تنها عاملی که می تواند توافق هسته ای را به مدار بازگرداند

تنها عاملی که می تواند توافق هسته ای را به مدار بازگرداند

روز جدید : به احتمال بسیار زیاد توافق جدید ایران و آمریکا بشکه های نفت را وارد بازار خواهد کرد و این افزایش عرضه باعث شکسته شدن قیمت بالای فعلی نفت خواهد شد. به گفته یک منبع نزدیک به وزارت نفت ایران، در صورت حصول توافق، ورود نفت ایران به بازار بسیار بیشتر از آمار اعلام شده خواهد بود.

با افزایش سرسام آور قیمت نفت و کمیاب بودن گزینه های عرضه، شایعات در مورد توافق هسته ای جدید با ایران در حال افزایش است. توافق جدید می تواند بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز را وارد بازار کند و قیمت ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مسئله سپاه پاسداران یک چالش بزرگ است. ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که در این زمینه باج نخواهد داد.

به احتمال بسیار زیاد توافق جدید ایران و آمریکا بشکه های نفت را وارد بازار خواهد کرد و این افزایش عرضه باعث شکسته شدن قیمت بالای فعلی نفت خواهد شد. به گفته یک منبع نزدیک به وزارت نفت ایران، در صورت حصول توافق، ورود نفت ایران به بازار بسیار بیشتر از آمار اعلام شده خواهد بود.

ایران یک قدرت بزرگ نفت و گاز است. ذخایر گاز ایران حتی بیشتر از ذخایر نفتی آن است و رتبه دوم جهان را دارد. ایران درصد موفقیت بالایی در اکتشاف گاز طبیعی دارد که حدود 75 تا 80 درصد است در حالی که میانگین جهانی موفقیت 30 تا 35 درصد است.

پس از توافق، تولید نفت ایران می تواند با سرعت خوبی به بازار برسد. بر اساس گزارش کپلر، در این سناریو طی 6 ماه آینده شاهد بهبود 80 درصدی تولید نفت ایران و طی 12 ماه آینده 100 درصدی بازدهی خواهیم بود. تحلیلگر کپلر می گوید: در نهایت، ما معتقدیم که تولید ایران می تواند از نظر فنی 1.7 میلیون بشکه در روز، شامل 200000 بشکه میعانات گازی و LPG/اتان، طی یک دوره 6 تا 9 ماهه پس از لغو تحریم ها افزایش یابد و اثر فوری آن را داشته باشد. کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت نفت

چالش اصلی توافق حذف نام سپاه از فهرست تحریم هاست. لغو این تحریم پیامدهای بسیار عمیق و گسترده ای برای کل بافت سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی ایران دارد و ایالات متحده آن را می داند. برای تهران، سپاه مکانیزمی است که ایران از طریق آن می تواند نام خاص اسلام خود را در سراسر جهان گسترش دهد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تمام لایه‌های غیرقابل تقسیم شبکه‌های تجاری و مالی ایران دسترسی دارد و ریشه در کل بافت اقتصاد ایران دارد. به گفته منابعی در واشنگتن و لندن، برآوردهای فعلی نشان می دهد که سپاه پاسداران، فرماندهان ارشد را در قلب بیش از 200 شرکت ایرانی قرار داده است. امانوئل اوتولنگی، یکی از همکاران ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، می گوید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سهام قابل توجهی در 27 شرکت سهامی عام دارد. علاوه بر این، در سپتامبر 2012، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، شرکت ملی نفت ایران را «عامل یا وابسته» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توصیف کرد.

ایالات متحده دلیل برکناری سپاه را اقدامات هوشمندانه ای مانند توانایی و تمایل ایران به امضای قوانین و مقرراتی مانند گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و عضویت تحت نظارت دائمی با 40 معیار و مکانیسم های فعال مبارزه با پولشویی دانست. و 9 مکانیسم تامین مالی ضد تروریسم مقید است. به این ترتیب، افراد، شرکت ها و کشورهایی که این سازوکارها را نقض می کنند توسط ایالات متحده در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

نظر کاخ سفید در این مرحله این است که هر آنچه باید در این زمینه با ایران گفت‌وگو شود (یعنی نسخه جدید برجام) انجام می‌شود مگر اینکه ایران پیشنهادی عینی، ملموس و جدی ارائه کند که مشکل سپاه و همه چیز را حل کند. شعبه های آن باید پوشش لازم را فراهم کنند و آمریکا باید بتواند همیشه بر آن نظارت داشته باشد و اگر همه اینها به معنای عدم توافق باشد، برای ما هم مشکلی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید