توسعه شرکت های دانش بنیان در حمایت از اشتغال است/ حرکت به سمت نفت سبز سرآغاز رهایی کشور از وابستگی به نفت سیاه است.


ساعت: 15:28
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1818372

مدیرعامل شرکت داش بنیان اندیشه سلامت سبلان:

این فعال دانش بنیان بر اهمیت اقتصاد گیاهان دارویی برای کشور تاکید کرد و گفت: حرکت به سمت تولید دانش بنیان به ویژه فرآوری گیاهان دارویی و تولید روغن سبز، سرآغاز رهایی کشور از وابستگی به نفت سیاه بود. رونق اقتصادی ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما رهایی از اقتصاد وابسته به نفت مستلزم شناخت ظرفیت های کشور در حوزه های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی است که در این راستا باید از ظرفیت مغفول مانده استفاده کرد و زمینه را برای ورود به تجارت جهانی فراهم کرد.

به گفته کارشناسان کشاورزی، منطقه جغرافیایی آذربایجان به ویژه اردبیل یکی از بهترین مکان ها برای رشد و پرورش و پرورش با کیفیت ترین گیاهان دارویی است. اما با وجود این پتانسیل غیرقابل مقایسه که کشور می تواند از طریق آن سهم زیادی از بازار تجارت جهانی داشته باشد و نرخ ارز بالایی کسب کند، درآمد بسیار کمی دارد که قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

شرکت دانش بنیان اندیشه سلامت سبلان یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه گیاهان دارویی کشور است که در سال 1370 در اردبیل به سرپرستی دکتر سیامک محمدی، بیوتکنولوژیست، عضو بنیاد ملی نخبگان و مخترع آغاز به کار کرد. اردبیل 94 گواهینامه دانشی دریافت کرد.

شرکت داش بنیان اندیشه سلامت سبلان در سال 1376 اولین محصول خود را تجاری سازی و روانه بازار کرد و امروز با تولید و عرضه 100 قلم محصول داش بنیان در زمینه فرآوری گیاهان دارویی به کارآفرینی 15 فارغ التحصیل دانشگاهی تبدیل شده است.


تولید و فرآوری گیاهان دارویی یک ضرورت ملی است

سیامک محمدی مدیرعامل شرکت داش بنیان اندیشه سلامت سبلان در گفتگو با سبلان ما وی در تشریح شعار سال گفت: این نامگذاری بسیار ارزشمند و هوشمندانه از رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین سال قرن جدید در واقع فرصتی برای تبیین واژه مبتنی بر دانش در جامعه ایجاد می کند. “

وی با بیان اینکه واژه مبتنی بر دانش علاوه بر سازمان ها و ارگان های رسمی، جایگاه مهم خود را در بین اقشار مختلف مردم پیدا کرده است، گفت: مفید و البته خودکفایی، دانش پایه را بیشتر آشنا می کند.

محمدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ملاک تولید دانش بنیان باعث پیشرفت و حرکت محسوس در تمامی اهداف اقتصادی جامعه می شود، گفت: پوشیده نیست.

وی افزود: رهبری جامعه جوان و جویای کار در عرصه کارآفرینی و خلق ایده های نو مبتنی بر علم و دانش، علاوه بر این که نیازمند همکاری و اتحاد دستگاه های مختلف دولتی و سازمانی است، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی مدون و مدون است. “بودن. امید است در سال جدید با حمایت همه جانبه دولت و ارگانهای ذیربط و با تکیه بر دانش فردی تک تک جوانان فعال در عرصه اشتغال دانش بنیان در اجرای این امر مفتخر و پیروز باشیم. ماموریت جدی

این عضو بنیاد ملی نخبگان به فعالیت های دانش بنیان خود در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد تلاش های فراوان جوانان فعال و متفکر در عرصه های مختلف دانش بوده ام. ”

وی رویکرد عموم مردم برای سوق دادن فعالیت های جوانان به سمت چارچوب برنامه های راهبردی را یادآور شد و گفت: با مطالعه راهکارهای ارائه شده توسط ذهن های خلاق و پرورش ایده های ارائه شده برای اصلاح نقاط ضعف کشور نتایج جالبی حاصل می شود. فعالیت جوانان در چارچوب طرح‌های راهبردی تک محصولی و موضوعی و پیش‌بینی نقش مؤثر این طرح‌ها در اجرای بیشتر برنامه‌های پژوهشی، بازنگری و تعیین سیاست‌های راهبردی و پژوهشی مناسب با تمرکز بر سوابق پژوهشی با در نظر گرفتن نیازهای اساسی، چشم انداز و برنامه توسعه کشور می تواند در سازماندهی بهینه پژوهش های آتی توسعه پایدار کشور مفید باشد.

محمدی به اهداف کلان اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: این کار ضمن جلوگیری از اتلاف انرژی و سرمایه های طبیعی و انسانی کشور، در راستای تعیین اهداف کلان اقتصادی و برنامه های دستگاه های اجرایی برای تحقق این اهداف است.

وی افزود: به عنوان مثال با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت، چاقی کبدی، توجه به اصول زندگی سالم با پذیرش کتاب های طب ایرانی و پیوند آنها با علم و ظاهر روز. مدیتیشن در مورد گیاهان دارویی می تواند سهم بزرگی در اقتصاد جهانی گیاهان دارویی داشته باشد، توجه به گیاهان دارویی با تمام ظرفیت به عنوان یک میراث ملی و صنعتی بدون نیاز به واردات و ایجاد مزیت می تواند دریچه ای به آینده یک فرد سالم تر باشد. و اقتصاد شکوفاتر

این مبتکر اردبیلی به جایگاه ایران در تولید گیاهان دارویی در منطقه اشاره کرد و گفت: در ایران که یکی از هفت کشور پیشرو آسیایی در زمینه گیاهان دارویی است، طی سه دهه گذشته شاهد رشد رو به رشد بوده ایم. روند داروهای گیاهی. «و ما در حال احیای طب سنتی هستیم.

وی به اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی برای کشورهایی مانند ایران اشاره کرد و گفت: در ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه، صنعت گیاهان دارویی به عنوان یکی از عرصه های اقتصاد دانش بنیان بسیار کارآمد و قابل توجه است. همچنین در نظام سلامت به کمک محصولات «مکمل های درمانی و طبیعی توانایی ارتقای سطح بهداشت عمومی در زمینه پیشگیری و درمان.

محمدی ورود شرکت های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی را خوب ارزیابی کرد و گفت: این نگاه باعث شده است تا با شناخت ارزش بالای این گیاهان از نظر تغذیه و درمان، بخش قابل توجهی از ظرفیت خام و پنهان این گیاهان شناخته شود. این زمینه برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده است.»

وی افزود: شرکت های دانش بنیان گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی با بهره گیری از دانش متخصصان ایرانی توانسته اند گام های بلندی در جهت تولید محصولات با کیفیت و صادرات محور بردارند.

مدیرعامل دانش بنیان شرکت اندیشه سلامت سبلان ادامه داد: معاونت علمی ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی نیز با ایجاد اکوسیستم حمایتی به شرکت های دانش بنیان، خلاق، فناورانه و نوپا در این حوزه کمک می کند تا تحقیقات آکادمیک را هدایت کنند. کاربردی و ترکیبی از فرصت های نوآورانه و فرصت های اقلیمی در زمینه گیاهان دارویی، ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال، زمینه را برای تولید محصولات ارزشمند و رقابتی در بازار جهانی فراهم می کند.

وی همچنین با اشاره به لزوم تدوین برنامه‌های صادراتی گیاهان دارویی گفت: این امر برای کاهش آسیب‌پذیری اهداف توسعه اقتصادی، گسترش صادرات غیرنفتی و ایجاد تنوع در درآمدهای صادراتی کشور ضروری است.

محمدی به نوسانات شدید درآمدهای صادراتی نفت خام، افزایش جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین آسیب اقتصاد با یک محصول، کاهش منابع نفتی است که در حال حاضر اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: چشم انداز تمام شدن منابع نفتی و مشکلات ناشی از تک محصولی بودن، سیاست گذاری برای افزایش صادرات غیرنفتی از جمله محصولات کشاورزی را ضروری کرده است.

مدیرعامل دانش بنیان شرکت اندیشه سلامت سبلان در ادامه سخنان خود به گزارش فائو اشاره کرد و گفت: محصولات ایرانی در بین 50 محصول کشاورزی رتبه اول تا چهاردهم را به خود اختصاص داده اند، از این رو توسعه کمی و کیفی تولید و صادرات محصولات کشاورزی صورت می گیرد. ارزآوری نسبتاً باثباتی را برای کشور به ارمغان می آورد، بنابراین برای تحقق اهداف توسعه صادرات بدون نفت، صادرات محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: توسعه صادرات غیرنفتی و آزادسازی درآمدهای انحصاری نفتی یکی از اهداف نظام اقتصادی استقلال، خودکفایی و ارزی ایران است که در این راستا توجه به کالاهایی که دارای پتانسیل صادرات…”

این مخترع اردبیلی لزوم استفاده از گیاهان بکر و منحصر به فرد را در راستای فعالیت های اقتصادی دانش بنیان یادآور شد و گفت: با تحقیقات و مطالعات راهبردی می توان گیاهان دارویی را استخراج کرد و فرآورده های گیاهی و دارویی ساخت.

وی ارائه خدمات فنی و مهندسی و طراحی، ساخت و راه اندازی واحدهای صنعتی مرتبط، پروژه های تحقیقاتی و تجاری سازی مشترک در زمینه استخراج، فرآوری و خالص سازی مواد فعال گیاهی و … را از دیگر فعالیت های اقتصادی عنوان کرد. در زمینه گیاهان دارویی در میان محصولات گیاهی درآمدزا در ایران می توان به انواع محصولات گیاهی از جمله طعم دهنده ها، آنتی اکسیدان ها و مواد موثره گیاهی، انواع عصاره های هیدروالکلی، پروپیلن گلیکول و روغن ها به صورت پودر مایع و خشک، صمغ ها، رزین ها، تانن ها اشاره کرد. , انواع اسانس, عرقیات مایع و خشک گیاهی, انواع عصاره های مصرفی انسان, دام و طیور, انواع عرقیات گیاهی, انواع شربت, قرص, کپسول و داروهای گیاهی. امیدواریم حمایت های بیشتری صورت گیرد مسئولان شعار سال 1401 با تولید و عرضه این محصولات در بازارهای جهانی در زمینه تولید دانش بنیان گیاهان دارویی محقق شود.

مصاحبه: مهدی جدی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید