرفته شد و شکسته شد. هیئت مدیره ای تشکیل شد که این طرح را نوشت و سپس کمیته ای هفت نفره تشکیل دادند که می دانستند چنین انتقال های اساسی در عرض دو سال قابل انجام نیست، بنابراین چون از آینده می ترسیدند، نوعی کاپیتولاسیون بود.» یک قانون داخلی وضع کردند، یعنی مصونیت از تعقیب را برای افرادی که هنوز جرمی مرتکب نشده اند بررسی کردند و گفتند که این افراد دو سال مصون از تعقیب هستند».

احمدی افزود: از نظر شرعی، فقهی و حقوقی این بدعت جدیدی است که سابقه ندارد و نمی دانم چرا این کار را کردند و چرا این هفت نفر راضی به گرفتن این امتیاز شدند، پس نامشان باقی خواهد ماند. در تاریخ به عنوان کسانی که این حکم را صادر کردند که اگر کار خلافی کردند، کسی دنبال آنها نرود، باید ثبت شود».

وی در پایان در پاسخ به اینکه به نظر شما رسیدگی غیرقانونی است اما چرا رئیس جمهور که زمانی رئیس قوه قضائیه بود اکنون دست به چنین اقدام غیرقانونی زده است، یادآور شد: با این حال می خواهند کشور را اداره کنند. . رئیسی همه جا فریاد زد که زندگی مردم در بند تحریم نیست در حالی که بخواهیم یا نخواهیم زندگی مردم در بند تحریم است، بنابراین یا باید به دنبال رفع تحریم ها و آشتی با دنیا بودند یا چرخ کشور را به نحوی می چرخانند. رایضی از سر ناچاری خود را به اجرا گذاشته است. البته من نمی گویم از روی ناچاری با این کار موافقت کرد، زیرا حقیقت این است که او راه دیگری برای تأمین وسیله پیش روی خود نمی دید.

قانون بسته شد

سخنگوی شورای نگهبان در حالی از این مصوبه حمایت می کند که حتی نمایندگان مجلس نیز به آن اعتراض دارند. محمود عباس زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تولید اموال قفل شده یا غیرمولد کشور اگر عادلانه، علمی و هوشمندانه اجرا شود، انقلاب اقتصادی در کشور ایجاد می کند. “

این عضو کمیسیون امنیت ملی با پذیرش کلیات این طرح، از نحوه اجرای آن در قالب یک کمیسیون هفت نفره انتقاد کرد و گفت: خیلی خوب است که شورای عالی برای نظارت تشکیل شود. بررسی و رفع موانع، اما بستن قانون و جایگزینی تیم هفت نفره با قانون به نظر من درست یا منطقی نیست. به خصوص خروج از مجلسی که در رأس نهادهای نظام است و مستقیماً منتخب مردم است و می تواند به نهادینه شدن موضوع کمک کند، خوب نیست.

نماینده اردبیل با انتقاد از این تصمیم رهبری اذعان داشت: «دولت مصمم است تصمیم خود را تغییر دهد و موانع را برطرف کند و نهادهایی ایجاد کند تا کار به صورت نهادینه و شفاف انجام شود. ما قانونی در کشور نداریم که کمیسیونی برای جبران این خلع ید تشکیل دهیم.

راه اداره کشور این نیست که هر چه داریم را بفروشیم

در این میان، فعالان سیاسی انتقادات خود را افزایش داده اند. سهیلا جلودارزاده، نماینده سابق مجلس با اشاره به تصمیم سران کشورها برای اجرای سیاست تولید، گفت: راه اداره کشور این نیست که هر چه داریم را بفروشیم! خصوصی سازی هرگز تجربه خوبی نبوده است. تاکنون حتی یک نمونه از افزایش تولید با خصوصی سازی یک بنگاه را پیدا نکرده ایم اما با خصوصی سازی های زیادی مواجه شده ایم که دارایی های شرکت به حراج گذاشته شده است. مردم کارخانه ها را می خریدند تا بتوانند مواد اولیه وارد کنند یا کارخانه هایی را می خریدند تا املاک خود را بفروشند و سود ببرند.

با این حال مقامات دولتی تلاش می کنند بگویند که این مصوبه باید شفاف و بدون فساد انجام شود. حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا پس از تحویل شی وارد شده، اطلاعات فرآیند خصوصی سازی و بهره وری در اختیار مردم قرار می گیرد یا جزئیات آن در سایت منتشر شده است. در ابتدای تحویل و کارشناسان. نظر و بررسی خواهند کرد، وی گفت: در این سایت تمام مطالبی که کمیته جوایز روی آن کار می کند و هر موضوعی که توسط این هیئت تایید شود به طور شفاف در سایت منتشر می شود و تنها ملاحظه این است که موقعیت جغرافیایی و آدرس ملک مورد واگذاری اعلام نشود. هر دارایی که برای تولید تسویه شود بلافاصله در سایت اطلاع رسانی آن دارایی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: سه تصمیم شامل شناسایی اموال مازاد، قیمت گذاری و نحوه واگذاری این اموال توسط شورای واگذاری تعیین و مصوبه آن در هر بخش ابلاغ و ابلاغ و مسیر آن ابلاغ می شود. می تواند مانیتور و آهنگ باشد و قرار نیست باشد. ما آن را تنها پس از تکمیل انتقال اطلاعات منتشر خواهیم کرد و اطلاعات از ابتدای سفر منتشر خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید