تهران قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر را رد کرد


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: 09/04/1401
کد خبر: 1913501

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای، قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل را محکوم کرد و آن را اقدامی ضدایرانی از سوی گروه کوچکی از کشورهای غربی و کاملا مردود خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه اعلام کرد: اقدامات ضد ایرانی چند کشور غربی در تحمیل قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر را به شدت محکوم می کند.

این بیانیه می افزاید: جای بسی تاسف است که شورای حقوق بشر بار دیگر برای منافع کوتاه مدت چند کشور مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه بار دیگر با ابراز تاسف از درگذشت دلخراش مهسا امینی یادآور می شود که با درگذشت بانو امینی، تمامی مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با نگاهی انسانی و دلبستگی واقعی به انسان حقوقی که ریشه در آموزه های دینی، قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ متمدن ایران دارد، برخورد مسئولانه ای با این حادثه ناگوار در پیش گرفتند و دولت با تشکیل کمیسیون های متعدد و تکمیلی تحقیق از نهادهای قانونی ذیربط اقدام کرد. تمامی مراحل این حادثه و نتایج تحقیقات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می گیرد.

همزمان، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گزارش های مستند متعددی را به سازوکارهای بین المللی حقوق بشر در ژنو و نیویورک و همچنین برای تمامی اعضای جامعه بین المللی ارسال کرد.

این رویکرد جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده اهتمام و مسئولیت مقامات عالی کشور، مراجع ذی‌ربط و نهادهای ذیربط و اتخاذ این رویکرد مبتنی بر مسئولیت‌پذیری ملی، قوانین داخلی، اصول انسانی و همچنین احترام و پایبندی به عضویت است. تعهدات در مکانیسم های بین المللی شد.

علیرغم توسل برخی معترضان به رفتارهای خشونت آمیز و ایجاد اغتشاشات مبتنی بر سوء استفاده و نیز تحریکات و مداخلات سازمان یافته خارجی در دو ماه گذشته و توسل برخی افراد و گروه های مسلح به اقدامات تروریستی در اشکال مختلف، نیروهای امنیتی کشور حداکثر خویشتنداری را با رژیم صهیونیستی اعلام کردند. شورشیان درگیر شدند و ده ها پلیس و محافظان امنیتی کشته و چند هزار نفر زخمی شدند.

بی‌تردید اقدام رژیم آلمان و دیگر بنیان‌گذاران نشست ویژه شورای حقوق بشر یک اشتباه تاریخی و ناشی از اهداف سیاسی چندبعدی بود.

یادآوری می‌شود که اساس کار شورای حقوق بشر، همکاری، گفت‌وگو و مساعدت دولت‌ها برای ارتقای حقوق بشر و نظام جمهوری اسلامی ایران در شانزده سال گذشته از تأسیس این شورا و علی‌رغم گزینش‌های بسیار زیاد است. رفتار گروهی ناعادلانه و حتی مغرضانه طرفین در شورا، همواره بر مشارکت سازنده تأکید داشته و عمیقاً معتقد است که اعضای جامعه بین‌المللی تنها از طریق گفتگو، همکاری و تبادل تجربیات می‌توانند به ارتقای حقوق بشر کمک کنند.

مایه تاسف است که رویکرد فرصت طلبانه و سوء استفاده ابزاری از موضوع حقوق بشر توسط گروه خاصی از کشورها، شورای حقوق بشر را دو قطبی کرده و به تنش دامن زده است و بی شک این رویکرد نه تنها کمکی به ارتقای حقوق بشر نمی کند، بلکه آن را قربانی می کند. اهداف سیاسی و خصمانه برخی کشورها علیه سایر اعضای جامعه جهانی.

دولت آلمان و برخی از دولت های غربی در ارائه این قطعنامه شرکت کردند که بر اساس محاسبات اشتباه و تحت فشار برخی لابی های سیاسی و اخبار جعلی برخی رسانه های معروف ضدایرانی، مرتکب اشتباه راهبردی شدند و گذر زمان خواهد کرد. این کوته فکری سیاسی را نشان دهند که به ضرر منافع آنها خواهد بود.

متأسفانه همزمان با اغتشاشات اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، دروغ، اطلاعات نادرست و رسانه‌سازی رسانه‌های بیگانه که به دروغ‌پردازی و ترویج شورش و ترور می‌پردازند نیز به‌طور بی‌سابقه و هدفمند شکل گرفت و به بخش مهمی از هیبرید تبدیل شد. جنگ علیه ایران تبدیل شد.

قطعنامه ای که در ژنو علیه ایران تصویب شد، نتیجه مستقیم استفاده از اطلاعات نادرست برای ترویج اهداف ضد ایرانی چند کشور غربی در مجامع بین المللی است.

در حالی که مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران نسبت به معترضان نهایت نرمی و مهربانی و مهربانی اسلامی و انسانی با شورشیان دستگیر شده و بویژه تساهل حداکثری با زنان را از خود نشان دادند، اما رژیم آلمان و دولت‌های آن با اهداف و انگیزه‌های سیاسی، ادعاهای واهی و تحریک‌آمیز داشتند. در رابطه با نقض حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق کودکان در ایران و حتی اقدامات هدفمند و برنامه ریزی شده گروه های خشونت آمیز و تروریستی برای کشتار به هزینه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران. ادعایی که بارها از سوی نهادهای ذیربط ایرانی تکذیب شده است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به مصوبه نشست فوق العاده و تشکیل سازوکاری از سوی شورای حقوق بشر در رابطه با حوادث اخیر ایران مخالف برگزاری نشست فوق العاده بوده و بر اساس دلایل و دلایل برگزاری 34 جلسه ویژه کشورهای مختلف و مسائل مختلف در طول سال‌ها کاملاً آن را ناسازگار، غیرعادی و غیرضروری می‌دانست، بنابراین تصمیم این جلسه را کاملاً مردود می‌دانست.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به وجود کمیسیون تخصصی رسیدگی به درگذشت خانم مهسا امینی و همچنین وجود کمیسیون ملی تحقیق متشکل از وکلا و با حضور نمایندگان مستقل در ترکیب اصلی و در در رابطه با اتفاقات اخیر کشور، شکل گیری هر مکانیزم جدیدی برای بررسی مسائل دو. وی ماه گذشته در ایران را غیرضروری و نقض حاکمیت ملی کشور می داند و ماموریت محول شده در این زمینه را به رسمیت نمی شناسد.

دیدگاهتان را بنویسید