تهران نفس تنگ است، وسایل نقلیه عمومی را بدانید


ساعت: 21:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918760

یکی از اعضای شورای شهر تهران نوشت: تهران روزهای آلوده ای را می گذراند، تهران دیگر نفسی ندارد، پس بهتر است توسعه حمل و نقل عمومی را اولویت اول دولت و نهادهای دست اندرکار قرار دهیم تا بتواند اقدام کند. به عنوان پمپ خون به رگهای دود شهر. راه را برای نفس شهر باز کن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: عضو، ۵ آذر روز حمل و نقل عمومی است که توسعه و تجهیز آن برای تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران الزامی است. اما چرا حمل و نقل عمومی اینقدر ضروری است؟ برای درک این موضوع بهتر است نگاهی به تاریخ پایتخت بیندازیم و از تاریخ عبرت بگیریم.

وضعیت امروز تهران از نظر آلودگی امروز و دیروز نیست، بلکه آلودگی هوا سالهاست که میهمان تهران است، وضعیتی که عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی شهر، رشد جمعیت، تردد بیش از حد خودروهای شخصی ناشی از آن است. و بیشتر – مهم این است که عدم وجود حمل و نقل عمومی کارآمد، روان و در حال توسعه است.

بله، تهران سال هاست که با این آلودگی مبارزه می کند، اما هر بار که نهادها، سازمان ها یا مسئولان از وظایف خود عدول می کنند، قوانین نادیده گرفته می شود و حمل و نقل عمومی فراموش می شود تا هر سال وضعیت را ببینیم.

او نمی دانست که روزی خواهد رسید که خیلی دیر شود… در 5 دسامبر 1952، دود غلیظ ناشی از سوخت زغال سنگ لندن را فرا گرفت و 12000 نفر را کشت و بیش از 100000 نفر را بیمار کرد. این روز سیاه منجر به اجرای قوانین سختگیرانه و سختگیرانه هوای پاک شد و امروز شاهدیم که لندن دیگر جزو شهرهای آلوده محسوب نمی شود.

حالا چرا این مثال را زدم! آلودگی لندن تا حدودی به دلیل موقعیت جغرافیایی آن است که در آن پدیده وارونگی (وارونگی دما) در فصل سرد رخ می دهد، تهران نیز از این مشکل رنج می برد. نادیده گرفتن یک سری قوانین زیست محیطی منجر به چنین فاجعه ای شده است و اگر قوانین را جدی نگیریم، چنین روزی در انتظار ماست.

در تهران آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با عدم توسعه حمل و نقل عمومی دارد. یکی از قوانین واضح در قانون هوای پاک، تجهیز و توسعه حمل و نقل شهری است. سوالی که سال ها توسط حاکمان به فراموشی سپرده شد و متاسفانه در 4 سال گذشته مدیریت شهری به آن توجهی نکرد.

تهران در سال 2016 رتبه سیزدهم آلوده ترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داد و متاسفانه امسال نیز چندین بار مقام اول را در این آمار به خود اختصاص داده است. در حالی که مدیریت قبلی به این موضوع توجه چندانی نداشت اما امروز در چنین شرایطی قرار نمی گرفتیم. (در سال 1395 بیش از 7000 اتوبوس تحویل مدیریت شهری شد اما در سال 1400 کمتر از 3000 اتوبوس فعال تحویل داده شد).

حمل و نقل عمومی می تواند استفاده از خودروهای شخصی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، همچنین باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و در نتیجه پاکسازی هوا می شود. بر اساس اعلام شرکت ملی فرآوری و پخش فرآورده های نفتی در مهرماه سال جاری، مصرف روزانه سوخت در کشور 102 میلیون لیتر بوده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام مدیریت شرکت بهره برداری مترو، استفاده از این روش حمل انبوه در هفت ماهه اول سال تنها در شهر تهران بیش از 140 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می کند.

بنابراین متوجه می‌شویم که استفاده از انواع و روش‌های حمل‌ونقل عمومی، البته با توسعه و تجهیز ناوگان، منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و متعاقبا کاهش آلاینده‌ها می‌شود که در تهویه مطبوع و سالم‌تر شدن هوا بسیار مفید است. محیط تمیزتر، و کارآمدتر خواهد بود. استفاده از وسایل نقلیه عمومی به معنای استفاده کمتر از خودروهای شخصی و این به معنای آلودگی کمتر است.

در کنار این موارد، توجه به هوشمندی در حمل و نقل و میزان دسترسی شهروندان به شیوه های حمل و نقل عمومی نیز می تواند مفید باشد. موضوعی که در دولت گذشته مورد غفلت قرار گرفت. تهران روزهای آلوده ای را می گذراند، تهران دیگر نفسی ندارد، پس بهتر است توسعه حمل و نقل عمومی را در اولویت اول دولت و نهادهای دست اندرکار قرار دهیم تا بتواند به عنوان پمپ خون به رگ های دود آلود شهر عمل کند. و راه را برای نفس کشیدن به شهر باز کن. تهران به حمل و نقل عمومی نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید