تعداد مقالاتی که منجر به اختراع می‌شود بسیار کم است

وی انجام هر کاری را مستلزم توجه به دو مولفه «شناسایی ظرفیت منابع هسته ای» و «شناسایی ظرفیت هسته محوری دانش» عنوان کرد و افزود: اگر می خواهیم کشوری موفق باشیم باید به ظرفیت دانش پایه بپردازیم. یونسکو در سال 2015 گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ایران به ضرورت تغییر ظرفیت از ظرفیت مبتنی بر منابع به دانش محور پی برده است.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه باید از روندی که در عرصه علم طی کرده ایم آگاه باشیم، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب دانشگاه های مرتبط با غرب را در اختیار گرفتیم؛ دانشگاه هایی که در حوزه علم و دانش به سر می برند. اما اکنون دانشگاه هایی داریم که در خدمت جامعه هستند.

مخبر دزفولی با بیان اینکه ائمه جماعات دانشگاهی مهم تلقی می شدند، گفت: انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها بسیار ضروری بود. چون دانشگاه ها تبدیل به اتاق جنگ شده بودند. در حالی که قرار بود به اتاق علم تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه از زمان انقلاب تا امروز 4 دهه را پشت سر گذاشتیم، گفت: در دهه 70 به تدریج نام ایران در زیست کره علم دنیا مطرح شد. ایران در دهه 1980 توانست با سایر کشورها در عرصه علم جهان شریک شود. در دهه چهارم انقلاب توانستیم جلو برویم. بر اساس جامعه آماری دانشگاه ها، در سال 1394 حدود 150 هزار دانشجو در کشور تحصیل کرده اند. علاوه بر این، 3 هزار معلم در 25 دانشگاه مشغول به کار بودند.

مخبر دزفولی در خصوص راه اندازی دانشگاه ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دانشگاه تربیت مدرس یکی از خلاقیت های بعد از انقلاب بود. این دانشگاه با هدف تربیت اساتید دانشگاه تاسیس شد. بعد از انقلاب اسلامی حرکتی در دانشگاه ها ایجاد شد تا ظرفیت های مردمی در فضای دانشگاهی مطرح شود.

وی درباره ایجاد رشته پزشکی گفت: آموزش پزشکی در نظام سلامت ادغام شده است. چون با کمبود پزشک مواجه بودیم و پزشکانی از هند، بنگلادش و پاکستان در کشور مشغول به کار بودند.

رئیس فرهنگستان علوم وی در خصوص تعداد رشته های دانشگاهی گفت: در شرایطی هستیم که می توانیم تمام رشته های دانشگاهی کشور را داشته باشیم. این در حالی است که در اوایل انقلاب اسلامی فقط یک رشته تخصصی در دانشگاه ها تدریس می شد. در حال حاضر 450 دانشگاه جامع در کشور وجود دارد که این تعداد بدون موسسات آزاد، پیام نور و عالی است.

وی درباره سهم ایران در علم گفت: در زمان جنگ سهم ایران در تولید علم معادل سیصد درصد بود و از این نظر ما در دنیا در جایگاه عراق قرار داشتیم. بعد از دهه هفتاد برای اولین بار وارد نظام رتبه بندی علمی شدیم.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه استنفورد در سال 2000 گزارشی درباره ایران منتشر کرد، اظهار داشت: در این گزارش آمده است که ایران کشوری خشک است و باید کشاورزی خود را تعطیل کند. این گزارش همچنین پیشرفت علمی ایران را شگفت‌انگیز دانسته و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کند.

وی گفت: تعداد مقالات ایرانی در اسکوپوس معادل 78 هزار مقاله است. این در حالی است که تعداد مقالات در دهه 1970 390 مقاله بود. بررسی ها نشان می دهد که حدود 3 درصد از مقالات پر استناد در جهان مربوط به ایران است.

وی درباره تعداد ثبت اختراعات بین المللی گفت: در دهه 80 تعداد ثبت اختراعات بین المللی ایران 4 مورد بود و این تعداد به 140 رسید. اما تعداد مقالاتی که منجر به اختراع می شود بسیار کم است. در کشورهای ژاپن و آمریکا از هر 2 مقاله یک مقاله منجر به ثبت اختراع می شود و این تعداد برای کشورهای اروپایی معادل یک پتنت در هر 6 مقاله است. در ایران به ازای هر 1030 قلم کالا یک پتنت ثبت می شود.

مخبر دزفولی با بیان اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شود، گفت: مقداری مواد اولیه تولید دارو به کشور وارد می شود. اما در تولید دارو به 97 درصد خودکفایی رسیده ایم. همچنین 6 پلت فرم واکسن را در دوران کرونا طراحی کرده ایم و در حال حاضر در زمینه تولید داروی نوترکیب کار می کنیم.