توافق آمریکا و عربی برای روابط اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم ها

توافق آمریکا و عربی برای روابط اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم ها

روز جدید : آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترکی اعلام کردند که روابط اقتصادی با ایران در پی لغو تحریم ها بر اساس برجام به نفع منطقه است.

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست کارگروه خود درباره ایران در ریاض بیانیه مشترکی صادر کردند.

در بیانیه وب سایت وزارت امور خارجه آمده است که واشنگتن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم “روابط اقتصادی عمیق تر” با ایران پس از لغو تحریم های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده اند.

در این بیانیه مشترک آمده است: «مقامات ارشد آمریکایی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر اساس تصمیم وزیر خارجه آمریکا و شورای امنیت در تاریخ 23 سپتامبر، نشستی کاری درباره ایران در 23 نوامبر در مقر شورای همکاری خلیج فارس در ایران برگزار خواهند کرد. آنها در ریاض نگه داشتند.»

روز گذشته دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفته بود که واشنگتن قصد دارد در چارچوب «مکانیسمی جدید» با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس علیه فعالیت های منطقه ای ایران همکاری کند.

ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایران را به دنبال کردن یک سیاست «جنگ‌خواهانه و خطرناک» متهم کرده و مدعی شده‌اند که ایران از طریق معاونان خود از موشک‌های بالستیک و پهپادهای پیشرفته برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی در عربستان سعودی استفاده کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس توافق کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران منبع نگرانی جدی است، زیرا ایران اقداماتی را انجام داده است که نیازی به غیرنظامی ندارد و برای برنامه تسلیحات هسته‌ای آن مهم خواهد بود». بیانیه. آنها از ایران خواستند تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده اند. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

بر اساس بیانیه مشترک، شورای همکاری خلیج فارس، ایالات متحده را در مورد “تلاش های این کشور برای ایجاد کانال های دیپلماتیک موثر با ایران” توضیح داد.

در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای همکاری بر تلاش‌های خود برای ایجاد کانال‌های دیپلماتیک مؤثر با ایران برای کاهش تنش‌ها یا جلوگیری یا حل و فصل آن‌ها با پشتیبانی قوی بازدارندگی و همکاری دفاعی با ایالات متحده تأکید کردند».

در بیانیه آمده است: «آنها (اعضای شورای همکاری) چشم انداز این تلاش های دیپلماتیک را برای ارتقای روابط صلح آمیز در منطقه بر اساس سابقه طولانی تبادلات اقتصادی و فرهنگی تشریح کردند. ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده اند که روابط اقتصادی عمیق تر به نفع دوجانبه منطقه پس از لغو تحریم های آمریکا بر اساس برجام است.

این بیانیه پس از آن صادر شد که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+4 با تمرکز بر تلاش ها برای رفع تحریم های ضدایرانی در 28 دسامبر در وین برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید