تمدن سازی اسلام بر مبنای علم، خردورزی، مناظره و گفتگو است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در آیین افتتاحیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) ، گفت: حمد و سپاس خداوندی را که منتهای رحمتش را با فرستادن پیامبر رحمت، محمد مصطفی (ص) به جهانیان عرضه نمود.

وی ادامه داد: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی در شهر اصفهان فرصتی است ذی‌قیمت که در تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام موجبات اعتلای اسلام و مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

استاندار اصفهان بیان کرد: ظهور اسلام و بعثت حضرت ختمی مرتبت در عصر جاهلیت با سرعتی حیرت‌انگیز و کیمیاگرانه شب تاریک بشریت را روشن کرد و اعراب جاهلی را به مجاهدانی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همتشان را به کسب رضایت پروردگار یگانه بسته بودند و در راستای ساختن جامعه‌ای توحیدی تلاش می‌کردند.

مرتضوی افزود: اسلام با داشتن برنامه‌ای جامع و جهانی داعیه‌دار خوشبختی و سعادت حقیقی انسان در زندگی دنیوی و اخروی اوست، اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و وحدانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری دانسته است.

استاندار اصفهان با اشاره به ظهور دین اسلام بیان کرد: محققین و مورخین همواره با شگفتی به این دوره از تاریخ نگریسته اند.

مرتضوی گفت: در دوران شکوفایی تمدن اسلامی همه علوم متداول عصر رونق داشت و جوامع اسلامی نه تنها در علوم و فلسفه بلکه در هنر و فناوری نیز پیشروی عصر خود بودند.

مقام عالی دولت در استان ادامه داد: «ویل دورانت» می نویسد پزشکان مسلمان ۵۰۰ سال تمام پرچم دار طب جهان اسلام بودند.

استاندار اصفهان اظهار کرد: برشمردن اسامی دانشمندان اسلامی در رشته های مختلف علمی که آثار پژوهشی مختلف دارند از حوصله گفتار خارج اما بر همگان آشکار است.

وی عنوان کرد: چند عامل باعث شد تمدن اسلامی بله اوج خود برسد که از جمله آن می توان به تاکید دین بر تفکر و عقلانیت و ترغیب به کسب علم اشاره کرد.

استاندار اصفهان گفت: اروپا از جهان اسلام هنر، علوم، فنون، دریانوردی و … را فراگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مراکز علمی و تمدنی در دوران مختلف اصفهان بوده است، اصفهانی که گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ، علوم و هنر مختلف بوده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان از روزگار پیش از اسلام یکی از مراکز علمی ایران بوده است، گفت:صفهان پس از اسلام نیز بعنوان پایگاه مقتدری برای علم و فناوری در کشور خودنمایی کرده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اصفهان هم اکنون نیز کانون توجه جهانگردان بی شمار از کشورهای گوناگون است.

وی عنوان کرد: از امتیازات اصفهان آن است که این استان همواره مهد ایثار و جهاد و شهادت بوده است و به ویژه در دوران دفاع مقدس همچون ستاره ای درخشان در آسمان ایران اسلامی درخشیده است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: اصفهان با پیشینه تاریخی غنی خود هم اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با افتتاح مراکز علمی، فرهنگی و دانش بنیان خود به همه جهانیان خدمت رسانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید