“توانبخشی مدرسه”؛ جبران عقب ماندگی یا میل به خطر مرگ !؟ / یادگیری شخصی با حل مسائل حاصل می شود نه با صدور بخشنامه! / ایده آلی به نام «آموزش تصویری»

ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 1400/08/12
کد خبر: 1781207

در گفتگو با دانا کارشناس نظام آموزش و پرورش عنوان شد؛

کارشناس نظام تعلیم و تربیت با تحلیل موضوع بحث برانگیز بازگشایی مدارس، به وضعیت موجود اشاره کرد و گفت: بازگشایی مدارس با صدور بخشنامه امکان پذیر نیست، اما برای تحقق این امر باید موانع برداشته و شرایط را فراهم کرد. زیرا نمی توان برای جبران تاخیر دانش آموزان را در معرض خطر مرگ قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛

محمدرضا نیکونژاد، کارشناس و منتقد حوزه آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی … درباره تصمیم وزارت آموزش و پرورش در مقدمه مبنی بر بحث بازگشایی مدارس، هرچند این وزارتخانه وجود ندارد. هنوز تمهیدات زیادی برای کارکنان آموزش و پرورش و آموزش حضوری وجود دارد. وی گفت: برکسی پوشیده نیست که تعطیلی مدارس آسیب های بسیار جدی به نظام آموزشی و دانش آموزان وارد کرده و تداوم این آسیب ها ثابت نشده است. با این حال، تقریباً دو سال پس از آغاز بحران تاج، تقریباً همه افراد جامعه از این موضوع آگاه هستند.

بازگشایی مدارس؛ تاخیر یا مواجهه دانش آموزان را جبران کنید

وی افزود: تاج یک مشکل جهانی است و تنها کشور ما با آن دست و پنجه نرم نمی کند و این بیماری بسیاری از کشورها را درگیر کرده و خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد کرده است. اما به دلیل این آسیب ها که جان دانش آموزان و کارکنان مدرسه را به خطر می اندازد، نمی توانیم تصمیم بگیریم.

توزیع ساختار آموزشی در کشورهای جهان

این معلم پیشکسوت فیزیک در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر نظام آموزش و پرورش دنیا و مدارس را به سه قسمت تقسیم کنیم; یواخیم متوجه شد که اولین گروه از مدارس کشورهایی هستند که کلاس های درس خصوصی داشته و دارند. با توجه به اهمیتی که این کشورها برای آموزش قائل هستند، مدارس این کشورها حتی از سال گذشته بازگشایی شده اند و تحصیل در این کشورها آسان است. گروه دوم کشورهایی هستند که فقیر محسوب می شوند. مثل افغانستان. برخی از کشورها چنین امکانات زیادی ندارند و به همین دلیل توجه زیادی به اثرات تاج ندارند.

وی افزود: با این حال می توان گفت که ایران جزو هیچ یک از این کشورها نیست. از نظر بافت اجتماعی و رویکرد خانواده ها و جامعه، ایران به گونه ای است که به سلامت فرزندان خود اهمیت زیادی می دهند و اجازه نمی دهند فرزندانشان تاج گزیدگی را ببینند. از طرفی آنها هم دغدغه تحصیل فرزندان خود را دارند و می خواهند که آنها به بهترین شکل ممکن آموزش ببینند.

کارمندان سابق در آموزش و پرورش موفق به جلب اعتماد خانواده ها نمی شوند!

نیک‌نهاد در بخشی دیگر از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: اما با توجه به رویکرد خانواده‌های ایرانی، موضوع این است که نه آقای کاظمی به‌عنوان رئیس آموزش و پرورش و نه دولت قبل به‌علاوه ستاد ملی مخالفت کردند. افتتاح مدارس نتوانست اعتماد مردم و خانواده ها را جلب کند. این در حالی است که برخی مشکلات حاد با بازگشایی مدارس همچنان پابرجاست.

کمبود فضای آموزشی، رعایت فاصله اجتماعی را نقض می کند

وی در تشریح مشکلات حاد گفت: یکی از مهمترین مشکلات تراکم مدارس در شهرها و کلانشهرها نسبت به سایر نقاط کم جمعیت کشور است. زیرا نمی تواند مدارس را در کلان شهرها مانند شهرهای کم جمعیت بازگشایی کند. اخیرا در کلان شهری مانند تهران با کمبود شدید فضای آموزشی و مدرسه مواجه هستیم.

امکان بازگشایی مدارس با صدور اطلاعیه وجود ندارد. سرانه بودجه هم می خواهد

نیک ناد با بیان اینکه سال هاست وزارت آموزش و پرورش بودجه مدارس را به عنوان سرانه دانش آموز پرداخت نکرده است، ادامه داد: این وزارتخانه معمولاً در تامین اعتبار مدارس عقب مانده و حتی نمی تواند برای امور اساسی مانند نگهداری مدارس بودجه بندی کند. بودجه ای که دارند باید تامین کنند و به حساب مدارس واریز کنند اما چطور انتظار دارند با بازگشایی مدارس اعتماد مردم را جلب کنند؟ بنابراین امکان بازگشایی مدارس با ارسال پیام های پی در پی خطاب به مدارس وجود ندارد. احیای بودجه و سرانه مستلزم نرسیدن آموزش و پرورش است.

نقض پروتکل ها در کلاس های مناطق کم جمعیت

کارشناس نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در برخی مدارس روستایی و شهرهایی که جمعیت کمتری دارند، مدارس افتتاح شده و آموزش در حال انجام است که در خدمت سیستان و بلوچستان است. او یک ویدیو ساخته بود و با شاگردانش ماسک زده بود. او گفت اینجا کلاس دارد در حالی که تراکم کلاس ها زیاد است. بنابراین برای بازگشایی مدارس به ویژه برای بازگشایی مدارس دولتی، حدود 100 هزار مدرسه باید این مورد را به عنوان مصالح تهیه کنند که هزینه بسیار بالایی است اما هنوز منبع تامین مالی آن مشخص نشده است.

چرا خانواده ها به بازگشایی مدارس اعتماد ندارند؟

وی افزود: در این دبستان اگر اشتباه نکنم 6 تا 7 نیمکت بود که سه بچه روی آن ها نشسته بودند. با توجه به تراکم نشستن کودکان در کلاس و موقعیتی که معلم در آن تدریس می کند، ممکن است این وضعیت برای خانواده ها به ویژه خانواده هایی که در شهرهای مرکزی و بزرگ مانند تهران و کلان شهرها زندگی می کنند قابل قبول نباشد. بنابراین خانواده ها شاهد چنین شرایطی هستند و نسبت به بازگشایی مدارس بدبین هستند و اعتمادی به بازگشایی ندارند. زیرا همه چیز در مورد فاصله گذاری اجتماعی و سایر الزامات بهداشتی ذکر شده در این فیلم ها نقض شده است.

در این شرایط اجازه نمی دهم پسرم به مدرسه برود

نیک نداد گفت: بنابراین تا زمانی که این اعتماد جلب نشود نمی توان کاری کرد. مثلاً من پسری دارم که کلاس هفتم است و در مدرسه دولتی عادی البته در قالب هیئت امنا. مدرسه از خانواده ها پول می گیرد و قبل از تاج از سلامت کامل برخوردار است، اما با این حال، اگر مدارس بازگشایی شوند و کلاس ها به این شکل برگزار شود، مطمئن باشید، هرگز اجازه نمی دهم فرزندم به کلاس برود.

یادداشت هایی که به طور ضمنی بر باز بودن تأکید دارند

او گفت: «از برخی والدین در منطقه ای که من معلم هستم شنیدم که هیئت مدیره مدرسه رای به عدم بازگشایی مدرسه داده است. زیرا در این مدارس کارها و تصمیمات مهمی توسط هیئت مدیره مدرسه انجام و اتخاذ می شود. اما در نهایت شنیدم که آموزش و پرورش پیام داده است که رای گیری به گونه ای انجام شود که اکثریت اعضای شورا با بازگشایی آن موافقت کردند. اما اعضای شورا نمی توانند سلامت فرزندان خود را فدای بخشنامه ها و توصیه نامه ها کنند.

آموزش ترکیبی نوید می دهد که آموزش چیست?

کارشناس نظام تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اصرار دارد مدارس به صورت ترکیبی برگزار شود، وارد بحث دیگری شد، گفت: پرسیدم یادگیری ترکیبی یعنی چه؟ آنها گفتند که تحصیلات خانوادگی را برای فرستادن بچه ها به مدرسه انتخاب کرده اند یا از فرستادن آنها خودداری می کنند. با این توضیح که در آموزش ترکیبی معلم به کلاس می رود و دوربینی را در کلاس قرار می دهد سپس معلم با گوشی خود یا گوشی دیگر جلوی دوربین تدریس می کند. متولیان کلاس در کلاس درس را دنبال می کنند و دانش آموزان در خانه به صورت مجازی درس را دنبال می کنند.

ایده آل، به نام یادگیری ویدئویی و ترکیبی!

وی افزود: این روش تربیتی یعنی. آموزش تصویری بسیار عالی است. ”اما مشکل اینجاست که برای شرایط فعلی ما ایده آل است و در عمل نمی توان چنین روش های کار و آموزشی را دنبال کرد. زیرا آموزش و پرورش هنوز نتوانسته یک برنامه شاد را تجسم کند. تنها پس از این همه مدت بود که آنها توانستند یک اتاق گفتگوی صوتی برای این برنامه راه اندازی کنند. اگرچه اتاق گفتگوی صوتی از Google Mate یا نرم افزارهای دیگر گرفته شده است، اما بسیاری از رویدادها به صورت غیر حضوری با این فرصت، گوگل یا سایر شرکت های خارجی که نرم افزار را تولید کرده اند، برگزار می شود.

آیا امکان برگزاری کلاس های ویدئویی مجازی وجود دارد؟

نیک نژاد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: همه اینها تا زمانی است که گوگل و دیگر ابرقدرت های خارجی توانسته اند فرصت ارتباط جمعی تصویری را فراهم کنند. ارتباط در این اتاق ها بصری نیست. استفاده از صدا فقط امکان پذیر است. حال این سوال پیش می آید که چگونه می خواهند در مدارس با آموزش و پرورش اتاق گفتگوی تصویری ایجاد کنند. نمی دانم آیا ارتباط تصویری برای یک ساعت و نیم امکان پذیر است و اصولا ساختار گوشی ها این امکان را می دهد؟ به همین دلیل بهتر است آموزش و پرورش قبل از بیان تصمیمات خود با کارشناسان مشورت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید