ابهامات علم و دین در جلسات تشریفاتی حل نمی شود/ لزوم فرهنگ سازی نقد و گفتگو در دانشگاه و حوزه

ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1792961

حجت الاسلام سابق با بیان اینکه اساتید حوزه و دانشگاه باید با همفکری ابهامات دینی و علمی را حل کنند، گفت: در جلسات تشریفاتی به این سوالات پاسخ داده نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام حسین، استاد سابق حوزه و استاد معارف اسلامی دانشگاهیان درباره وحدت حوزه و دانشگاه در گفتگو با هاورستان، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه بعد از 40 سال آنطور که باید نبود. وی گفت: رویکرد تشریفاتی به مسائل مهم وحدت حوزه و دانشگاه بزرگترین مانع شکل گیری این وحدت است.

رویکرد تشریفاتی به وحدت حوزه و دانشگاه

وی ادامه داد: جلسات پرشور در مناسبت های مختلف سال باعث شد همایش برگزار کنیم، هزینه کنیم و عکس یادگاری بگیریم و تا سال آینده که سالگرد برگزاری این مراسم است خبری از این مناسبت ها نخواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه لغو تشریفات را مهمترین عامل تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: این مهم باید در همه حال سرلوحه کار این دو حوزه باشد. . سال

افتتاح پژوهشکده های مشترک حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام ثاقبی راه اندازی پژوهشکده های مشترک حوزه و دانشگاه را یکی از ابزارهای وحدت حوزه و دانشگاه می داند و یادآور می شود: در موضوعات بین رشته ای اعم از تجربی و بشردوستانه این امر می تواند موثر باشد.

وی تصریح کرد: در دروس علوم تجربی مصادیقی مانند مرگ مغزی، پیوند اعضا، سقط جنین و بلوغ دختر از جمله مباحث فقهی است که ابعاد تجربی دارد و باید به صورت مشترک مورد توجه علما و علما قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: در علوم انسانی مانند روانشناسی، علوم سیاسی و جامعه شناسی مسائل زیادی وجود دارد که از منظر دینی قابل بررسی است و در بسیاری از آنها اگر نسبت علم و دین روشن نشود، به بسیاری از شبهات پاسخ داده خواهد شد.

حجت الاسلام سابق، ابهامات در مسائل دینی را یکی از دلایل فاصله گرفتن نسل جوان از مسائل دینی عنوان کرد و افزود: این ابهامات باعث شده تا برخی از جوانان احساس کنند آنچه که دین نامیده می شود از نظر علمی دینی نیست. “

ابهامات علم و دین را نمی توان در جلسات تشریفاتی برطرف کرد

وی تاکید کرد: اساتید حوزه و دانشگاه باید این ابهامات را با هم بشویند و به اتفاق آرا برطرف کنند و در جلسات تشریفاتی به این سوالات پاسخ داده نمی شود.

سیاسی شدن حوزه و دانشگاه مانع تحقق وحدت است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فضای سیاسی حوزه و دانشگاه مانع بزرگی برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: امام خامنه ای سال هاست بحث آزاداندیشی را مطرح کرده اند. عده ای برعکس می گویند، برچسب سیاسی می زنند یا از دانشگاه اخراج می شوند.

حجت الاسلام سابق با بیان اینکه برچسب زدن و سیاست زدگی جرات نقد مردم را دارد، گفت: ما برای حوزه و طلاب جایگاهی ایجاد کرده ایم که هرکس بخواهد نقد علمی و جدی کند به قیمت نقد خدا و پیامبر انجام دهد. “ما اجازه می دهیم.

لزوم فرهنگ سازی نقد و گفتگو در حوزه

وی افزود: باید فضا را باز کنیم تا مردم بتوانند حرف بزنند و بزرگان حوزه انتخابیه خود را در معرض نقد و گفت و گو با حاکم شدن فرهنگ گفتگو قرار دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مراکزی که به طور ملموس و رسمی می تواند فضای بانشاطی را در دانشگاه ها ایجاد کند، نهاد رهبری عالی دانشگاه است، چرا که دفتر، بودجه و کارمندی دارند اما دارند. از ظرفیت روحانیت استفاده نکنید.»

از حضور روحانیون در دانشگاه ها سوء استفاده نکنید

حجت الاسلام سابق گفت: به استثنای دروسی مانند اندیشه اسلامی که به صورت رسمی در دانشگاه ها تدریس می شود، از حضور طلاب در دانشگاه ها به صورت مستمر در راستای مسائل روز استفاده نمی شود.

وی دروس اجباری اندیشه اسلامی را یکی از موانع وحدت حوزه و دانشگاه می داند و می افزاید: داشتن چندین واحد اجباری اندیشه اسلامی برای همه رشته ها و در همه مقاطع کار اشتباهی است. چرا یک دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در طول تحصیل دهها واحد اندیشه اسلامی را طی کند؟

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: طبق آماری که از اساتید دانشگاه دریافت کردم، متأسفانه یکی از منفورترین دروس در بین طلاب اندیشه اسلامی است.

حجت الاسلام ثاقبی تکلیف، ضعف اساتید و به روز نبودن مطالب درسی را موجب تنفر دانش آموزان از درس اندیشه اسلامی دانست و گفت: این دروس باید اختیاری باشد و طلبه با علاقه و کلاس معلم قوی بنشیند. .

وی گفت: در حوزه علوم اسلامی طلاب داوطلب، تشنه علم، پیگیر و علاقه مند به دروس حقوق و دین وارد این دانشگاه می شوند و با استاد ارتباط برقرار می کنند که باید به صورت موجود در حوزه بین طلاب منتشر شود. علوم اسلامی.»

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از طلاب دانشگاه علوم اسلامی پس از یک ترم تحصیل در این دانشگاه افراد دیگری را به این دانشگاه جذب می کنند و این با تحصیل اجباری دروس دینی متفاوت است.

عدم نگرش مثبت حوزه و دانشگاه نسبت به تبادل علمی

حجت الاسلام سابق گفت: در فضاهای رسمی دانشگاه ها و اساتید به دلیل اهمیت مدرک به سراغ اساتید دارای مدارک علمی می روند; گاه نگاه مثبتی به استفاده از اساتید حوزه ندارد و این نگاه در حوزه نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه موانع استفاده علمی باید از بین برود، گفت: اگر استادی در حوزه علمیه، حتی اگر تحصیلات عالی نداشته باشد، اما اگر سابقه علمی خوبی داشته باشد، باید از این امر برای ارتقای کیفیت دروس دینی استفاده کرد. دانشگاه ها.”

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دانشگاه فردوسی مشهد از دانشجویان برای ارائه استاد در دو مرحله نظرسنجی می شود. اگر دانشجویان نسبت به استاد انتقاد داشته باشند، استاد ترم آینده از دانشگاه حذف می شود و این امر موجب پیشرفت و تعالی دانشجویان اسلامی دانشگاه فردوسی می شود. مشهد شد.

حجت الاسلام سابق ادامه داد: در حوزه علوم اسلامی، دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد از اساتید جوان و مجرب بهره می برند و مدرک ندارند زیرا از اساتیدی استفاده می کنند که بر اساس تحقیقات دانشجویی موفق عمل کرده اند.

وی با بیان اینکه باید تعریف و تمجید از اساتید را کنار گذاشت، تصریح کرد: گاهی یک استاد علوم آکادمیک دانشگاه فردوسی مشهد با مدرک دکتری و عضویت در هیئت علمی دانشگاه کار خوبی انجام نداده است و این برای مطالعه مهم است. علم در دانشگاه.”

با توجه به اهمیت دانش اساتید، وضعیت علمی دانشگاه ها یکسان نخواهد بود

حجت الاسلام سابق با بیان اینکه اگر واقعاً به علم اساتید دانشگاه توجه شود، وضعیت علمی دانشگاه ها به این شکل نمی شود، گفت: گاهی طلاب به صرف اینکه باید از استاد نمره بگیرند جرأت نمی کنند از اساتید انتقاد کنند. .

وی یادآور شد: اگر واقعاً نقد آزاد و نظرات دانشجویان در دانشگاه ها اعمال شود، نگاه معرفتی به مسائل علمی به ویژه دینی تقویت می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید