تعابیر بی نظیر شهید حاج قاسم; او در همه چیز استاد من بود!


ساعت: 14:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۵
کد خبر: 1816048

امروز سالروز شهادت یکی از فرماندهان آشوری دفاع مقدس است. با اصرار او و انتخاب خود رزمنده، در عملیات بدر شرکت کرد و جام شهدا را به دست آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری آناج، امروز سالروز شهادت یکی از فرماندهان حفاظت مقدس آشوری است. با اصرار او و انتخاب خود رزمنده، در عملیات بدر شرکت کرد و جام شهدا را به دست آورد.

در مورد علی جلایی صحبت می کنیم. وی جانشین فرمانده قرارگاه ظفر و فرمانده طرح و عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) ستاد کل نیروهای مسلح بود. قبل از شروع جنگ، مدتی در کردستان خدمت کرد و مدتی را به آموزش نیروهای افغان پرداخت. در افغانستان حدود 300 مجاهد افغان که بیشتر آنها تحصیلات عالی داشتند، تحت نظر جلالی آموزش دیدند. آنها چهار ماه فرماندهان افغان را آموزش دادند و به دلیل شروع جنگ بین ایران و عراق به ایران بازگشتند.

وی در حماسه سوسنگرد نقش بی بدیلی را ایفا کرد و توانست با چند ده نیروی آذربایجانی از سقوط این شهر جلوگیری کند. آتش دشمن به حدی بود که تظاهراتی خطاب به یارانش می‌گفت: «هرکس می‌خواهد مانند شب عاشورا سوسنگرد را ترک کند، می‌تواند از تاریکی استفاده کند و با رودخانه و جاده خاکی به اهواز برود».

علی جلایی صبح 30 بهمن 1363 برای شرکت در عملیات بدر به جبهه رفت و قبل از حرکت با حضرت فاطمه (س) بیعت کرد و طلب مغفرت کرد و گفت: مرا حلال کن. من برای فرزندانت پدر خوبی و برای تو همسر خوبی نبوده ام. الان میرم پیش خدا…مطمئنم برنمیگردم..

او نه در آموزش و پرورش، بلکه در همه چیز مربی من بود
شهید جلایی در اردیبهشت 60 در پادگان امام علی (ع) تهران برای فرماندهان گردان های سراسر کشور از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی مسئولیت آموزش تاکتیکی را بر عهده داشت. به همین دلیل است که شهید سلیمانی که شناخت کاملی از شهید جلایی داشت و در تاریخ 17 مرداد 1395 در دست نوشته ای که برای کتاب «شهادت شکار» نوشته شده است از شخصیت والای این شهید تجلیل می کند.

متن این دست نوشته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به شرح زیر است:

«اینها دست نوشته های زیبا و آموزنده ای هستند [کتاب شهادت شکار] خواندم. تمام مظهر ژرفای دل شهید جلایی بود. دينداري عميق، شهادت استوار، شجاعت در عمل، تفاهم در تدبير، تدبير در مديريت، بغض دنيا و همه توجه به خدا و قيامت، همه شاهد حضور و شهود او بوديم و درخشش فوق العاده جلوه گاه آفتاب باطنش بود. . .

این نوشته ها به خودی خود، بدون دستکاری، پیامی زیبا و ارزشمند برای هر سالک در راه خداست. اگر بتوان این حماسه گرانبها را در بحث سوزانگرد به چند صفحه کوتاه تبدیل کرد، این حماسه گرانقدر در هنر و نویسندگی می تواند زیباترین بیان انسانی و همت و تلاش انسان را به نمایش بگذارد.

درود و رحمت و برکات خدا بر او باد که عاشقش ده ها بار به شهادت رسیده است.

قاسم سلیمانی

17 مارس 1787 »

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید