جزییات مالی تکان دهنده در پتروشیمی امیرکبیر / پرداخت نجومی تنها نوک کوه یخ است!

جزییات مالی تکان دهنده در پتروشیمی امیرکبیر / پرداخت نجومی تنها نوک کوه یخ است!

روز جدید : فیش های نجومی تعدادی از مدیران پتروشیمی امیرکبیر روز گذشته در رسانه ها منتشر شد اما به رویداد۲۴ اسنادی رسید که حجم ماجرا بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون پنهان شده است. جزئیات جدید برداشت های نجومی مدیران پتروشیمی امیرکبیر ماهشهر را در این گزارش بخوانید.

روز گذشته فیش حقوق یک ماهه برخی از مدیران پتروشیمی امیرکبیر در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. عکس های این فیش ها نشان می دهد که مدیر مالی این شرکت در اردیبهشت ماه 215 میلیون تومان، مدیر منابع انسانی این شرکت 125 میلیون تومان و رئیس حراست این شرکت 84 میلیون تومان دریافت کرده اند.

تصاویر این کوپن ها خشم بسیاری از مصرف کنندگان را برانگیخت و همه انتقاد کردند که چگونه برخی مدیران در شرایط سخت معیشتی چنین حقوق های نجومی دریافت می کنند. شرکت پتروشیمی امیرکبیر ماهشهر در اطلاعیه ای درباره حقوق برخی از مدیران خود نوشت: اسناد منتشر شده از سوی مراجع ذیصلاح و پس از بررسی های انجام شده مستندات قانونی نبوده و اصالتی در این زمینه ندارد. همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده، برخی از ارقام مربوط به مزایای قطع شده ذکر شده در این عکس ها عمدتاً مربوط به پرداخت های سال های گذشته است که به صورت تجمعی برای یک ماه درج شده است.

پاسخ این شرکت بسیار عجیب بود و اتفاقاً جنجال بیشتری به ماجرا اضافه کرد. آنها از یک سو ادعا می کنند که «این فیش حقوقی اصل نیست و با واقعیت مطابقت ندارد» اما از سوی دیگر توضیح می دهند که «ارقام پرداختی مربوط به درآمدهای قطع شده یا پرداخت های سال های گذشته است!»

آنها همچنین توضیح ندادند که چگونه این مزایای قطع شده بیش از یک سال طول کشید. عجیب اینکه پس از انکار پتروشیمی امیرکبیر، وزارت کار از برکناری هر سه مدیر نجومی خبر داد. این بدان معناست که خودداری مدیران پتروشیمی امیرکبیر ماهشهر صحت ندارد و صحت ندارد.

پیگیری رویداد 24 نشان می دهد حجم ماجرا بسیار بزرگتر از ارقام نمایش داده شده در عکس های منتشر شده در شبکه های اجتماعی است و اسناد به دست آمده از این رسانه نشان می دهد که پرداخت های خارج از سیستم به کرات در پتروشیمی امیرکبیر اتفاق افتاده است. .

به گفته حسابرس مجموع درآمد علی جابری مدیر منابع انسانی پتروشیمی امیرکبیر ماهشهر در سال 99 و 7 ماهه امسال یک میلیارد و 266 میلیون تن بوده است در حالی که بر اساس حقوق پایه مصوب باید داشته باشد. در سال جاری 144 میلیون تن دریافت کرده است. یعنی این مدیر بیش از 10 برابر حقوق پایه خود به صورت نقدی، کارت هدیه، جوایز نقدی و کارت دریافت کرده است.

مدیر مالی این شرکت فرهاد رحیمی نیز ستاره شناس است که یکی دیگر از شرکت های پتروشیمی امیرکبیر در ماهشهر است. رحیمی مدیر مالی قرار بود در سال 99 و 7 ماه امسال 136 میلیون تن حقوق دریافت کند اما یک میلیارد و 700 میلیون تن حقوق دریافت کرد. یعنی تقریبا 12 برابر حقوق پایه خود از شرکت به حسابش واریز کرده است.

گزارش حسابرس رسمی پتروشیمی امیرکبیر توضیح می دهد که برداشت مبهم مدیران پتروشیمی امیرکبیر در کارت های نقدی و هدیه است به طوری که نه مکانی ثبت شده و نه مجبور به پرداخت مالیات هستند. البته این تنها مورد فرار مالیاتی مدیران این شرکت نیست. از تیرماه امسال، مدیر مالی پتروشیمی امیرکبیر مالیات کارکنان را کسر نکرده است که قانونی نیست.

یکی از ترفندهای این مدیران پتروشیمی این بود که با یکدیگر هماهنگ می کردند تا کارت هدیه را در حساب شرکت خریداری کنند و خود لیستی از نام گیرندگان تهیه کنند، بدون اینکه واقعاً این کارت ها را به کارکنان بدهند. هیچ رسیدی از کارکنان در مورد کارت هدیه موجود نیست. تا جایی که خود مدیر مالی در جلسه با حسابرس اعتراف کرد که کارت هدیه 450 میلیون تومانی در جعبه شخصی خود دارد. حسابرس همچنین بیان می کند که دارایی ها از شرکت خارج شده و بدون هیچ اثری در حساب های مالی به وجه نقد تبدیل شده است.

جالب اینجاست که به نظر می رسد مدیر قبلی این شرکت نیز با همین ترفندها پول زیادی جمع کرده و سپس شرکت را ترک کرده است. به گفته حسابرس، مدیرعامل سابق شرکت کارت هدیه 720 میلیون تومانی را از حساب شرکت برداشته تا به پرسنل بدهد که هیچ رسیدی از آن وجود ندارد. پس از پیگیری‌های مکرر، مدیرعامل سابق دست‌نویسی را برای اعلام استفاده از این کارت‌ها برای شرکت ارسال کرد، اما حسابرس اعلام کرد امکان تأیید این فهرست از نسخه‌های خطی وجود ندارد.

یکی دیگر از ترفندهای مدیران این شرکت ثبت سفارش ورزشی است; بدون محصول جایگزین شرکت. دپارتمان ورزش این شرکت در سال جاری ده ها درخواست برای خرید لباس ورزشی صادر کرده است که همگی از یک فروشگاه است.

اما اوج اقدامات برخی از مدیران پتروشیمی در واگذاری خانه به مدیران به چشم می خورد. طبق اسناد و مدارک به دست آمده از رویداد۲۴، جابری پیش از این به عضویت سازمان تامین اجتماعی درآمد و به عنوان مدیر منابع انسانی وارد مجتمع امیرکبیر شد و از ابتدا به عضویت کمیته مسکن درآمد. وی به محض عضویت در کمیسیون مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن مدیران و مدیران شرکت می توانند در صورت نداشتن خانه سازمانی بدون توجه به قانون مسکن، خانه سازمانی را رهن کنند. او همچنین تایید کرد که این شرکت می تواند “خانه های تحت اختیار خود را واگذار کند”. بر این اساس، در زمان انتقال، کارمند باید در خانه مسکونی ساکن باشد تا جابجا شود. نتیجه این مصوبات بسیار جالب است. جابری مدیر منابع انسانی و تایید این مصوبات به مدت 15 سال دارای خانه 263 متری به صورت اجاره ای است.

گزارش حسابرس از دو رئیس صنعت پتروشیمی و ترفندهایی که برای ثبت فیش های نجومی و خانه دار شدن به کار بردند، تنها می تواند انگشت شماری از اتفاقاتی باشد که در شرکت های دولتی و شبه دولتی رخ می دهد. و تنها هر از گاهی گزیده ای کوچک از آن در رسانه ها منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید