جزئیات جلسات دارویی با تولیدکنندگان داخلی / علت کمبود آنتی بیوتیک

پس از اجرای طرح دارویی 3 تیر 1401 در کشور، قیمت داروهای تولیدکنندگان داخلی تا حدود زیادی مورد بازنگری قرار گرفت. اما در این بین شرکت های مواد اولیه دارویی از قیمت گذاری مواد اولیه تولید دارو گلایه دارند.

اکنون پس از گذشت نزدیک به 4 ماه از اجرای طرح دارویی، شاهد کمبود داروهای آنتی بیوتیکی هستیم که وزارت بهداشت را بر آن داشته تا برای رفع کمبود دارو، 50 تن داروی آنتی بیوتیک از هند وارد کند.

در پی واردات یک محموله 50 تنی آنتی بیوتیک از هند، محمود بیگلر، رئیس سازمان غذا و دارو برای مهار بحران کمبود دارو با دست اندرکاران تولید دارو در کشور جلساتی برگزار کرد.

بیگلر ابتدا در دیدار با نمایندگان شرکت های تولیدکننده آنتی بیوتیک بر حمایت سازمان غذا و دارو از تولیدات داخلی و صنعت داروسازی کشور تاکید کرد و گفت: در این راستا صنعت نیز باید به وظایف و مسئولیت های خود در زمینه های مختلف پایبند باشد. تامین داروهای مورد نیاز کشور و در این صورت می توان امیدوار بود که با تعامل مناسب مشکل کمبود دارو به حداقل برسد.

پس از این جلسات فوری، رئیس سازمان غذا و دارو با تعدادی از مدیران هلدینگ های دارویی جلسه ای برگزار کرد.

بیگلر در این دیدارها بر لزوم اخذ نظرات مشورتی از صنعت داروسازی کشور و تداوم آن تاکید کرد و گفت: رفع مشکل کمبود دارو نیازمند هماهنگی و همکاری دولت و صنعت دارو است.

در همین حال حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از کمبود داروهای آنتی بیوتیکی در کشور گفت چرا در کشوری که داروهای پیشرفته تولید می شود، رسیدن به داروهای معمولی و ساده دشوار است.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص علت کمبود آنتی بیوتیک در بازار دارویی کشور گفت: سهم مواد اولیه آنتی بیوتیک ها نسبت به سایر فرآورده های دارویی و با تغییر دولت گرانتر است. ارز نسبت به ارز اسمی، تفاوت عددی زیادی در خرید وجود دارد، مواد اولیه موجود است و به همین دلیل تولید آنتی بیوتیک کاهش یافته است و علیرغم اینکه آنتی بیوتیک ها از مهرماه با قیمت جدید عرضه می شود و از واردات داریم. هند هنوز کمبود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید