تعارف سوخت در زمستان سخت

تعارف سوخت در زمستان سخت

محسن رفیق: وزیر امور خارجه ایران پس از خروج از لبنان، روز گذشته در ادامه سفر خود به کشورهای متحد منطقه وارد سوریه شد. این در شرایطی است که جدای از رویکردهای سیاسی، وجه اشتراک سه کشور فوق را می توان در نابسامانی های اقتصادی و نارضایتی های اجتماعی جستجو کرد. لبنان هنوز درگیر بسیاری از مشکلات اقتصادی و همچنین جنگ قدرت در عرصه های پارلمانی و ریاست جمهوری است. در عین حال، سوریه همچنان در هرج و مرج ناشی از آوارهای به جا مانده از جنگ داخلی دست و پنجه نرم می کند. در این میان، اگرچه به نظر می رسد ایران در وضعیت بهاری قرار دارد، اما واضح است که دامنه مداوم مشکلات اقتصادی و نارضایتی های اجتماعی شباهت های آن را با لبنان و سوریه افزایش داده است.

در هر صورت در شرایطی که درجه هوای سرد در نقاط مختلف ایران مردم کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و حتی باعث قطعی گاز در بسیاری از شهرها شده است. امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه ایران روز گذشته با انتشار اخباری دلگرم کننده برای مردم آن کشور از احتمال صادرات سوخت ایران به لبنان، بیروت را ترک کرد. وی روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در لبنان گفت: هر زمان که مقامات لبنانی برای دریافت سوخت اعلام آمادگی کنند، آماده صادرات هستیم. وی ادامه داد: در سفر قبلی به لبنان با مقامات کشور در این خصوص صحبت کردیم و آمادگی خود را برای کمک به لبنان در این زمینه اعلام کردیم. در همین راستا، هیئت فنی از لبنان به تهران آمدند و جزئیات توافق دو کشور در این زمینه را بررسی کردند. وزیر امور خارجه با بیان اینکه همچنان آماده ادامه حمایت از لبنان در حوزه انرژی از دو جهت هستیم، گفت: راه اول کمک به تامین سوخت لبنان از طریق توافق دو کشور است و راه دوم انعقاد است. قراردادی با دولت لبنان “ایجاد نیروگاه برق در بیروت و جنوب لبنان است.” وی همچنین در دیدار با جمعی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، دانشگاهی و اجتماعی لبنان گفت: آمادگی داریم همکاری‌های ایران و لبنان را در زمینه‌های اقتصادی و تجاری از جمله انرژی در ارتباط با این موضوع تقویت کنیم. در خصوص ارسال سوخت بین ایران و لبنان به توافقاتی رسیده و مذاکرات بین دو کشور ادامه دارد. در صورت رفع برخی از موانع موجود، آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم.» امیر عبدالهیان تاکید کرد: ما به همکاری های اقتصادی و تجاری خود با لبنان از جمله در زمینه انرژی ادامه خواهیم داد و در شرایط سخت دوستان لبنان باقی خواهیم ماند.

دوست لبنان، عراق و سوریه در روزهای سخت و البته دومین ذخایر گازی جهان، این روزها نیازمند کمک است و با مشکل کمبود و قطعی گاز مواجه است. این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نفت در مکاتبه ای با معاون اول رئیس جمهور خواستار تعطیلی کامل تهران در روزهای شنبه و یکشنبه برای جلوگیری از خاموشی و قطعی سراسری برق و گاز شد. این به این دلیل است که مقامات ایرانی در تابستان و پاییز امسال از زمستان سخت اروپا صحبت کردند، اما مشخصا برنامه ای برای زمستان سخت ایران و حل مشکل عدم تعادل گاز نداشتند. در عین حال، با وجود اینکه قطعی گاز در ایران به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و بسیاری از کاربران به طعنه از آغاز زمستان سخت اروپایی در شهرهای ایران صحبت می‌کنند، اما همچنان وزیر امور خارجه ایران با سفر به کشورهای همسایه پیشنهاد صادرات گاز و سوخت امری شاید چند ساعتی لبخندی گرم بر لبان میزبانانش بنشاند اما بی شک بر تعجب مردم کشورش خواهد افزود.

امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری روز جمعه خود در لبنان نه تنها به امکان صادرات انرژی از ایران به لبنان اشاره کرد، بلکه صادرات برق به عراق را تایید کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 2000 مگاوات برق به این کشور صادر می کنیم. عراق و فاز نهایی آن به زودی نیروگاه 3000 مگاواتی بصره در جنوب عراق توسط کارشناسان ایرانی راه اندازی می شود. ما آماده ایم این تجربه را در لبنان تکرار کنیم. ما با همین شرایط تحریم به عراق برق و گاز صادر می کنیم و در همین چارچوب به برخی کشورهای دیگر هم گاز صادر می کنیم و توافقاتی نیز برای صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی انجام شده است.

امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه امنیت لبنان را امنیت ایران و منطقه می دانیم، گفت: ایران به حمایت قاطع از جریان های مقاومت در لبنان و فلسطین علیه استکبار رژیم صهیونیستی ادامه می دهد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری گفت: در دیدار با وزیر امور خارجه لبنان راهکارهای توسعه تجارت، اقتصاد و گردشگری در راستای رشد تولید دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خاطرنشان کرد: برای کاهش آلام و اقتصاد لبنان فشار.” در آخرین سفرم به لبنان تصمیماتی بین دو کشور گرفته شد و پیشرفت هایی در این زمینه بین دو کشور حاصل شد. در همین راستا مدتی پیش تیم فنی لبنان به ایران آمد و راه های همکاری سوخت مورد بررسی قرار گرفت. »

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی در رابطه با ناآرامی های اخیر ایران و فشارهای آمریکا و چند کشور اروپایی بر جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، اظهار داشت: در خصوص دخالت و دخالت خارجی در ایران که البته از آن گذشتیم یک نکته مهم وجود دارد. آمریکا و چندین کشور اروپایی مرگ یک دختر ایرانی را بهانه ای برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران قرار دادند. اگرچه این کشورها و مدعیان حقوق بشر به قتل آشکار شیرین ابواکله، روزنامه نگار فلسطینی و مسیحی توسط رژیم صهیونیستی واکنشی نشان ندادند، اما از انرژی، سوخت و گاز گرفته تا مقامات لبنانی، بیروت را ترک کرد و پس از ورود به دمشق، برای دیدار با بشار اسد در کاخ ریاست جمهوری سوریه شتافت. این پنجمین سفر امیر عبداللهیان به سوریه در حدود دو سال مسئولیتش است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا وزارت امور خارجه، محمدصادق فضلی مدیرکل این وزارتخانه و علی اصغر حاجی مشاور عالی وزارت امور خارجه وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی امیر عبداللهیان را در این سفر همراهی می کند. باید دید وزیر امور خارجه ایران در این سفر چه پیشنهاداتی برای میزبانان سوری خود آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید