تورم مسکن و خودرو در ۶ ماه گذشته منفی بود/حتما ۴ میلیون مسکن را می‌سازیم

به گزارش خبرگزاری موج


محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور امروز در ویژه برنامه روز دانشجو با عنوان «به قله نزدیکیم» که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به عدم ساخت و ساز مسکن در دولت قبل، گفت: اظهار داشت: دولت دوازدهم اعتقادی به ساخت و ساز مسکن نداشت و این عباس آهوندی وزیر شهرسازی دولت دوازدهم بارها این مشکل را اعلام کرد که نتیجه این تصمیم عدم تعادل بازار بود.

منصوری با بیان اینکه دولت سیزدهم همچنان بر ساخت 40 میلیون واحد مسکونی تاکید دارد، گفت: دولت همچنان بر ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم تاکید دارد و ساخت 1.9 میلیون واحد را آغاز کرده است که امیدواریم به 4 برسیم. میلیون در پایان این دولت برسیم به واحد.

وی افزود: اگر تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده توسط دولت سیزدهم به 4 میلیون واحد مسکونی نرسد، قطعا آن را صادقانه به مردم اعلام می کنیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: در سامانه املاک و مسکن بحث اخذ مالیات از خانه های خالی را داشتیم، تامین مالی بانک مسکن در حال پیگیری است. بسته جدید مسکن در بافت فرسوده برنامه ریزی شده است که مسکن در این مناطق اهمیت بیشتری دارد.

منصوری با بیان اینکه تورم مسکن و خودرو در 6 ماه گذشته منفی بوده است، گفت: ساخت سالانه یک میلیون خانه به دلیل تامین زمین و منابع مالی با مشکل مواجه است و بخشی از زمین را دولت تامین کرده است. و بانک ها را برای تامین منابع مالی جذب کرد. توانست جریان ساخت و ساز مسکن را سامان دهد، خوشبختانه با شکل گیری فرمول وی، روند ساخت مسکن سرعت گرفت.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: نزدیک به 240 هزار واحد مسکن مهر از دولت قبل باقی مانده که روند ساخت آنها نیمه تمام، نیمه تمام و برخی هنوز شروع نشده است. تاکنون بیش از 107 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده ساخته و تحویل داده ایم و پروژه های نیمه تمام باقیمانده در این منطقه را تا یکی دو سال آینده تکمیل خواهیم کرد.

وی با اشاره به پرونده تخلفات شرکت چای دباش تصریح کرد: گزارش تخلفات شرکت چای دباش به دستگاه قضایی اعلام شده است، دولت سیزدهم در مبارزه با فساد پیشتاز است، باید اذعان داشت که در این مورد فقط یک مورد خاص است. یک شرکت پولی دریافت نکرد، اما چند شرکت دریافت کردند و ارز تخصیصی فقط برای واردات چای نبود، بلکه بخشی از این وجوه برای واردات تجهیزات و ماشین آلات تولیدی تامین شد.

منصوری با بیان اینکه عزم دولت برای مبارزه با فساد جدی است و همه مقصران این پرونده مشخص شده اند، تصریح کرد: از دوران «اگر دست برادران اعلان جنگ کنید» به گشت ارشاد رسیده ایم. مدیران این دولت

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص برخی انتقادات به تیم اقتصادی دولت گفت: تیم اقتصادی دولت در تصمیم گیری های مهم یک نظر است اما گاهی اختلاف نظر وجود دارد که مشکلی نیست.

منصوری با بیان اینکه رئیس جمهور از آزادی در دانشگاه ها حمایت می کند، گفت: رسمی بودن حضور رئیس جمهور تز نادرستی است، ایشان همیشه در هر سفر به استان بر تشکیل جلسه دانشجویی تاکید دارند.

وی تصریح کرد: تقصیر بد سلیقه ای برخی مدیران میانی را پای رئیس جمهور نیندازید.

منصوری با اشاره به مشکلات پیش روی دولت سیزدهم در ابتدای کار گفت: ابتدای دولت مصادف با کسری 480 هزار میلیارد تومانی دولت بود که روزانه 700 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، با واکسیناسیون کشوری علاوه بر با نجات جان مردم، فعالیت های اقتصادی که نقش مهمی در پویایی اقتصاد داشتند، از سر گرفته شدند.

وی افزود: امروز موجودی کالاهای اساسی بالاتر از حد معمول است و با وجود اعلام تورم سه رقمی از سوی برخی مسئولان دولت قبل، با اقدامات انجام شده تورم کنترل شده است.

به گفته وی، میزان افزایش نقدینگی در دولت قبل 42 درصد بوده که به 26 درصد کاهش یافته است. مشکل اصلی کسری بودجه به عنوان منشأ رنج ناشی از افزایش بودجه از 600 هما در سال 1388 به 1300 هما در سال 1400 است.

منصوری ادامه داد: متغیرهای کلان اقتصاد رو به بهبود است. اما تاثیرات آن بر روی ریزمتغیرها مستلزم یک تایم لپس بود که این بهبود شرایط در گزارشات ابلاغی مقام معظم رهبری نیز تایید شد و ایشان از این مشکل رضایت داشتند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به افزایش تولید خودرو گفت: سال گذشته یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو تولید شد که این رقم در دولت قبل حدود 600 هزار دستگاه بود، این کاهش تولید منجر به افزایش قیمت شد، دولت علاوه بر سیاست افزایش تولید، با واردات 100 هزار دستگاهی به خارج از کشور، قصد دارد بر بازار خودرو حاکم شود.

وی با بیان اینکه جلسات دانشجویی برای دولت نیز مفید است، گفت: جلسات دانشجویی به دلیل انتقال مسائل بدون واسطه برای دولت بسیار مهم است.

منصوری با اشاره به پویایی سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: پیوستن ایران به برجام، پیمان شانگهای و افزایش تعاملات با کشورهای همسایه از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم است. حتی در شرایطی که برخی می گفتند دولت سیزدهم زبان بین المللی نمی داند، با سفرهای اخیر رئیس دولت سیزدهم بسیاری از مسائل سیاسی حل شده است.

به گفته وی، برخی از مسائل مربوط به عربستان، واردات گاز از ترکمنستان، صادرات گاز به پاکستان و موضوع حق ایران در افغانستان توسط این دولت حل شده است. دولت در این دولت مراقبت کرد.