جزئیات معاینات، پزشکان و واکسن های حج تشریح شد


زمان: 15:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838332

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت به زائران توصیه کرد واکسن های مورد تایید عربستان را تزریق کنند و از اعزام 210 کادر پزشکی برای ارائه خدمات درمانی در حج امسال خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، دکتر سید علی مرعشی با بیان اینکه امسال به ازای هر ۴۰۰ زائر، یک نفر حجج اعزام می شود، گفت: در سال جاری به ازای هر ۴۰۰ زائر، یک نفر حجج اعزام می شود. بیمارستان به طور جداگانه ذکر شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش چشمگیر زائران تعداد پزشکان و کادر درمانی نیز کاهش یافته است، افزود: در حج امسال در مجموع 210 پزشک، کادر درمانی و کادر درمانی در کشورمان در مجتمع ها به زائران خدمات رسانی می کنند. درمانگاه ها و بیمارستان ها.» که خدمات شایسته ای به داوطلبان ارائه خواهد شد.

مرعشی ادامه داد: امسال منتظر تشکیل کاروان های حج هستیم و با مشخص شدن ظرفیت کاروان ها با توجه به تعداد کاروان ها پزشکان فراخوان خواهند شد. اولویت ثبت نام با پزشکانی است که در سال 99 ثبت نام کرده اند و قطعا از افراد توانمند و آگاه برای حج امسال استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: نیروهای پزشکی پس از انتخاب پزشکان و تعیین وقت ماموران، ابتدا قبل از اعزام حجاج و راه اندازی درمانگاه و خدمات درمانی به مدینه و پس از راه اندازی درمانگاه در مدینه، عازم مکه می شوند. “

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت نیز گفت: امسال سه مدرسه شبانه روزی و یک بیمارستان در مکه و دو خانه شبانه روزی در مدینه خواهیم داشت. علاوه بر این، دفاتر هشت ساعته در هتل های با ظرفیت بالا برای زائران راه اندازی شده است که اطلاعات دقیقی را در اختیار زائران قرار می دهند تا دغدغه ای نداشته باشند.

وی افزود: امسال نیز علیرغم کاهش کادر پزشکی، همانند سال های گذشته از نیروهای متخصص با متخصصینی از جمله چشم، ارتوپدی، زنان، داخلی، دندانپزشکی و رادیولوژی استفاده می شود که خدمات لازم را ارائه خواهند کرد. به نمازگزاران.»

مرعشی افزود: امسال نیز مانند گذشته در صورت نیاز به دریافت خدمات تخصصی از مراکز درمانی کشور میزبان استفاده خواهیم کرد و با وجود کاهش نیرو تلاش خواهیم کرد بهترین و با کیفیت ترین خدمات را به زائران ارائه دهیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت در خصوص اقدامات و معاینات قبل از اعزام نیز توضیح داد: با توجه به زمان محدود تا اعزام، متقاضیانی که ثبت نام خود را به اتمام رسانده و مشکلی ندارند سریعا مراحل معاینه را برای سنجش آمادگی جسمانی خود انجام دهند. با توجه به شرط کاهش سن برای پذیرش زائران از کشور میزبان، بر این باوریم که روند برگزاری آزمون سریعتر خواهد بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت همچنین به داوطلبان حج امسال که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند توصیه کرد از واکسن های مورد تایید وزارت حج و مرگ عربستان که در بلغارستان موجود است استفاده کنند.

وی درباره واکسن مننژیت افزود: واکسن مننژیت تهیه شده و دو هفته قبل از اعزام تزریق می شود و واکسن به موقع اعلام می شود.

مرعشی همچنین رعایت نکات بهداشتی را به نمازگزاران توصیه کرد: استفاده از ماسک و تعویض مکرر آن، شستن مرتب دست ها، رعایت بهداشت فردی، نوشیدن مایعات به ویژه آب و پرهیز از حرکت در ساعات گرم از جمله الزامات است.

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت با اشاره به آمادگی کامل کادر پزشکی برای ارائه بهترین خدمات به زائران، گفت: زائران نیز مراقب ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب باشند. زیرا در صورت ابتلا و قرنطینه بهترین زمانی را که می توانستند صرف عبادت و عبادت کنند از دست می دهند، لذا تمامی نکات ذکر شده در زمینه درمان و بهداشت بسیار ضروری است.

امسال 39 هزار و 640 زائر ایرانی پس از دو سال وقفه بر سر اپیدمی ولیعهد در مناسک حج شرکت می کنند. ثبت نام کاروان های حج از 15 اردیبهشت آغاز شده و همچنان ادامه دارد. طبق اعلام سازمان و حج و زیارت امسال، زائرانی که هزینه حج سال 99 را پرداخت کردند، می توانند به حج تمتع شوند. عربستان سعودی برای حج امسال شرط سنی تعیین کرده است و تنها زائران زیر 65 سال که با واکسن های کووید 19 مورد تایید عربستان سعودی واکسینه شده اند، واجد شرایط شرکت در مناسک حج هستند. از میان واکسن های مورد تایید عربستان سعودی، تنها دو واکسن سینوفارم و آسترازنکا در ایران موجود بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید