جابجایی شهرک تاریخی «تکبستان» در دستور کار قرار گرفته است.

ساعت: 11:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۵
کد خبر: 1922050

داریوش فرمانی با بیان اینکه باید از ظرفیت فرهنگی ناب و تاریخی استان کرمانشاه به خوبی استفاده کنیم، اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که در دستور کار است جابه جایی روستای تاریخی تکبستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، داریوش فرمانی با تاکید بر تغییر رویکردها و نگاه ها به مقوله میراث فرهنگی اظهار داشت: میراث فرهنگی نقش بسیار مهمی در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دینی و مذهبی دارد، بنابراین این جایگاه باید در اختیار مسئولان قرار گیرد و برای مردم ما توضیح دهد.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به یکی از اهداف این اداره کل میراث فرهنگی افزود: حفظ و حراست از آثار تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشورمان آثار تاریخی و فرهنگی زیادی دارد، گفت: بیش از 4 هزار اثر در استان کرمانشاه وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 600 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

فرمانی توضیح می دهد: حفاظت و نگهداری روزانه از این آثار به دلیل محدودیت منابع مالی دولت امکان پذیر نیست، بنابراین «مردم» بهترین نگهبان میراث فرهنگی هستند و در این راستا تشکیل انجمن های میراث فرهنگی در دستور کار قرار دارد.

وی یکی از اهداف تشکیل انجمن ها را ردیابی آثار ناملموس عنوان کرد و ادامه داد: حدود 85 درصد از کار تشکیل و ردیابی انجمن های میراث فرهنگی انجام شده است که در شهرستان ها توسط فرمانداری ها انجام می شود. و در بخش ها و روستاها توسط ادارات منطقه ای امیدواریم یکی از استان های پیشرو در این زمینه باشیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: برای پیشبرد اهداف در این حوزه «انعقاد تفاهم نامه ها» را در دستور کار قرار داده ایم و در موضوع حفاظت، مرمت و حفظ معماری ایرانی اسلامی، تفاهم نامه ای با «بنیاد مسکن» منعقد کرده ایم که در روستاهایی که معماری بومی و اسلامی ایرانیان بر اساس برنامه ها و مصوبات خواهان حفظ و احیای این معماری سنتی هستند. از دیگر تفاهم نامه ها، تفاهم نامه ای با شهرداری ها در خصوص حفظ آثار است.

این مسئول با بیان اینکه میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست بلکه بستر مناسبی است، تصریح کرد: باید از ظرفیت ناب و تاریخی فرهنگی استان به خوبی استفاده کنیم. یکی از برنامه هایی که در دستور کار قرار دارد، جابه جایی روستای تاریخی تکبستان است تا در آینده شاهد گسترش و راه اندازی سایت موزه و پارک در این منطقه باشیم.

وی همچنین پیگیری تپه تاریخی مراد حشیل، ثبت جهانی اسب کرد و ثبت میراث ناملموس را از دیگر برنامه های اجرا شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید