تشکیل پرونده جدید علیه ایران در شورای امنیت

تشکیل پرونده جدید علیه ایران در شورای امنیت

آمریکا و انگلیس در تلاشند ایران را به ارسال غیرقانونی سلاح به یمن و روسیه متهم کنند

NBC: آمریکا و ایران در حال مذاکره غیرمستقیم در مورد مبادله زندانیان احتمالی در ازای آزادی پول های مسدود شده ایران در کره جنوبی هستند.

دولت های آمریکا و انگلیس با متهم کردن ایران به ارسال سلاح به یمن و روسیه در تلاش برای دفاع از ایران در شورای امنیت سازمان ملل هستند. لندن و واشنگتن در آخرین تلاش خود برای افزایش فشار بر ایران تصمیم گرفتند با ارسال پهپادها به روسیه، ایران را به نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از جمله تحریم تسلیحاتی یمن و قطعنامه 2231 متهم کنند. روزنامه گاردین روز سه شنبه به نقل از مقامات اطلاعاتی ارتش آمریکا نوشت که ایالات متحده اسناد را از حالت طبقه بندی خارج می کند تا شواهد روشنی از ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه ارائه دهد. این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است که ایران در حال تبدیل شدن به یکی از تامین کنندگان اصلی پهپادهای ارزان قیمت در جهان است. این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات انگلیسی اعلام کردند قصد دارند ایران را به نقض قطعنامه های تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه یمن متهم کنند. هم آمریکا و هم انگلیس اعلام کرده اند که قصد دارند از حمایت بین المللی برای تشدید تحریم ها علیه ایران برخوردار شوند. در آن زمان، مقامات اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کردند که قصد دارند بسته جدیدی از تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند.

آمریکا از ایران به خاطر پهپادهای انتحاری روسیه شکایت کرد

روزنامه گاردین در گزارشی درباره مبارزه لندن و واشنگتن برای شکایت از ایران به دلیل دخالت نظامی این کشور در جنگ اوکراین، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایران در حال تبدیل شدن به کشوری پیشرو در زمینه پهپادهای ارزان قیمت و مرگبار است. به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی که گاردین نامی از آنها نبرده است، می گویند ایران از جنگ اوکراین به عنوان ویترینی برای ارائه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین خود استفاده می کند. یافته های آژانس اطلاعات دفاعی نشان داد که چگونه ایران از یک بازیکن پهپاد در منطقه خاورمیانه به مهم ترین حامی نظامی مسکو در جنگ تبدیل شد.» این نشریه انگلیسی افزود: یک مقام آمریکایی تهران را به عنوان تولید کننده پیشرو در پهپادهای ارزان قیمت و بسیار کارآمد توصیف کرد. . گاردین در ادامه با تکرار ادعای بی اساس دخالت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین و بازخوانی گزارش ادعایی که اخیرا درباره ارسال محموله جدید پهپادهای ایرانی با کشتی و هواپیمای دولتی به روسیه منتشر کرده است، نوشت: اگرچه تحویل استفاده از پهپادهای ایرانی به مسکو برای استفاده در جنگ علیه اوکراین مدت‌هاست که برای بسیاری بدیهی تلقی می‌شود، اما مقامات آمریکایی اصرار دارند که هدف آنها متقاعد کردن افراد بدبین در بین مخاطبان جهانی نسبت به عمق اطلاعاتی است که ایالات متحده در مورد تحویل هواپیماهای بدون سرنشین ایران جمع‌آوری کرده است. بر اساس این گزارش ادعا شده، «ایران سه مدل پهپاد به روسیه عرضه کرده است: پهپادهای یکبار مصرف شهید 131 و 136 کامیکازه که توسط مسکو به عنوان جایگزین ارزان‌تری برای موشک‌های کروز استفاده می‌شود و پهپاد چند منظوره مهاجر-6. که می توان از آن برای جمع آوری اطلاعات و حمل و نقل محموله استفاده کرد.” بگذارید موشک کار کند.” گاردین به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن به دنبال حمایت گسترده‌تر از تحریم‌ها علیه ایران به دلیل عرضه هواپیماهای بدون سرنشین این کشور به روسیه است.

لندن شواهدی مبنی بر قاچاق اسلحه به یمن را به شورای امنیت می برد

یک روز قبل از واشنگتن، لندن نیز اعلام کرد که قصد دارد ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند. روزنامه «ایونینگ استاندارد» در گزارشی مدعی شد که یک هلیکوپتر نیروی دریایی بریتانیا در مسیر حرکت به یمن، سلاح‌هایی را که گفته می‌شود متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، رهگیری کرده و آنها را به سازمان ملل تحویل خواهد داد تا ثابت کند «ایران تحریم‌های یمن و سلاح‌های مدرن را نقض می‌کند». این گزارش ادعا می کند که یک هلیکوپتر نیروی دریایی بریتانیا کنترل یک قایق تندرو حاوی اجزای موشک و یک پهپاد کوادکوپتر را در دریای عمان به دست گرفته و محتویات آن را توقیف کرده است. استاندارد ادعا می کند: کنترل کننده داخلی این پهپاد اطلاعاتی در مورد 22 پرواز آزمایشی دارد. در یکی از مقرهای شناخته شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، این نشریه انگلیسی مدعی شد که «مهندسین ایرانی تمام تلاش خود را برای پنهان کردن هرگونه نشانه‌ای از تولید تسلیحات ارسالی به کشورشان انجام داده‌اند» و ادعا می‌کند: انگلیس اکنون در حال ارائه یافته‌های کارشناسان سازمان ملل ثابت کنند که ایران نقض می کند تحریم های یمن و گسترش سلاح های مدرن را مختل می کند. ایونینگ استاندارد مدعی شد که موشک های رهگیری شده از نوع مورد استفاده انصارالله یمن برای حمله به عربستان سعودی و امارات بوده است. این در حالی است که انگلیس به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن، ادعا می کند که تسلیحات مذکور نقض قطعنامه های 2231 و 2140 شورای امنیت سازمان ملل است. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در این باره گفت: این کشور «به رعایت قوانین بین‌المللی متعهد است و به مخالفت با فعالیت‌های ایران که برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت و تهدید صلح در سراسر جهان است، ادامه خواهد داد». وی افزود: به همین دلیل است که ناوگان نیروی دریایی سلطنتی ما به طور دائم در منطقه خلیج فارس حضور دارد [فارس] آنها برای حمایت از صلح پایدار در یمن حضور دارند و عملیات امنیتی دریایی را انجام می دهند.

تلاش کاخ سفید برای ارسال تسلیحات اسیر شده یمن به اوکراین

مقامات اروپایی و آمریکایی به وال استریت ژورنال گفتند که در اقدامی غیرعادی، ارتش آمریکا قصد دارد تسلیحاتی را به اوکراین تحویل دهد که ایران می گوید برای جنگنده های یمنی ارسال کرده است. در ماه‌های اخیر، ایالات متحده ادعا کرده است که هزاران سلاح و میلیون‌ها گلوله مهمات را از کشتی‌هایی در خلیج عمان که به گفته این کشور از ایران به یمن می‌رفتند، کشف و ضبط کرده است. به گفته پنتاگون، واشنگتن قصد دارد 100 میلیون گلوله مهمات و 13000 نارنجک، تفنگ و تپانچه در اختیار اوکراین قرار دهد. اما این واقعیت که دولت ایالات متحده می خواهد سلاح های ادعایی ضبط شده از یک درگیری در گوشه ای دیگر از جهان را به درگیری در گوشه ای دیگر از جهان منتقل کند، از نظر قانونی توجیه نمی شود. تحت تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه یمن، ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید سلاح های توقیف شده را نابود یا ذخیره کنند. به گزارش وال استریت ژورنال، وکلای کاخ سفید و وکلا در قطعنامه شورای امنیت به دنبال پناهندگی قانونی هستند تا بتوانند سلاح های توقیف شده را به اوکراین منتقل کنند. حامیان این اقدام در کاخ سفید می گویند که دولت آمریکا می تواند یک فرمان اجرایی صادر کند یا به دنبال قطعنامه ای در کنگره باشد تا این سلاح ها به جای چارچوب سازمان ملل تحت چارچوب غیرنظامی مصادره شده و احتمالاً به اوکراین ارسال شود. ایالات متحده قبلاً از قوانین مصادره دارایی ها علیه تسلیحات مشکوک ایران استفاده کرده است. در سال 2020، وزارت دادگستری ایالات متحده مجموعه ای از تسلیحات را که ادعا می کرد ایرانی هستند، از جمله مجموعه ای از موشک های ضد تانک، موشک های زمین به هوا و قطعاتی از موشک های کروز توقیف کرد. ناصرالدین امیر، معاون وزیر اطلاعات در دولت نجات ملی یمن، اقدام آمریکا را خنده دار توصیف کرد. می گوید چنین اقدامی در جنگ چه تأثیری می تواند داشته باشد؟ آمریکایی ها سلاح های بسیار سنگین تری به اوکراین می فرستند.

بسته تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با تکرار ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، از پیشنهاد اعمال محدودیت‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داد. به گزارش فارس، این مقام ارشد اروپایی در توییتی مدعی شد: «ما در حال تضعیف توانایی روسیه برای حفظ ماشین نظامی خود هستیم. بسته دهم تحریم ها (علیه روسیه) شامل ممنوعیت تجاری و کنترل صادرات فناوری به ارزش 11 میلیارد یورو است. وی در ادامه مدعی شد: روسیه از صدها پهپاد ساخت ایران استفاده می کند. ما پیشنهاد می کنیم کنترل خود را بر صادرات به شرکت های ایرانی گسترش دهیم. فون در لاین در توئیتی دیگر درباره سخنرانی خود در پارلمان اروپا افزود: برخی پیش بینی کردند که اوکراین در چند روز آینده سقوط خواهد کرد. اما شجاعت افسانه ای اوکراینی ها جهان را مبهوت کرد. یک سال بعد، فانتزی های امپراتوری پوتین به واقعیتی تلخ تبدیل شده است، در حالی که رویاهای اوکراین قوی تر از همیشه هستند. “اوکراین پیروز خواهد شد.” به گزارش رویترز، رئیس اجرایی اتحادیه اروپا گفت که بروکسل برای اولین بار تحریم هایی را علیه نهادهای ایرانی که ادعا می شود با جنگ در اوکراین مرتبط هستند، پیشنهاد خواهد کرد. بر اساس این گزارش، وی به نمایندگان پارلمان اروپا گفت که اقدامات پیشنهادی افراد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار خواهد داد. او گفت که این تحریم ها شامل ممنوعیت های تجاری و کنترل صادرات فناوری از جمله موارد مربوط به پهپادها، موشک ها و هلیکوپترها است.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه از آماده سازی بسته پنجم تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داد. به گزارش ایلانا، وی گفت به احتمال زیاد این بسته جدید تحریم ها در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به تصویب خواهد رسید. کولونا افزود: در چهار بسته قبلی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، 78 فرد و 23 نهاد ایرانی از جمله چند تن از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم شدند.

ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی یک «پهپاد ایرانی» در سوریه

سنتکام (فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه مرکزی) مدعی است که یک پهپاد ساخت ایران را در حین انجام یک ماموریت شناسایی بر فراز یکی از پایگاه های آمریکا در شمال شرق سوریه سرنگون کرده است. به گزارش فارس، سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز 14 فوریه، حوالی ساعت 14:30 به وقت محلی، نیروهای آمریکایی در سوریه با یک پهپاد ساخت ایران در حال انجام یک مأموریت شناسایی از پایگاه پشتیبانی ماموریت کونوکو در شمال شرقی سوریه درگیر شد و او را پایین آوردند. منابع رسمی سوریه حدود سه هفته پیش گفتند که آمریکا با همکاری شبه نظامیان کرد موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) سلاح و مهمات را به پایگاه های خود در شمال شرق سوریه قاچاق کرده است تا سرزمین سوریه را اشغال کرده و منابع آن را به سرقت ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید