تضییع حقوق بازنشستگان در پیش نویس لایحه هفتم

تضییع حقوق بازنشستگان در پیش نویس لایحه هفتم

برنامه هفتم توسعه کشور به ویژه در حوزه امور اجتماعی و روابط کار در مواد 15، 16، 17 و 18 و همچنین مواد 66 و 67 در حوزه حقوق بازنشستگی مشکلاتی دارد که تاکنون انتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس را برانگیخت.

لایحه برنامه هفتم توسعه کشور که به تازگی به تصویب هیئت وزیران رسیده است قرار است با حضور رئیس جمهور در صحن مجلس برای بحث و بررسی در خانه ملت در مجلس شورای اسلامی مطرح شود. این در حالی است که برنامه هفتم توسعه کشور به ویژه در حوزه امور اجتماعی و روابط کار در مواد 15، 16، 17 و 18 و همچنین مواد 66 و 67 در حوزه حقوق بازنشستگی دارای اشکالاتی است که تاکنون انتقاداتی را به دنبال داشته است. از بسیاری از کارشناسان

از آنجایی که کمیسیون های تخصصی مجلس هر بخش از برنامه توسعه (مانند بودجه سالانه دولت) را مورد بحث و بررسی قرار می دهند، بنابراین در این زمینه کمیسیون اجتماعی مجلس موظف است بندهای مربوط به تامین اجتماعی، بازنشستگی را در نظر بگیرد. و روابط کار و مسائل اجتماعی. به همین دلیل نظر اعضای کمیسیون اجتماعی در زمینه رسیدگی به این قانون از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بحث های مجلس در خصوص پروژه دولت ظاهرا هنوز داغ نیست چرا که رحمت الله نوروزی (نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس) ضمن اشاره به اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه هنوز در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی نشده است. ، گفت: هنوز نمی توانیم در مورد بسیاری از نکات برنامه صحبت کنیم، بیایید صحبت کنیم، زیرا قبل از اینکه متن برنامه در کمیته های تخصصی بررسی شود، باید برنامه در فراکسیون ها از جمله فراکسیون کارگری بررسی شود. مجلس و پیشنهادات و نظرات آن باید به رأی گذاشته شود.

در نظام قدیم استاد-کارآموزی، محدودیت سنی برای دوره کارآموزی وجود داشت، اما در طرح توسعه دولت جدید، محدودیت سنی مشخص نشده است. با این اقدام عملا باب مکیدن خون کارگران کشور به جامعه باز می شود.

حسن لطفی (سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس) نیز به مشاهدات اولیه کمیسیون اجتماعی درباره این برنامه اشاره کرد و گفت: به صراحت می گویم که واقعاً برای من جای سوال است که چه کارشناس مقالات مربوط به استاد را نوشته است. طرح کارآموزی در این برنامه بحث مدت سه سال کار با یک سوم افزایش حقوق بسیار عجیب است.

وی افزود: دوره کارورزی محدودیت سنی دارد. با افزایش سن افراد سطح تحصیلات کاهش می یابد. در گذشته در مورد معلم و شاگرد بحث می کردیم. مثلاً در گذشته رسم اجتماعی سنتی ایران این بود که فردی که به دلایلی نمی خواست بیشتر از کلاس پنجم یا ششم دبستان ادامه تحصیل دهد به عنوان دانش آموز در مدرسه کوچک یا راهنمایی استخدام می شد. یک واحد اقتصادی یا تولیدی خدماتی در مقیاس بزرگ. مدت فعالیت او با توجه به سن مدرسه مشخص می شد و با اعزام به خدمت سربازی پس از بازگشت به عنوان پیشه وری به فعالیت اقتصادی پرداخت.

لطفی افزود: در نظام قدیم استاد-شاگردی افراد با محدوده سنی وارد رابطه مشخصی می شدند اما در طرح توسعه دولت جدید بازه سنی وجود ندارد. با این اقدام عملا باب مکیدن خون کارگران کشور به جامعه باز می شود. من واقعاً به چنین مردی نگاه می کنم. او برنامه و این پاراگراف ها را نوشت، من او را نفرین می کنم.

ما یکی از مهمترین مخالفان برنامه هفتم هستیم

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: مجلس قاطعانه با چنین برنامه ای موافقت نخواهد کرد و قطعا من و کمیسیون اجتماعی یکی از مهمترین مخالفان آن هستیم. نمایندگان مردم به شدت در مقابل این دیدگاه خواهند ایستاد، زیرا نظام قدیمی استاد شاگردی یک ارزش سنتی در جامعه ما بود که توسط کارشناسان با این برنامه به شدت مخدوش و نابود شد. آیا می توان از یک دوره آموزشی چند ساله برای یک شغل خاص بدون محدودیت سنی صحبت کرد و مثلاً یک کارگر چهل ساله را که سال ها به تازگی وارد یک صنعت جدید شده است با نیم یا یک سوم دستمزد استخدام کرد؟

نماینده روزنچانی با اشاره به ضعف کارشناسی و ضعف بازرسی از واحدها و مضر بودن این روند در صورت تصویب، تصریح کرد: این طرح با استقبال بازار کار مواجه نخواهد شد و باعث می شود مردم جامعه بیکارتر و کارگاه‌ها خالی‌تر از کارگران با ظرفیت‌های نظارتی و اجرایی فعلی، حتی در حال حاضر، وزارت کار در اکثر کارگاه‌ها طبقه‌بندی شغلی ندارد. اگر بخواهند نظارت کنند که کدام کارگر بعد از چند سال کار یا در چه سطحی از توانایی شاگرد است یا نیست چه؟ آیا این فصل استثمار بسیاری از مردم به نام شاگردی را آشکار نمی کند؟

برنامه هفتم خیانت به کارگران است

وی در پایان اذعان داشت: نوشتن چنین برنامه ای و نویسنده آن به جامعه کارگری و مستمری بگیران خیانت کرده است.

همچنین کیومرث سرمدی واله (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) با اشاره به اینکه هنوز خبری از زمان ارائه برنامه هفتم توسعه توسط رئیس جمهور به مجلس منتشر نشده است، گفت: مواردی که در هفتم مجلس مطرح می شود. برنامه توسعه هر کدام به کمیته تخصصی خود ارجاع می شود. طبیعتاً قسمت مربوط به بحث مسائل اجتماعی مانند روابط کار و بازنشستگی به کمیته اجتماعی می رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه سند نهایی دولت هنوز به کمیسیون اجتماعی ارسال نشده و بحثی در این خصوص صورت نگرفته است، نمی توان در چارچوب این برنامه در مورد نتیجه پیشنهادات مجلس اظهار نظر قطعی کرد. اما در مجموع می توان گفت که مجلس با توجه به نگاه مردم محور و اهتمام به مصالح عمومی نسبت به برنامه موضع گیری خواهد کرد.

سرمدی واله با اشاره به بحث سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه دولت گفت: نظر شخصی من این است که به هر حال افزایش سن بازنشستگی به نفع ذی نفعان صندوق های بازنشستگی نیست. با این حال، کارشناسان دیگر نظرات خود را ارائه می دهند و ممکن است از نظر آنها منطقی باشد.

وی با اشاره به اینکه بندهای 15 تا 18 برنامه هفتم توسعه که در حوزه روابط کار است هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است، گفت: در بحث سنوات بازنشستگی بیشتر به کمیسیون رفاه خواهیم پرداخت تا بررسی های موردی دیگر. و احتمالاً سؤالات و بحث مفصلی صورت خواهد گرفت.» در کمیته اجتماعی مطرح می شود. شاید برای کسانی که تازه وارد نظام حق بیمه هستند، بحث قانون بازنشستگی پیشنهادی بار منفی چندانی در حوزه بازنشستگی نداشته باشد. اما بحث هایی که در زمینه صرفه جویی در صندوق های بازنشستگی از طریق افزایش ساعات کاری افراد و افزایش زمان پرداخت حق بیمه مطرح می شود، اغلب رایگان است.

عضورئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: درست است که صندوق های بازنشستگی وضعیت مناسبی ندارند و کسری زیادی دارند اما اینکه بخواهیم با افزایش سن بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی و جبران این بحران را جبران کنیم، درست نیست. اعمال فشار بر کارمندان و کارگران کارگر و با این روش; همچنین به دردسرهای اساسی این وجوه پرداخته نخواهد شد. باید به دنبال راه‌های موثر دیگری مانند کاهش هزینه‌های صندوق‌ها و مدیریت بدهی‌های آنها، سرمایه‌گذاری بهتر و بیشتر در زیرمجموعه‌های صندوق‌ها، مبارزه با فساد در شرکت‌های تابعه و حل مشکل حقوق‌های نجومی هیئت‌مدیره باشیم. مدیران و مدیران این شرکت ها و همچنین تغییر مبالغ پرداختی به صندوق ها برویم به بازنشستگی و اینها همه راه های اصلی پس انداز است.

به جز موارد گفته شده؛ دستور کار توسعه همچنین دارای موضوعات بحث برانگیز دیگری در زمینه روابط کار است که انتقادات زیادی را برانگیخته است. از جمله بحث ماده 17 لایحه برنامه هفتم ساختاری که در آن مسئولیت وصول حق بیمه واحدها و کارگاه ها به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار شد که مورد انتقاد متخصصان حوزه بیمه قرار گرفت.

عباس اورنگ، کارشناس سازمان تامین اجتماعی در این خصوص گفت: در برخی کشورها سازمان های مالیاتی حق بیمه دریافت می کنند و همچنین حق بیمه سازمان تامین اجتماعی را دریافت می کنند اما این سازمان تامین اجتماعی با تامین اجتماعی ما متفاوت است. سازمان در ایران سازمان تامین اجتماعی در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا وظیفه تامین مستمری پایه را برای همه افراد جامعه بر عهده دارد و مستمری پایه از این حق بیمه که یک مالیات اجتماعی است پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید