جلسه تصمیم گیری سوخت نیروگاه شازند 15 آذر با حضور مسئولان کشوری برگزار می شود


ساعت: 18:44
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914589

یوسفی گفت: سه شنبه آینده 24 آذرماه جلسه تصمیم گیری درباره سوخت نیروگاه شازند با حضور استاندار مرکزی، رئیس سازمان محیط زیست و وزارت نیرو و نفت برگزار می شود و امیدواریم که آنها تصمیمات خوبی اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ یوسفی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی عصر امروز در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی گفت: امسال 90 روز ناسالم ثبت شد که البته نسبت به سال گذشته 9 روز کاهش داشته است. در سال گذشته شهر اراک در بین کلانشهرها در رتبه پنجم قرار دارد و کشور آلوده است.

یوسفی بیان کرد: 39 پروژه در راستای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک به تصویب دفتر فنی استانداری و معاونت عمرانی رسید که اعتبارات آن نیز از محل عوارض آلایندگی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک دارای سیستم پایش مستقر در سازمان محیط زیست است و در آن قانون 20 دستگاه باید در این زمینه به تعهدات قانونی خود عمل کنند و بر اساس ارزیابی انجام شده در آبان ماه کمتر از 10 درصد این قانون محقق شده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: سه شنبه هفته آینده 24 آذرماه جلسه تصمیم گیری درباره سوخت نیروگاه شازند با حضور استاندار مرکزی، رئیس سازمان محیط زیست و سازمان محیط زیست برگزار می شود. وزارت نیرو و نفت امیدواریم تصمیمات خوبی گرفته شود.

وی افزود: بر اساس ماده 23 قانون هوای پاک که 20 درصد مالیات به صندوق محیط زیست واریز می شود، سهم اختصاص یافته به استان 750 میلیارد تومان است که 350 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات صندوق است. و 300 میلیارد تومان از سوی بانک توسعه تعاون تامین می شود و می توان برای کاهش آلودگی هوای اراک استفاده کرد.

تاکنون 65 میلیون لیتر نفت کوره در این کارخانه مصرف شده است

محرابیان رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: امسال تاکنون در شهرستان اراک یک روز هوای پاک، 162 روز سالم، 63 روز ناسالم برای گروه های حساس، 22 روز سالم، 3 روز روزهای بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک در شهر اراک ثبت شد.

محرابیان تصریح کرد: بیشترین میزان آلودگی در تیرماه در شهر اراک به ثبت رسیده که به دلیل شدت خشکسالی و اثرات تالاب میکان و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده و در برخی موارد آلودگی ازن است. که منشا آن کشور چزند است.

وی ادامه داد: بررسی روند 10 ساله آلودگی هوای اراک تا سال 1400 روند نزولی را نشان می دهد اما از سال 1400 به دلیل خشکسالی گسترده افزایش یافته و سال گذشته 165 روز ناسالم را در اراک تجربه کردیم.

رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در سال 1401 پس از اهواز، تهران، کرج و اصفهان، شهر اراک پنجمین شهر آلوده کشور و در مجموع 90 روز بوده است. ناسالم ثبت شدند.

وی ادامه داد: نیروگاه حرارتی شازند از ابتدای سال جاری تا 30 آبان ماه از سوخت گازوئیل استفاده نکرده است اما از آن تاریخ تاکنون سوخت گازوئیل در نیروگاه سوخته و در سه واحد نیز سوخت گازوئیل مصرف شده است. “

محرابیان افزود: امسال سوخت مازوت در نیروگاه شازند از 317 هزار لیتر آغاز شد و به 5 میلیون و 500 هزار لیتر نفت کوره در روز رسید که تاکنون 65 میلیون لیتر مازوت در این نیروگاه مصرف شده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته سوخت مازوت در نیروگاه شازند از 18 آذرماه آغاز شد و تا 9 بهمن سال گذشته 475 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه سوخته بود.

رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سه واحد نیروگاه شازند که در حال حاضر از سوخت گازوئیل استفاده می کنند، بر اساس پایش های انجام شده، تقریبا دو برابر حد استاندارد آلاینده SO2 در هوا منتشر می کنند.

وی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که 10 ماه از سال جهت باد به سمت اراک و گاهی به سمت شازند و مهاجر است به همین دلیل بیشترین آلودگی نیروگاه به سمت اراک در حال حرکت است.

محرابیان خاطرنشان کرد: نتایج آنالیز مازوت مصرفی نیروگاه شازند 2.52 درصد گوگرد در هر لیتر مازوت را نشان می دهد و میزان گوگرد وارد شده به هوا را می توان به طور کامل محاسبه کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید