تداوم توسعه ایران با تحقق وعده‌های عمرانی و معدنی، عامل رشد اشتغال در کشور


ساعت: 12:16
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905780

این در حالی است که ایران یکی از مهم ترین صاحبان مواد معدنی در جهان است و با شروع و اجرای طرح های اکتشافی در تمامی مناطق می توان به دستاوردهای بیشتری در این زمینه دست یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، ایران با داشتن 68 نوع ماده معدنی، 37 میلیارد تن ذخایر قطعی و بیش از 57 میلیارد تن ذخایر بالقوه، یکی از مهم ترین دارندگان مواد معدنی جهان از جمله زغال سنگ است. کانی های فلزی، ماسه، مواد معدنی شیمیایی و نمک از مهم ترین معادن آن هستند.

این در حالی است که برخی از معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ذخایر فراوان در رتبه اول و دوم کشور قرار گرفتند، بنابراین این استان رتبه اول معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت را در کشور دارد.

ایرج حسن پور، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: جبران عقب ماندگی بخش معدن و ارتقای سهم معدن در اقتصاد ملی از اولویت های این وزارتخانه است. صلح و بیان داشت: از مهمترین اقدامات مزایده برای بیش از 5 هزار و 300 مجوز اکتشاف، مجوزهای معدنی و معدنی برای کل کشور آغاز شده است.


وی افزود: آغاز طرح اکتشاف و اکتشاف در تمامی مناطق امیدوار کننده و با امکان ذخایر معدنی کل کشور تا پایان سال 1404 که در سال های اخیر آغاز و با کشف عظیم و بسیار در خراسان جنوبی به پایان رسید. ذخایر ارزشمند مواد فلزی جدید و عناصر مهم.


این مسئول ادامه داد: بررسی های هوایی دوره های قبل در فاصله 7 کیلومتری و برای شناسایی حدود 20 ماده معدنی بود اما در برنامه جدید بررسی ها در فاصله 200 متری و شناسایی بیش از 40 ماده معدنی انجام می شود.


وی تصحیح کرد: پروژه معدن هوشمند در حوزه اکتشاف، استخراج و بهره برداری با تجهیزات جدید از جمله پهپاد راه اندازی شده و بازسازی، نوسازی و تامین ماشین آلات معدنی انجام شده و حمایت از تعمیق ساخت داخلی این ماشین ها. آغاز شده است.


حسن پور گفت: شفاف سازی و ساماندهی سامانه حقوق معادن دولت از طریق سامانه جامع تجارت برای احقاق حقوق عموم و تامین سهم استان ها و مناطق معدنی انجام می شود.


وی افزود: بسته های سرمایه گذاری برای احیا و فعال سازی مجدد 400 معدن تهیه و اجرا می شود.


مدیرکل استان صامت اذعان داشت: بسته های سرمایه گذاری برای واگذاری معادن و مناطق به دولت و ارتقای فعالیت های معدنی از جمله پروژه مس جنجا در سیستان و بلوچستان تنظیم شده است.


وی گفت: تدوین و تحلیل بیش از 320 بخشنامه معدنی که در سال های اخیر صادر شده و منجر به عدم شفافیت و ایجاد امضاهای طلا در حوزه معدن شده است، به اطلاع عموم رسیده است.



سیستان و بلوچستان؛ رنگین کمان معادن کشور و بهشت ​​سرمایه گذاران


این در حالی است که سیستان و بلوچستان سرزمین افسانه ها پر از ظرفیت و فرصت، ظرفیت های فراوانی چون مرز، تجارت و بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، آثار باستانی و تاریخی، بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، معادن غنی و … واقع در کمربند فلزی معدنی جهان که از شرق اروپا تا پاکستان امتداد دارد.


از مواد معدنی موجود در سیستان و بلوچستان می توان به کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی های فلزی مانند تالک، منیزیت، خاک رس سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ های ساختمانی به ویژه گرانیت اشاره کرد. این استان را به رنگین کمان معادن کشور و بهشت ​​سرمایه گذاران تبدیل کرد.


در همین رابطه محمودرضا رحمتیان معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با 181 هزار و 758 کیلومتر مربع مساحت معادل 11 درصد مساحت کشور و با جمعیت 2 میلیون و 534 هزار و 327 این رقم معادل 2.3 درصد جمعیت کشور است.


وی افزود: موقعیت جغرافیایی استان و همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان و وجود مرزهای آبی و دسترسی به آب های آزاد شرایط بسیار خوبی را برای توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغال فراهم کرده است.


رحمتیان مجموع ذخایر معدنی کشف شده در استان را بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این میزان 760 میلیون تن دارای پروانه بهره برداری است که برای بهره برداری به سرمایه گذاران واگذار شده است.


به گفته این مسئول؛ مهمترین مواد معدنی استان شامل ماسه، خاک رس، آهک و مارن، شیل شکسته، شیل و ماسه سنگ، انواع شن، پوزولان، کائولن، گچ (مصالح ساختمانی)، گرانیت، مرمر، تراورتن، تراکیت، سنگ چینی، سنگ مرمر (سنگ های تزئینی و نما)، آنتیموان، کرومیت، منگنز، مس، آهن و تیتانیوم (مواد معدنی فلزی) و منیزیت، سیلیس، گل سفید، تالک، خاک صنعتی، زئولیت، کلسیت و گارنت (مواد معدنی غیرفلزی).

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید