ساماندهی معاینات پزشکی قانونی با همکاری دولت و مجلس با جدیت در حال رصد است


ساعت: 16:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1910019

رئیس قوه قضائیه در دیدار با فعالان تولیدی و صنعتی:

حجت الاسلام محسنی آژه ای گفت: ما در قوه قضائیه با همکاری دولت و مجلس به طور جدی در تلاش هستیم تا مقوله کارشناسان پزشکی قانونی را ساماندهی کنیم و از شما فعالان اقتصادی و صنعتی تقاضا دارم پیشنهادات خود را در این زمینه ارسال کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی آژه ای رئیس قوه قضائیه در نشستی با جمعی از صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان استان خراسان جنوبی گفت: قول می دهم تلاش و تدابیر لازم را انجام دهم. برای حل مشکلات شما دوستان سازنده و صنعت. ; من موضوعاتی را که مستقیماً با قوه قضائیه مرتبط است، به طور فزاینده ای مورد توجه قرار می گیرد و همچنین موضوعاتی را که مستقیماً به قوه قضاییه مربوط نمی شود به عنوان رئیس قوه قضائیه با مسئولان و کارمندان سایر قوا مطرح می کنم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تشریح موانع و مشکلات بانک ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: شما شرکای تولیدی و فعالان اقتصادی از ما می خواهید که برای حمایت از تسهیلات تولیدی، صنعتی و بانک ها تصمیماتی اتخاذ کنیم. واحدهای دانش بنیان ضمن اطمینان از یقین حقوقی و بازپرداخت هزینه ها، کمک ها، کمک و ارائه پیشنهادات خود را در این راستا تسهیل کنند.


اقتصاد بانک محور

رئیس کل دادگستری افزود: متأسفانه اقتصاد ما بانک محور است و اگر بانک را لغو کنیم به بسیاری از مشکلات اقتصادی آسیب می زند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به موضوع تکلیفی قیمت گذاری واحدها که در سخنان برخی فعالان اقتصادی بیان شد، اشاره کرد و گفت: به عنوان فعالان بخش تولیدی و اقتصادی باید پیشنهادات و راهکارهای خود را برای چگونگی سه مقوله ارائه کنید. «سود متعارف»، «فرصت توسعه» و «فرصت به روز رسانی تجهیزات» برای واحدهای تولیدی.


زیرساخت ها در خراسان جنوبی ضعیف است

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی با اشاره به مشکلات زیرساخت های تولید در استان خراسان جنوبی، گفت: زیرساخت ها در استان خراسان جنوبی ضعیف است. شما فعالان تولیدی و اقتصادی این استان چه کمکی می توانید به دولت برای ایجاد زیرساخت ها در زمینه هایی مانند آب، برق و جاده های متصل به حوزه تولیدی خود داشته باشید؟ پیشنهادات خود را در این راستا بفرمایید تا در جلسات سران قوا به برنامه های ایشان عمل کنم.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید مسئولیت دولت و دولت را برای ایفای نقش حامی و ناظر کاهش دهیم. شما فعالان اقتصادی، صنعتگران و تولیدکنندگان، پیشنهادات خود را در این راستا ارائه دهید و مطمئن باشید که امروز گوش شنوایی برای شنیدن نظرات مردم، نخبگان و صاحب نظران وجود دارد.


من پذیرای انتقاد و پیشنهاد هستم

رئیس قاضی تصریح کرد: تعریف و تمجید در چنین جلساتی را خوشایند نمی دانم، اما ترجیح می دهم به انتقادات و پیشنهادات صریح گوش دهم. اگر خودش را انسان تعریف کند، ممکن است عصبانی و گیج شود. لذا از جنابعالی تقاضا دارم بدون لکنت انتقادات خود را از دستگاه قضایی بیان نموده و در عین حال برای رفع مشکلات به ما پیشنهاد و راه حل بدهید.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه با اشاره به موضوع ممنوع الخروجی که در سخنان یکی از فعالان اقتصادی مطرح شد، گفت: سوال این است که آیا علیه شخصی دادخواست یا شکایت قانونی شده است یا اینکه گزارشی علیه او توسط یک مقام نظارتی یا امنیتی، در صورت وقوع، ممنوعیت خروج صادر شود. شما فعالان اقتصادی و تولیدی، هر یک از شما در گروه خود، سازوکارهایی را برای مراجع ذیربط از جمله قوه قضائیه پیشنهاد می کنید تا پس از خروج از کشور و انجام اقدامات مربوطه، فرد محاکمه شده به کشور بازگردد. ما معتقدیم بسیاری از افرادی که از آنها شکایت یا دادخواستی دارند و قصد خروج از کشور را دارند پس از تکمیل پرونده خود در خارج از کشور به کشور بازمی گردند.

رئیس قوه قضائیه در این زمینه به پیشنهادی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در هر صنفی می توان چند نفر معتمد را منصوب کرد تا ضامن بازگشت هم صنفی خود (که محاکمه شده) به کشور باشد و از این رو تصمیم ممنوعیت خروج از کشور باید حذف شود یا حتی برای چنین شخصی ممنوعیتی صادر نشود. ما معتقدیم که بسیاری از افرادی که ممنوع الخروج می شوند از نظر حیثیتی و مالی متحمل ضرر خواهند شد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به ضابطان قضایی مربوطه تاکید کرده ام که اگر فردی ممنوع الخروج شد مراتب را به وی اطلاع دهند تا فرد متوجه ممنوعیت خروج از کشور نشود. مرز یا هنگام خروج از کشور و من معتقدم که این موضوع برای همه افراد به جز پرسنل ویژه امنیتی و عاملان و شرکت کنندگان در اقدامات تروریستی صدق می کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه علیرغم توصیه های مکرر اینجانب همچنان نقص هایی در این زمینه وجود دارد و مردم در فرودگاه متوجه ممنوع الخروجی خود می شوند که باید این مشکل برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی با اشاره به مشکل انسداد حساب افراد نیز گفت: انسداد حساب ها در بسیاری از موارد باعث می شود که فرد از نظر آبروی و مالی متحمل ضرر شود. لذا از شما فعالان بازرگانی و تولیدی می‌خواهم پیشنهادات خود را برای ایجاد سازوکاری برای کاهش انسداد حساب‌های افراد به حداقل ممکن و رفع آن در سریع‌ترین زمان ممکن و رعایت حقوق مدعی ارائه دهید.

رئیس قوه قضاییه در خصوص سوال احضار فعالان صنعتی و اقتصادی به قوه قضائیه گفت: فکر می کنم در پرونده های حقوقی وکیل رسمی فرد احضار شده باید مورد قبول قوه قضائیه باشد. البته در موارد خاصی ممکن است لازم باشد شخص مورد احضار در مرجع قضایی حاضر شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از فعالان دادرسی اقتصادی خواستار پذیرش نماینده قانونی آنها در هنگام احضار به جای وکیل رسمی از سوی قوه قضائیه هستند که باید بگویم در حال حاضر این امر از نظر قانونی غیرممکن است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی با اشاره به مشکلات کارشناسی و اختلافات فاحشی که در این زمینه وجود دارد و باعث تاخیر در رسیدگی می شود، گفت: ما در قوه قضائیه با همکاری به طور جدی به دنبال آن هستیم. از سوی دولت و مجلس، گروه کارشناسان پزشکی قانونی سازماندهی شده و از شما فعالان اقتصادی و تولیدی می خواهم پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهید.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تجربه خود در دوران قضاوت و اختلافات فاحشی که گاه در برخی کارشناسان وجود دارد، گفت: زمانی که قضاوت می کردم اگر در کارشناسی یک مقوله مرجع به اختلاف فاحش برخورد می کردم، پیگیری می کردم. موضوع را بررسی کرده و اگر در این بین متوجه تخلف و شکایت کیفری از کارشناس مربوطه شدم.


اصناف و اقشار در قالب منشی به حل مشکلات کمک می کنند

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه یکی از نارضایتی های قوه قضائیه را بحث اطاله دادرسی دانست و گفت: بخشی از اطاله دادرسی به ما در دستگاه قضایی و تعدد قضات و آگاهی است. و تجربه داوران ما ; اما شما نیز در اصناف و اقشار مختلف باید به سیستم قضایی کمک کنید تا بسیاری از مشکلات را به صورت مدون حل کند. چرا می خواهید همه مشکلات را با مراجعه به دستگاه قضایی حل کنید در حالی که بسیاری از مسائل، پرونده ها و دعاوی از طریق سازش و تدوین قابل حل است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به پیشنهادهایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در هر استانی می توان یک کارگروه تلفیقی با حضور نمایندگان قوه قضائیه، استان، تولیدکنندگان و سایر طرفین دعوی از جمله بانک ها تشکیل داد تا بسیاری از آنها رفع شود. مسائل و مشکلات اعم از مربوط به تولیدکنندگان و بانک ها در قالب سازش حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی تصریح کرد: می توان سازوکاری را طراحی کرد که اگر اختلاف دو طرف از یک صنف منجر به شکایت و شکایت شود. از نمایندگان و متولیان این صنف در دستگاه قضایی تقاضا داریم نسبت به سازش اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید