تغییر زمینه از شکست به درمان. اجاره نامه دانشگاهی چگونه باعث رقابت ناعادلانه می شود؟

تغییر زمینه از شکست به درمان. اجاره نامه دانشگاهی چگونه باعث رقابت ناعادلانه می شود؟

امکان تغییر رشته و انتقال فرزندان اساتید دانشگاه قانونی است که در سال های اخیر خبرساز شده است. بر اساس این قانون که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، فرزندان اعضای هیئت علمی می توانند دانشگاه خود را به محل خدمت والدین یکی از اعضای هیئت علمی تغییر دهند و در صورتی که این رشته در محل سکونت وی وجود نداشته باشد. این نزدیکترین شهری است که این میدان را دارد. اما در عمل آنچه اتفاق می افتد با آنچه حداقل در ظاهر این قانون به نظر می رسد بسیار متفاوت است. سوء استفاده از این قانون باعث شده است که برخی از بچه های هیئت علمی دانشگاه با مدارک بسیار پایین رشته های عجیبی را تغییر دهند و حتی در رشته پزشکی تحصیل کنند.

تغییر رشته از شکست به پزشکی برای بچه های هیات علمی

خبرآنلاین در خبری در این باره نوشت:

اگرچه نام کنکور با رقابت همراه است، اما نکات و تاییدیه‌های زیادی وجود دارد که معنای رقابت را از آن می‌گیرد، توجه داشته باشید که یا قبل از اعلام نتایج و یا پس از اعلام نتایج، برخی ممکن است به دانشگاه راه پیدا کنند. منطقه انتخابی آنها با حداقل رقابت.

یکی از آنها مصوبه 735 شورای عالی انقلاب فرهنگی (4 تیر 1391) مبنی بر تغییر حوزه و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها بود که بر اساس این مصوبه فرزندان اعضای هیات علمی پذیرفته شده در … آزمون سراسری ممکن است از دانشگاه مبدأ به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهری که استاد در آن کار می‌کند (ترجیحاً دانشگاهی که عضو هیئت علمی در آن کار می‌کند) یا در صورتی که این رشته در آن شهر موجود نباشد، به نزدیک‌ترین شهر منتقل شود. به محل خدمت عضو هیئت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مرحله و گروه آزمایشی و تامین حد نصاب بر اساس ضوابط انتقال یا تغییر رشته. بر اساس این مصوبه حد نصاب لازم برای انتقال 90 درصد و برای تغییر رشته 92.5 درصد کل نمره آخرین پذیرفته شده در رشته مورد تقاضا بوده است.

در همین رابطه علی امرایی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش دیده بان عدالت و شفافیت به خبرآنلاین گفت: از طریق این روش، افرادی که دارای مدرک دکترای دامپزشکی بودند، رشته و دانشگاه خود را به دکتری پزشکی یا دکتری داروسازی تغییر دادند. . “
پایان دوره تصدی با عنوان جابجایی فرزندان هیات علمی/ مصوبه رتبه بندی 175000 دانشجوی پزشکی
تغییر در زمینه از صنایع غذایی به پزشکی

اما این پایان کار نبود، در سال 1395 تبصره ای به نام انتقال مشروط به این مصوبه اضافه شد، این تبصره می تواند تمام 90 و 92.5 درصد حد نصاب علمی را برای انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی کنار بگذارد. در دانشگاه ها مشروط بر اینکه بتوانند در دانشگاه مورد نظر در همان رشته قبلی یا در رشته جدید برای دو ترم متوالی میانگین نمره 15 را کسب کنند. امرایی در این باره می گوید: این یادداشت برای سال های 1395 و 1396 تهیه شده است، این روش باعث شد فردی که در رشته حسابداری قبول شده بود با این تبصره داروسازی بخواند، لیسانس مدیریت بیمه اکنون با این تبصره در حال تحصیل در رشته دندانپزشکی است. کسی را داشت که لیسانس فرآوری مواد غذایی بود. و اکنون در حال تحصیل در رشته پزشکی است.”

وی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد هنوز دانشجو هستند، می گوید: بله، الان دانشجو هستند. هیأت سنجش و پذیرش دستور اخراج این افراد از دانشگاه را صادر کرد که انجام نشده است دیوان عدالت اداری رأی هیأت سنجش و پذیرش را تأیید کرد اما هنوز اجرایی نشده است و از هیأت نگهبان خواستند که هیئت مدیره گفت: قضاوت هیئت در مورد ارزیابی و پذیرش صحیح است و باید با مقصران برخورد شود. اما این افراد همچنان در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند و کسانی که این مصوبه را امضا کردند اکنون مسئولیت های مهم آموزشی دارند و از سنجش و پذیرش جدید در دانشگاه ها حمایت می کنند. (شیوه جدید پذیرش در دانشگاه: 40 درصد کنکور پایه دوازدهم و 60 درصد کنکور، برگزاری دو کنکور در سال)
پایان دوره تصدی با عنوان جابجایی فرزندان هیات علمی/ مصوبه رتبه بندی 175000 دانشجوی پزشکی
زمینه را از شکست به درمان تغییر دهید

یکی از اعضای کمیته نظارت بر شفافیت و عدالت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرآنلاین از تعداد افرادی که توانسته اند از این یادداشت برای انتقال دانشگاه یا تغییر رشته استفاده کنند، با بیان اینکه «این تغییرات در دانشگاه آزاد انجام شد»، «در یک لحظه ۱۳۴ نفر» به خبرآنلاین گفت: استفاده کرده اند، تعداد آنها بیشتر است اما اطلاعات کامل 134 نفر به همراه نام و مشخصات آنها را داریم. از جمله فرزندان مسئولین وقت هستند.

امرایی بیان می کند: شاید خود قطعنامه اصلی مشکلی نداشته باشد، زیرا نوشته شده بود که حداقل 92.5 درصد نمره علمی آخرین نفر کسب شود، بنابراین این مصوبه اجازه ورود به رتبه های بالای 100 هزار را نمی داد. مثلا دانشگاه کسانی که رتبه 20000 داشتند می توانستند وارد دانشگاه شوند. استفاده البته ما با آن هم مشکل داشتیم. اما با تبصره جدیدی که به این مصوبه اضافه شد (شرط انتقال دائم با اخذ معدل دو ترم بالای 15 در دانشگاه مورد نظر) اتفاقات عجیبی افتاد به طوری که افرادی را داشتیم که با این مصوبه وارد دانشگاه شدند و حتی نتوانستند همان را بگیرند. معدل 15. رتبهشون بالای 150000 هست.

وی ادامه می دهد: «کسی داشتیم که معدلش در دروس اختصاصی 8 درصد بود اما الان پزشکی می خواند. چه کسی آنها را در دانشگاه ثبت نام کرده است؟” چه کسی این حکم را امضا کرده است؟ که الان رتبه 175000 داره پزشکی میخونه در حالی که بقیه داوطلبان باید برای رتبه زیر 5000 بجنگند. همین فرد شیمی 1% فیزیک 22% زیست 6% ریاضی 12% عربی منفی ادبیات 12% جواب داده. زبان 14% و در حال حاضر در حال تحصیل پزشکی از رشته مهندسی مواد غذایی. مورد دیگر با رتبه 147347، ادبیات 14 درصد، عربی 14، دین 20، زبان 16، شیمی 0، فیزیک 6، زیست شناسی 28 درصد و 70 درصد با ریاضیات مطابقت دارد. آن شخص در سیستم اولیه ای که سازمان سنجش اعلام می کند که او ناموفق اعلام می شود، یعنی با انتخاب رشته ای که انجام داده، ناموفق اعلام می شود و پس از شکست، رشته پزشکی خود را تغییر می دهد. آنها از این یادداشت استفاده کردند زیرا با خود قطعنامه 735 نتوانستند رشته و دانشگاه خود را تغییر دهند.
تغییر رشته از شکست به پزشکی برای بچه های هیات علمی

خیر ساز نظام آموزشی کیست؟

امرایی با انتقاد از امضاکنندگان و اجراکنندگان چنین مصوبه ای به خبرآنلاین گفت: حالا خیر نظام آموزشی کیست، خیر آموزش و پرورش یعنی تبدیل رشته از شکست به پزشکی؟ خیریه یعنی تربیت یک داوطلب با رتبه 160 هزار رشته پزشکی؟ صدقه یعنی تحصیل با رتبه 140k دندانپزشکی؟ آیا صدقه به معنای داوطلب شدن برای تحصیل دندانپزشکی از مدرک مدیریت بیمه است؟ یا از بیمه تغییر رشته بده و داروسازی بخونه؟ آیا با میانگین پاسخ 8 درصدی باید دروس پزشکی خاصی را بخواند؟ آیا این حسن نیت است؟ در این موارد آقایان باید پاسخ دهند که داوطلبانه یا غیر ارادی تصمیم را امضا کردند، اگر غیر ارادی تصمیم را امضا کردند، شما را اخراج کنید، چرا که شما عامل این رسوایی علمی در دانشگاه ها هستید، آنها را رها کنید، چون شما یک نفر نیستید. متخصص این مسائل.. اگر متخصص بودی امضا نمی کردی. اگر طومار را امضا کنید، در حال کلاهبرداری از سیستم آموزشی و پزشکی ما هستید، یعنی علاوه بر خروج، باید به دادگاه نیز کشیده شوید.»

یکی از اعضای کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: البته قوه قضاییه وارد شد، با معاون دادستان کل کشور مکاتبه کردیم، معرفی کردیم، اعلام کردیم که این اتفاقات رخ داده است و می کنیم. تصمیمات درون سازمانی.» دیده بان شفافیت و عدالت) که در صورت نیاز اسامی امضاکنندگان این قطعنامه منتشر خواهد شد.

و ادامه می دهد: «البته دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد. در سال 1399 لغو شد اما به دلیل اینکه اربابان گفتند شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند مصوبه دیوان عدالت اداری را اجرا کند باز هم اجرا شد و این موضوع تا سال 1401 ادامه داشت و در سال 1401 رسما لغو شد.
تغییر رشته از شکست به پزشکی برای بچه های هیات علمی

پذیرش دانشگاه با نامه وزیر؟

امرایی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز مصوبه یا ابلاغیه ای مشابه مورد اخیر وجود دارد که با کمک آن افراد بتوانند وارد دانشگاه یا تغییر رشته کنند، می گوید: حفاظت ما از کنکور بسیار بالاتر از یک مشکل جدید است که مربوط به آن است. به آموزش و پرورش و آموزشی که ظاهر شد (روش جدید ارزشیابی و پذیرش در دانشگاه ها) از کنکور کارشناسی ارشد و دکتری هم دفاع می کنیم، امروز در پذیرش بدون آزمون دکتری جشنواره برگزار می کنند البته وجود داشت. دانشجویی که برای مصاحبه دکتری دانشگاه چمران مردود شد. و بر اساس یک جشنواره در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرد. مثل جشنواره شهید احدی.

وی ادامه می دهد: «شهید احدی خود از درجه یک کنکور بود و شهید شد. چرا باید از نام این افراد استفاده شود؟ در برگزاری این جشنواره ها باید نظارت وجود داشته باشد. آیا در شهریور امکان انتخاب واحد در نظام آموزشی ما وجود ندارد؟ اما افرادی داشتیم که در آذرماه با همین جشنواره به دانشگاه معرفی شدند و ترم مهر به عنوان ترم اول آنها به حساب می آید. حتی بالاتر از آن هم تعارض داریم، بین نامه وزیر و معاون وزیر (وزارت علوم) به ارجاع تعارض بود. مثلاً وزیر در نامه می گوید فلانی باید بر اساس این جشنواره در دانشگاه پذیرفته شود، اما معاون وزیر نامه ای به همان معاون وزیر که نامه را نوشته است می گوید که این افراد قبول نکرده اند. نتیجه گرفتند و پذیرفته نشدند. می پرسم چطور وزیری نامه می نویسد که این زن و مرد سهمیه لازم را دارند، بعد معاون وزیر می نویسد که این افراد سهمیه لازم را ندارند.

یکی از اعضای کمیته آموزش دیده بان عدالت و شفافیت در پایان می گوید: در صورت قبولی در آزمون، وزیر دیگر نامه نمی نویسد. هر وقت از کنکور منحرف شدیم حتما مردود میشیم مگر اینکه نظارت باشه ما نظارت نداشتیم که رتبه 175000 کی درس میده ما خنده داریم بیش از 70 درصد افرادی که با این مصوبه (نظریه مصوبه 735 1395) وارد دانشگاه شدند و در تهران تحصیل کردند.»

دیدگاهتان را بنویسید