تصویب قطعنامه حقوق بشر علیه ایران در سازمان ملل

تصویب قطعنامه حقوق بشر علیه ایران در سازمان ملل

تصویب این قطعنامه حاکی از موافقت شورا با تشکیل «کمیسیون حقیقت یاب» در خصوص اتهامات «نقض حقوق بشر توسط ایران» در اعتراضات اخیر است.

چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان 6 کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان از این قطعنامه ممتنع کردند.

نمایندگان سوئیس، استرالیا، اسپانیا، پرتغال، اتریش، اسلواکی، کانادا، اسلوونی، ایسلند، آمریکا، اوکراین، پاراگوئه، آرژانتین، کره جنوبی، انگلستان، مکزیک، فرانسه، ژاپن، فنلاند، جمهوری چک، لیتوانی، هلند و آلمان آنها با بیان ادعاهایی از ایران به این قطعنامه رای مثبت دادند.

پیش از رای گیری، چین اصلاحیه ای را برای اصلاح متن قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشنهاد کرد که رای نیاورد. این اصلاحیه خواستار حذف بخشی از متن قطعنامه است که خواستار تشکیل «کمیته حقیقت یاب» برای بررسی حوادث ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ در این نشست ضدایرانی در حالی که بسیاری از کشورهای غربی تلاش کردند ایران را به نقض حقوق بشر متهم کنند، کشورهای دیگر از استانداردهای دوگانه شورا انتقاد کردند.

خدیجه کریمی، نماینده ایران در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه آلمان را متهم کرد که “انگیزه سیاسی” برای درخواست این نشست دارد.

وی در سخنرانی خود برخی شبکه های فارسی زبان خارج از ایران را به «نفرت پراکنی» متهم کرد.

در آن جلسه، نماینده ایران همچنین از شهادت «ده‌ها» نیروی امنیتی و مجروح شدن «هزاران» آنان در جریان اعتراضات صحبت کرد. نماینده ایران به تعداد بازداشت شدگان و سایر قربانیان اشاره ای نکرد.

خدیجه کریمی از تحریم های اعمال شده علیه تهران انتقاد کرد.

نماینده ایران در بخشی دیگر از سخنان خود از نقض حقوق بشر در «یمن و فلسطین اشغالی» در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد.

حمایت اروپا

به گزارش یورونیوز؛ نماینده اتحادیه اروپا در حمایت از اعتراضات در ایران تاکید کرد که از قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند حمایت می کند.

چین از قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند انتقاد کرد

نماینده چین با انتقاد از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی علیه ایران تاکید کرد که در این متن تنها به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداخته شده است بدون اینکه اشاره ای به تلاش تهران برای حل مشکلات شود.

نماینده چین همچنین افزود: پذیرش این قطعنامه می تواند به پیچیده شدن اوضاع در ایران منجر شود.

چین همچنین اصلاحیه ای را برای قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند پیشنهاد کرد که مورد انتقاد نماینده آلمان قرار گرفت.

آلمان با اشاره به اینکه اقدام چین بدون مشورت قبلی انجام شده است، از کشورهای عضو خواست تا به این اصلاحیه رای منفی دهند.

مخالفت با نماینده روسیه

نماینده روسیه در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن انتقاد از برگزاری این نشست گفت که این نشست «اثر معکوس» خواهد داشت.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه در نشست ویژه شورای حقوق بشر ایران گفت که مرگ مهسا امینی یک مورد «بی نظیر» در ایران نیست.

وی در سخنان خود به زندانی شدن نسرین ستوده و نرگس محمدی در ایران نیز اشاره کرد.

جاوید رحمان همچنین مدعی شد که وضعیت کنونی شهرهای کردنشین به ویژه مهاباد، جوانرود و پیرانشهر «بحرانی» است.

ولکر ترک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفت که معترضان در ایران با استفاده «غیرضروری و نامتناسب» از زور مواجه شده‌اند.

وی در ادامه ادعاهای خود علیه ایران افزود: وضعیت کنونی ایران یک «بحران تمام عیار» در حوزه نقض حقوق بشر است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از مقامات ایرانی خواست تا به صدای معترضان گوش دهند.

وی همچنین وضعیت کنونی ایران را «ناپایدار» توصیف کرد.

این مقام سازمان ملل همچنین مدعی شد که تعداد بازداشت شدگان «حدود 14 هزار نفر» است.

فولکر ترک خواستار تحقیقات «مستقل و شفاف» در مورد حوادث ایران شد.

دیدگاهتان را بنویسید