توسعه مناطق آزاد تنها در صورت رعایت شرایط خاص به نفع کشور است


ساعت: 20:38
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1886008

وزیر اقتصاد گفت: زمانی که رئیس اقتصادی پژوهشگاه مجلس بودم، هر وقت بحث توسعه مناطق آزاد مطرح می شد، اظهار می کردیم که این اقدام به نفع نیست، اما بعدا فکر کردیم که یک منطقه آزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد. داشته باشد، به نفع کشور باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان خاندوزی در مراسم اختتامیه مدرسه تابستانی سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت: یکی از شیرین ترین خاطرات من بعد از 25 سال اولین جلسه سیاست پولی بانک مرکزی و ساعات طولانی سپری شد. جزئیات سیاست پول پرداخت شده.

و افزود: سپس به این نتیجه رسیدم که کاری که می‌خواهیم انجام دهیم یا مطالعه و تحقیق کنیم، در صورتی ارزشمند خواهد بود که در جهت حل مشکل کشور باشد و امر مهمی باشد که برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم خیر باشد. .

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: نباید این مراسم را اختتامیه می نامیدیم زیرا کمتر از نیمی از راه انجام شده و دوره دو هفته ای کارآموزی نیز طی چند روز آینده آغاز می شود و از کارکنان این دوره می خواهم که این دوره دو هفته ای را به سه هفته افزایش دهید.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ناشی از عدم ارتباط و ارتباط دانش و پژوهش با حوزه کاربردی است، گفت: گاهی افراد در حوزه هایی اظهار نظر می کنند که نخبگان اطلاعات کافی از جزییات مشکلات ندارند. با توجه به اینکه در رشته علوم انسانی امکان تست در محیط آزمایشگاهی وجود ندارد، وقتی با کسانی که سالها تجربه در زمینه کاربرد دارند سروکار دارید، می توانید نظریه ها را با تجربه اقتصادی ترکیب کنید و این اتفاق می افتد که اقتصاد فارغ التحصیلان با تجربیات و فرآیندهای موجود در محیط واقعی آشنا می شوند.

خاندوزی با اشاره به تجربه خود در مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: زمانی که مدیرکل اقتصادی پژوهشگاه مجلس بودم، هر زمان که بحث توسعه مناطق آزاد مطرح می شد، ما در مرکز پژوهش ها اعلام می کردیم که این اقدام به نفع نیست و ما کارشناسان بارها در این باره گزارش داده اند و ما این کار را انجام داده و به کمیسیون های مجلس ارائه کرده ایم.

وی افزود: علیرغم نتایج مطالعات و ارائه آن، قانونگذار همچنان در تلاش برای توسعه مناطق آزاد بود و به همین دلیل این مشکل را در مرکز تشخیص دادیم. یکی از افراد جوان و متفکر به ما گفت به جای اینکه توسعه مناطق آزاد را رد کنیم، به این موضوع بپردازیم که یک منطقه آزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد که به نفع کشور باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در همین راستا ماده ای در قانون برنامه ششم گنجانده شد که حاصل بررسی در این راستا است.

خاندوزی با بیان اینکه لازم است مشمولان دوره کارورزی به گزارش معاونت های وزارت اقتصاد دسترسی داشته باشند، گفت: برای این امر با هماهنگی هایی که در حال انجام است افرادی که در دوره کارورزی حضور خواهند داشت. به گزارش ها و آمار وزارت اقتصاد دسترسی خواهد داشت.


وی افزود: افراد در دوره کارورزی نیز می توانند در جلسات سازمان ها و نهادهای مختلف وزارت اقتصاد مانند کمیسیون مقررات زدایی حضور یابند. افراد غیرمسئول می توانند در جلسات شرکت کنند و از مسائل و جزئیات سیاست ها مطلع شوند و مطمئناً پس از چند ماه حضور در این جلسات از نتایج آن بهره مند خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید