ترفندهای عجیب دولت سیزدهم برای پاسخگویی

ترفندهای عجیب دولت سیزدهم برای پاسخگویی

به نظر می‌رسد دولت بیش از آنکه برای درمان دردهای مزمن اقتصاد سیاست‌گذاری کند و جلسات تخصصی تشکیل دهد، نحوه پاسخگویی به سؤالات بی‌شماری را برنامه‌ریزی می‌کند و نتایج جلسات متعدد بحرانی‌اش راه‌حل‌های روشنی را برای پاسخگویی به سؤالات در این حوزه مشخص می‌کند. روشن کردن متن این یک ماجراجویی است.

چند ماه پیش، دولت دستور ارسال پاسخ های طولانی به اخبار رسانه ها را مطرح کرد، بنابراین بخش مهمی از فضای رسانه ای دولت به این پاسخ های متعدد اختصاص دارد. این امر پس از آن صورت گرفت که مقامات دولتی با استناد به آمارهایی غیر از آمارهای مرکز آمار ایران تلاش کردند تصویر بهتری از وضعیت اقتصادی ایران ترسیم کنند.

کاهش 20 درصدی تورم و افزایش سرمایه گذاری و رشد اقتصادی توسط مقامات دولتی در جلسات متعدد و پخش خبری اعلام شد که نشان داد افزایش قیمت دلار و پیشرفت نرخ تورم همراه با کاهش شدید قدرت خرید در سایه سقوط پول ملی نشان داد که اقتصاد ایران در حال تجربه یک بحران عمیق است.
البته فاصله بین ارائه دولت و واقعیت جامعه باعث شد تا دولت از کلیدواژه هایی مانند «بنیانگذاران وضعیت موجود» استفاده کند و سعی کند هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده را زیر سوال ببرد.

اکنون به نظر می رسد حوزه عمل دولت نیز دستخوش تغییر شده است.
زمانی که خبرنگار ایلنا از داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی سوالی درباره بدهی مالیاتی قرارگاه حاتم پرسید، رئیس سازمان امور مالیاتی خبرنگار را تهدید کرد که در صورت عدم ارائه مدارک به سوال او به دادستان مالیاتی ارائه خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان با اشاره به وظایف دادستان مالیاتی به رئیس سازمان در امور مالیاتی به این سوال واکنش نشان دادند اما رفتار وی از سوی دولت بی پاسخ ماند. منظور، حداقل بر اساس افکار عمومی، هیچ هشداری در مورد تهدید به شنیدن یک سوال داده نشد.

از سوی دیگر در شرایطی که پروژه پرسروصدایی مانند تولید اموال دولتی باعث نگرانی شدید افکار عمومی و کارشناسان اقتصادی و حتی چهره های مطرح سیاسی چه در جناح اصولگرا و چه در جناح اصلاح طلب شده است، حسین قربان زاده، رئیس جمهور یک سازمان خصوصی سازی ترجیح می دهد در عوض با نماینده منتقد مقابل دوربین تلویزیون روبرو شود، محل برگزاری را ترک کند و از مناظره پرهیز کند.

اگرچه او بعداً توضیح داد که حاضر است در یک رسانه بی‌طرف با منتقدان طرح تولید بنشیند، اما هرگز روشن نکرد که از نظر او رادیو و تلویزیون رسانه‌ای بی‌طرف نیست؟ رسانه ای که البته در حمایت از دولت سنگ تمام گذاشته است.

روزنامه سازندگی در همان روزی که تیتر اپیدمی گوشت را در صفحه اول خود منتشر کرد، توقیف شد.
انتشار اخبار 500 هزار تومانی در رسانه ها از قیمت گوشت گوسفندی البته با حواشی زیادی همراه بود، چنین محدودیتی وجود ندارد.

مسعود امرالهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: گوشت هایی که با قیمت 500 هزار تومان منتشر می شود، حاصل فضاسازی در فضای مجازی است و فقط تصویر گرانی گوشت را نشان می دهند. اما بررسی میدانی از عرضه کنندگان گوشت در سطح شهر نشان می دهد که قیمت گوشت گوسفندی بین 400 تا 500 هزار تومان است و بسیاری از شهروندان توان خرید گوشت را ندارند.

حالا وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری خود گفت: آمادگی این موضوع را ندارم، در جلسه بعدی مطرح کنید!
در دولت سیزدهم بهادری جهرمی سخنگوی دولت بود. احسان خاندوزی همزمان با وزارت اقتصاد و دارایی مسئولیت سخنگویی اقتصادی را نیز بر عهده دارد. سپهر خلجی همچنین رئیس شورای اطلاع رسانی دولت است. این در حالی است که محمد محبر معاون اول رئیس جمهور وظیفه هماهنگی تیم اقتصادی را بر عهده دارد. در عین حال در بین کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری چهار نامزد در دولت سیزدهم سمت دارند که ابراهیم رئیسی با بیشترین آرا رئیس جمهور شد. جلیلی کاندیدای مستعفی اصولگرایان نیز با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت اعلام کرد که از سال 1395 دولت سایه را تشکیل داده است و این پنج کاندیدای اصولگرا وعده های محکمی برای بهبود اوضاع اقتصادی دادند و موضوع را در کانون توجه دولت قبل دانستند.

محسن رضایی که در دوران کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری کاهش ارزش پول ملی را اهمیت سقوط خرمشهر عنوان کرده بود، در کمتر از 60 سال اخیر به کاهش بیش از شصت درصدی ارزش پول ملی واکنشی نشان نداد. بیش از پنج ماه این در حالی است که وی معاون اقتصادی رئیس جمهور است.

این در حالی است که به نظر نمی رسد قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس فعلی بنیاد شهید که قول حل بحران بورس را تنها در سه روز آینده داده بود، برنامه خود را به رئیس جمهور نداده باشد. زاکانی دیگر نامزد انتخابات سیزدهم نیز وعده داد: اگر آمریکایی ها التماس کنند و مجبور به رفع تحریم ها شوند، همه سیاست های آمریکا در روابط با ایران در همه سطوح شکست خورده است. وی که اکنون شهردار تهران است در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرد و قبل از انتخابات از سمت خود استعفا داد. وی در صفحه شخصی خود در شبکه فیلتر شده توئیتر نوشت: هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اکنون با اقبال مردم مصداق تحقق آن برادر عزیزم آقای رئیسی است.

سعید جلیلی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که او نیز به نفع رئیس جمهور از رقابت های انتخاباتی انصراف داد. وی وعده داد: طرح تحویل سبد غذایی به همه شهروندان را اجرا خواهد کرد.
در برنامه های ایشان ذکر شده بود که اهرم فشار اقتصادی دشمن را برای همیشه از کار بیاندازیم.

در عین حال برنامه او تولید مسکن در کشور با واگذاری زمین دولتی به تعاونی های مسکن بود. با رها شدن از شرایط فعلی، تورم مواد غذایی در باخمن از هفتاد درصد گذشت و قیمت مسکن در دوره دولت سیزدهم افزایش عجیبی داشت.

به نظر می رسد پس از وعده های ریز و درشت، چگونگی رفع دغدغه های سیاستمداران امروزی راه حل بسیاری از مشکلات گریبانگیر اقتصاد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید