ترکیه و پیامدهای سیاسی و اقتصادی جنگ در اوکراین


ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813451

ترکیه 70 درصد گندم خود را از روسیه و 15 درصد از اوکراین دریافت می کند و در روزهای آینده با خطر کمبود گندم مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آناج; این روزها که حمله روسیه به اوکراین مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، علاوه بر فضای سیاسی، اقتصاد ترکیه نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

ترکیه از یک سو خریدار عمده گندم روسیه و اوکراین است و از سوی دیگر به دلیل روابط گسترده اقتصادی با دو کشور تحت تاثیر موج جدید تورم و فشار مالی قرار گرفته است. در عین حال، وابستگی ترکیه به گاز روسیه دلیل دیگری است و به طور خلاصه، کار تیم اقتصادی اردوغان روز به روز سخت می شود.


جنگ اوکراین و سیاست و دیپلماسی ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بارها سعی کرده است میانجیگری پوتین و زلنسکی را گامی مهم معرفی کند. اما پوتین راضی به نظر نمی رسد. مولود چاووشلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از نشست ویژه وزرای خارجه ناتو در بروکسل درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

وی با تاکید بر اینکه در اجلاس دیپلماتیک آنتالیا که 11 تا 13 مارس در آنتالیا برگزار می شود، زمینه خوبی برای مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین وجود دارد، خاطرنشان کرد: قبل از جنگ قصد داشتیم وزرای خارجه دو کشور را گرد هم بیاوریم. . .

چاووشو .lu همچنین پیامی از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر حضور وی در آنتالیا دریافت کرد.


ترکیه، اوکراین

وی گفت: اگر شرایط مناسب باشد، ما می خواهیم وزرای خارجه روسیه و اوکراین را در نشست دیپلماسی در آنتالیا گرد هم بیاوریم. به نظر می رسد متحدان و وزرای خارجه یا نمایندگان سازمان های بین المللی نیز خواهان دیدار با لاوروف در حاشیه اجلاس هستند.

تاکنون 9653 شهروند ترکیه از اوکراین خارج شده اند. مذاکرات برای انتقال تعدادی از شهروندان ترکیه از اوکراین به روسیه و انتقال آنها به استانبول در حال انجام است.


یک عامل مهم در جغرافیا

ابراهیم کراس، تحلیلگر سیاسی ترکیه، مقاله ای در مورد تأثیر جنگ اوکراین بر ترکیه با عنوانی گمراه کننده نوشت.

عنوان مقاله او این است: اوکراین چه ربطی به ما دارد؟ وی در یادداشت خود خاطرنشان کرد که موضوع اوکراین به طور جدی طیف گسترده ای از مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی و منافع ترکیه را تحت تاثیر قرار می دهد.

قیراس می نویسد: «گفتار ابن خلدون را فراموش نکنیم که می گفت: جغرافی، تقدیر است. ابن خلدون به این معناست که دولت ها می توانند تا آنجا که شرایط جغرافیایی و اقلیمی آنها اجازه می دهد توسعه پیدا کنند. به عبارت دیگر، از این نظر، هر کشوری در موقعیت یک زندانی جغرافیای خاص خود قرار دارد. این جنگ اخیر نشان داد که ترس اوکراین بیهوده نبوده و حق دارد از روسیه بترسد. چون روسیه را می شناخت و می دانست که دیر یا زود مورد حمله قرار خواهد گرفت. در زمانی که تفکر تاریخی روسیه و تمایل به حرکت به سوی آب های گرم و نگاه ملی به اوکراین بسیار مهم است و علاوه بر آن، جغرافیا نیز حیاتی است، بنابراین ترکیه نیز باید به دقت فکر کند که آیا این “دو موضوع مهم، یعنی ریشه های نگرش تاریخی و حساسیت وضعیت ژئوپلیتیکی که چنین شرایطی برای اوکراین امروز ایجاد کرده است، فردای ترکیه خواهد بود.


ترکیه، اوکراین و تاریخچه پهپادها

دو سال پیش مقدمات اولیه برای صادرات پهپادهای ترکیه به اوکراین انجام شد. این قرارداد پس از چندین اجلاس نهایی شد و سرانجام در پایان سال 2021، آنکارا 18 پهپاد از پیشرفته ترین پهپادهای T-2 خود را به کیف تحویل داد. نمایندگان کرملین بارها اعتراض کرده اند، اما این اعتراض به سطحی نرسیده که روابط بین آنکارا و مسکو را مختل کند.

در جنگ اخیر، وزارت دفاع اوکراین و سفارت اوکراین در آنکارا تلاش کردند با ارسال پیام هایی وانمود کنند که ترکیه به طور جدی وارد صحنه شده است، درست مانند مناقشه قره باغ. اما بنا به درخواست آنکارا، این پیام ها به حالت تعلیق درآمد تا بیشتر روسیه علیه ترکیه تحریک نشود.

در روزهای اخیر، تیمی از سیاستمداران و همتایان ترکیه ای طرفدار روسیه به مسکو سفر کرده اند. این سفر توسط دوشو پرینسک، رهبر حزب کمونیست میهن پرست، که به یکی از نزدیک ترین سیاستمداران و رفقای اردوغان در چهار سال گذشته تبدیل شده است، هماهنگ شد.

او آشکارا اردوغان را به بی وفایی به پوتین متهم کرد و از او خواست ناتو را ترک کند.

همزمان ادهم سنجار که به عنوان یک ابر مجری بزرگ و از حامیان بزرگ حزب یا حزب حاکم شناخته می شود، در حمایت از پوتین در مسکو گفت: شرمنده ام که کشور ما به اوکراین پهپاد فروخته است. این اصلا درست نیست و ما باید به این اقدام ننگین پایان دهیم. ناتو هیچ فایده ای برای ما ندارد. ما باید از این گروه وحشتناک خارج شویم و دوست نزدیک و حامی روسیه باشیم.


ترکیه، اوکراین

ترکیه 70 درصد گندم خود را از روسیه و 15 درصد از اوکراین تامین می کند. بنابراین بیم آن می رود که خطر کمبود گندم در روزهای آینده وجود داشته باشد.

این سوال که آیا ترکیه می تواند نیازهای خود را با حمله روسیه به اوکراین برآورده کند، توجه مقامات آنکارا را به خود جلب کرده است.

در 27 ژانویه، اطلاعیه صادرات برخی محصولات کشاورزی در مجله رسمی منتشر و لازم الاجرا شد. این اطلاعیه به وزارت کشاورزی و جنگلداری اجازه می دهد تا در صورت لزوم، ترتیبات دوره ای را برای صادرات برخی محصولات انجام دهد. متعاقباً، این وزارتخانه که مجوز صادرات 20 محصول کشاورزی را دریافت کرد، در ابتدا صادرات روغن زیتون، لوبیا و عدس قرمز را در اوایل هفته جاری که تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار داشت، محدود کرد.

در بیانیه روزنامه رسمی امروز آمده است که برخی از انواع آرد و روغن به دلیل کمبود ذخایر به این فهرست اضافه شده است که ممکن است به دلیل حمله روسیه به اوکراین باشد. به این ترتیب تعداد محصولاتی که صادرات آنها محدود بود به 37 محصول افزایش یافت.

البته منافع اقتصادی و وابستگی ترکیه به اوکراین تنها به کشاورزی محدود نمی شود. ده ها شرکت و پیمانکار خصوصی ترکیه در حال حاضر در اوکراین فعالیت می کنند و سفر گردشگران اوکراینی برای ترکیه از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است و ترکیه نمی خواهد منافع اقتصادی روابط خود با اوکراین را از دست بدهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید