جلد دوم «کار من» در حال نگارش است/ اولویت ما بیان صادقانه داستان است


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1893793

نویسنده کتاب تاریخی کار من بود از نگارش جلد دوم این کتاب پس از اعلام استقبال چشمگیر مردم از جلد اول خبر داد و گفت: احتمالاً تا پایان امسال به بازار نشر و کتاب خواهد رسید. سال

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک کتاب این کار من بود; چگونه مشروطه به یک کودتا ختم شد.» او نوشت محمد رحمانی به همت انتشارات راه یار سال گذشته روانه بازار شد و به گفته مدیر ناشر و نویسنده با استقبال خوانندگان و غیر خوانندگان مواجه شده است، بنابراین جلد دوم این کتاب هم اکنون در دست نگارش است. برای انتشار به زودی به همین منظور با نویسنده این کتاب در مورد پذیرش و نگارش جلد دوم گفت و گو کرده ایم.

محمد رحمانی نویسنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار دانا درباره کتاب اول و نگارش آن می پردازد جلد دوم گفت: این کتاب در قالب تاریخ شفاهی روایتی از دوران پهلوی اول و دوم تا سقوط آن رژیم و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی است. اما از آنجایی که روایت همه این دوران در یک کتاب باعث افزایش صفحات کتاب می شود و جدای از افزایش قیمت، خواننده امروزی تمایلی به خواندن آن نخواهد داشت، بنابراین تصمیم گرفتیم این داستان را در کتاب هایی با صفحات کمتر و در قالب مستند ارائه کنیم. روایت تاریخی را بگویید.

رحمانی درباره آغاز داستان ها گفت: کتاب اول را با معرفی سریع وقایع دوره قاجار و با فرض عدم آشنایی خواننده با وقایع تاریخی آغاز کردیم، با شرح سریع این دوره به دوره مشروطه و نقطه عطف کتاب این قرارداد 1919 است که بعد از کودتا صحبت می کنیم و جلد اول با برکناری سیدضیاء به پایان می رسد.


جلد دوم «کار من» در حال نگارش است.

نویسنده “این کار من بودوی در ادامه افزود: جلد دوم این مجموعه که هم اکنون در حال نگارش است و احتمالا تا پایان مهرماه به اتمام می رسد، جلد اول را ادامه می دهد و پس از سقوط دولت صد روزه سیدضیاء آغاز و تا تاج گذاری ادامه دارد. رضاخان از آنجایی که بسیاری بر این باورند که پس از پایان کودتا، رضاخان بلافاصله به سلطنت رسید، در صورتی که در فاصله 5 سال تا این واقعه، بسیاری از وقایع تکمیل شد. از نخست وزیری های مختلف گرفته تا شکست کار جمهوری خواهان و به طور کلی اتفاقات مهمی در این سال ها افتاد که حاصل جلد دوم این مجموعه است.


تلویزیون داستان را صادقانه بیان نمی کند

وی در پاسخ به این سوال که طبق روایت کتاب برنامه تلویزیونی به شما پیشنهاد نشده است، توضیح داد: معمولا سازندگان برنامه های تلویزیونی در حوزه تاریخ گروهی از پژوهشگران را در اختیار دارند که با توجه به خروجی در این برنامه مشخص است که این پژوهشگران فقط نامی در تیتراژ این برنامه ها دارند و خبری از پژوهش کاربردی نیست که بخواهند سراغ کتابی مثل آن کار من بود یا کتاب های تاریخی دیگر بروند. در گام بعدی، در این کتاب سعی شده است که روایتی صادقانه از تاریخ بدون سوگیری سیاسی کلی داشته باشیم و تحلیل را به مخاطب واگذار کنیم. اما برنامه‌های تلویزیونی معمولاً می‌خواهند داستانی را براساس میل شخصی خود و علاقه مخاطب تعریف کنند و این باعث می‌شود مخاطب محدودی داشته باشد. زیرا بینندگان امروزی می‌توانند به‌سرعت اصل و زیرمتن یک روایت را بررسی کنند، به‌خصوص اگر شما راوی داستان مدرن باشید.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید