تورم بالا در راه است/ این سیاست خارجی با بهبود معیشت مردم سازگار نیست

تورم بالا در راه است/ این سیاست خارجی با بهبود معیشت مردم سازگار نیست

روز جدید : کمبودهای زیادی در کشور وجود دارد و در صورت کمبود 5 درصدی کالا در بازار، قیمت کالاها حداقل 50 درصد افزایش می یابد. ما باید سیاست های کنترلی را در کنار سیاست های انقلابی در داخل دنبال کنیم.

: دولت اصلی قیمت ها را سریعتر آزاد کرد و یارانه های دولت های قبلی را حذف کرد. سیاستی که در حال حاضر با افزایش قیمت گندم و آرد دنبال می شود و به همه کالاها و خدمات مصرفی می رسد و بار آن بر دوش مردم افتاده است. ابراهیم رئیسی در گفت و گوی تلویزیونی به مردم وعده پرداخت یارانه نقدی تا سقف 400 هزار تن را داد که بلافاصله به سرپرستان خانوار واریز می شود. اما در صحبت های اصلی این که تورم، تورم و آزادسازی قیمت تا کجا پیش خواهد رفت، خالی بود. مصطفی هاشمی طبا که سابقه طولانی معاونت و اجرایی در دولت ها را دارد، هشدار می دهد که با ادامه سیاست های دولت، تورم بالایی در انتظار کشور است. وی گفت: وقتی کشوری مصرف کننده است باید روابط خود را با کشورهای دیگر سامان دهد اما کشور ما به دلیل روحیه انقلابی بودن با قدرت های جهانی سازگاری ندارد.

رویکرد دولت در آزادسازی قیمت ها و حذف یارانه کالاهای اساسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشکل ما این است که یک کار را می گیریم و دیگری را رها می کنیم. ما دولتی انقلابی هستیم که تابع دیگر کشورهای جهان نیستیم و برای اتخاذ این سیاست تحت فشار زیادی هستیم. اما در داخل کشور چگونه باید مطابق این سیاست عمل کرد؟ آزادسازی قیمت ها در کشور ما باید تابع یک نظام اقتصادی خاص باشد. ما باید رابطه خود را با دنیا مشخص کنیم و ببینیم با چه مشکلی داریم و چگونه می خواهیم زندگی کنیم تا زمانی که این هویت را تعریف کنیم، یک بار که قیمت ها کنترل شد و دفعه بعد قیمت ها منتشر شد.

اگر قصد آزادسازی وجود داشته باشد، این نظام اقتصادی قابل انجام نیست. امکان آزادسازی و کنترل قیمت ها وجود ندارد. آزادسازی قیمت مستلزم رقابت آزاد در کشور است و رقابت آزاد مستلزم واردات و صادرات آزاد و تعادل بین آنهاست. وقتی سیاستی در هر دوره ای اتخاذ شود، امکان واردات، صادرات و تولید محصولات با کیفیت وجود ندارد. مگر اینکه بخواهیم دوره ای عمل کنیم. مشکلات ما ریشه دوانده و با کار فرابخشی به دست نمی آید، در آزادسازی قیمت ها نباید تحریم و قیمت گذاری صورت گیرد. آزادسازی قیمت به این معناست که در عرضه و تقاضا قیمت ها را بازار تعیین می کند و این حرف ها عملیاتی نیست.

چگونه رفاه و معیشت مردم از این طریق تامین می شود؟

باید بگویم که من خودم طرفدار حضور انقلابی در دنیا هستم و محافظه کاری و سازش با کشورهای دیگر را در ذهن ندارم. من به دنبال استقلال سیاسی در کشور هستم، اما معتقدم سیاست ما در داخل کشور، نظامی است که باید با قدرت های جهانی هماهنگ شود. مثلا مصرف بنزین، برق و گاز ما در کشور محاسبه نمی شود. وقتی کشوری مصرف کننده است باید روابط خود را با کشورهای دیگر سامان دهد اما کشور ما به دلیل روحیه انقلابی بودن با قدرت های جهانی سازگاری ندارد. ما هویت خود را درست تعریف نمی کنیم. ما در سیاست خارجی خود متفاوت عمل می کنیم و در داخل نیز انتظارات متفاوتی داریم. این سیاست خارجی با بهبود معیشت مردم ناسازگار است و سال هاست که این رویه ادامه دارد. سیاست داخلی و خارجی ما با هم ناسازگار است، اگر می خواهیم در دنیا یک کشور انقلابی باشیم و به این هویت شناخته شویم، باید در داخل کشور تشکیلات انقلابی داشته باشیم و از این آشفتگی خارج شویم.

یارانه نقدی مسکن است، اما مدتی است که به دلیل تورم شدید بودجه دولتی، دولت قادر به پرداخت یارانه نبوده و توان پرداخت آن را ندارد. به عنوان مثال در روزهای آینده برنامه دولت برای قیمت ارز در بازار آزاد ارز چگونه خواهد بود؟ برای اعطای یارانه نقدی باید نفت بفروشیم و برای فروش نفت باید با دنیا سازش کنیم، اما آیا سیاست خارجی ما در این راستا کار می کند؟ اکنون در شرایطی هستیم که نفت کمتر و ارزان می فروشیم، بنابراین در معادلات ارزی مشکل داریم. این موارد به راحتی حل نمی شود. تاکید می کنم اگر سیاست خارجی انقلابی را دنبال کرده ایم، باید همین سیاست را در داخل کشور دنبال کرد، به عبارتی نظام سهمیه بندی و یارانه در داخل کشور وارد شود.

پیش بینی شما برای ادامه روند چیست؟

تورم شدید قریب الوقوع است. کمبودهای زیادی در کشور وجود دارد و حتی اگر 5 درصد کمبود کالا در بازار وجود داشته باشد، قیمت کالاها حداقل 50 درصد افزایش می یابد. ما باید سیاست های کنترلی را در کنار سیاست های انقلابی در داخل دنبال کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید