جلوگیری از مهاجرت یا تنبیه فارغ التحصیلان؟

جلوگیری از مهاجرت یا تنبیه فارغ التحصیلان؟

«هجرت» واژه ای است که این روزها در بین جوانان و دانشجویان زیاد شنیده می شود. هر روز جوانان از رویاها و آرزوهای خود دورتر و دورتر می شوند.به گزارش خبرآنلاین، اکنون که مکان های بسیاری از دانشگاه ها پولی است، جوانان ایرانی برای شرکت در کنکور سراسری ماراتن طاقت فرسا و طاقت فرسا را ​​پشت سر می گذارند. محل در یک دانشگاه دولتی گرانی و تورم برای خرید کالاهای اساسی، نگرانی برای یافتن شغل در آینده، افزایش قیمت کتاب، وضعیت اقتصادی دانشجویان را سخت‌تر کرد، اکنون بر اساس ابلاغیه جدید وزارت علوم، مشکل آزادسازی مدرک بار سنگینی بر دوش دانش آموزان اضافه کرده است.

اکثر مردم به دنبال راه هایی برای بهبود مهارت های خود و تکمیل رزومه مهاجرتی خود هستند. مسئولان کشوری به دنبال راه حلی برای حل مشکلات داخل کشور و ایجاد زمینه برای پیشرفت علمی و تحصیلی دانشجویان نخبه و جلوگیری از فرار نخبگان هستند و می خواهند مسیر را سخت کنند.

در وزارت بهداشت دخالت می کند

اخیراً وزارت بهداشت شرایط واریز ضمانت نامه و آزادسازی مدارک رشته های پزشکی را مشخص کرد که بر این اساس میزان سپرده رشته های پزشکی و دندانپزشکی از 80 میلیون تومان به 300 میلیون تومان افزایش یافت. داروسازی به 250 میلیون تومان و کارشناسی ارشد به 200 میلیون تومان رسیده است که بر اساس تورم از سال 1401 افزایش می یابد. با این لایحه دانشجویان باید حداقل 48 میلیون تومان برای آزادسازی مدارک هشت ترم تحصیلی خود و لغو تعهد پرداخت کنند. .92 خبر خاکستری

وقتی انسان وارد پزشکی می شود برنامه و تعهد دارد. این طرح شامل همه افراد می شود به جز کسانی که با سهمیه 25 درصدی آمده اند یا مجرد هستند. اما تعهد متفاوت است در طول کنکور با توجه به فراوانی خدمات در سه حوزه یک، دو و سه دسته بندی می شوند. آنها باید برای یک دوره زمانی بر اساس منطقه اول، 5 سال، منطقه دوم، 10 سال، منطقه سوم، 15 سال خدمت کنند. این قانون مربوط به سال های گذشته است و تاکنون تغییری نکرده است. همیشه اینطور بوده که وقتی دانشجویان فارغ التحصیل می شوند و می خواهند مدرک خود را آزاد کنند، مبلغی را بابت تعهدی که داشتند پرداخت می کنند که تا یک هفته پیش 500 هزار تومان بود. دانش‌آموزان منطقه دو و سه باید حداقل پنج سال و نیم در کشور تحصیل کنند و نمی‌توانند مدرک خود را زودتر از موعد آزاد کنند، اما این شامل دانش‌آموزان منطقه یک نمی‌شود و باید هزینه گزافی را برای مدت زمان باقیمانده پرداخت کنند. خدمات، مدرک خود را آزاد کنند.

یکی از فارغ التحصیلان رشته پزشکی درباره مانع جدیدی که این اطلاعیه در زندگی اش ایجاد می کند، می گوید: «من و همسرم قصد داشتیم تا پایان سال مهاجرت کنیم. همسرم یک سال زودتر از من فارغ التحصیل شد و به عنوان تک فرزند برنامه ای ندارد بنابراین نامزدی را هم خرید. اما باید دو سال دیگر از طرح خارج شوم و پنج سال و نیم خدمت کنم و در ایران بمانم. زندگی من را نابود خواهد کرد.”

از منطقه بندی کنکور تا آزادسازی مدرک

داوطلبان کنکور سراسری با توجه به برخورداری از خدمات در کشور به سه منطقه تقسیم می شوند و سهمیه های مختلفی دریافت می کنند. طبق مصوبه جدید وزارت علوم هزینه ها بر حسب منطقه و رشته متفاوت است اما در هر مورد حدود شش برابر شده است و بر اساس مناطق در منطقه یک، یک زمان، منطقه دو، دو برابر شده است. ، و منطقه سه، سه برابر مدت آموزش قول خدمت به کشور را می دهیم. برخی از افراد پس از اتمام کار و انتشار دانشنامه خود را ترک می کنند، اما یک گروه می خواهند مهاجرت کنند و پس از اتمام پروژه دانشنامه خود را منتشر کنند. قبل از این اطلاعیه، راه حلی وجود داشت که آنها زمان باقیمانده را از خدمات خود خریداری کنند. حالا او باید پنج سال خدمت را تمام کرده باشد تا سال های باقی مانده را بخرد. یکی از مشکلات اساسی این است که پیش از این باید یک میلیون تومان برای خرید طرح پرداخت می شد که با این ابلاغیه آن رقم به یکباره به 30 میلیون تومان رسیده است.

قیمت قبل و بعد از تعرفه جدید

محمدرضا طیران یکی از مدیران یک موسسه مهاجرتی آموزشی می گوید: هزینه صدور مدرک به یکباره شش برابر شد. قیمت صدور اسناد بسته به تخصص و منطقه متفاوت است. مجموع هزینه صدور مدرک بین شش تا ده میلیون تومان بوده اما اکنون حداقل بین شش تا بیست و پنج میلیون تومان در هر ترم است. کل مبلغی که یک دانشجو باید برای هر ترم امروز بپردازد می تواند کل هزینه را برای چهار سال بپردازد و قبل از این اعلامیه مدرک را آزاد کند. من فکر می کنم حدود شش تا ده برابر افزایش یافته است.”

وی درباره مقرون به صرفه بودن و اعتباربخشی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی افزود: از نظر هزینه‌ها، دانشگاه‌های غیردولتی مقرون به صرفه‌تر هستند، اما اگر بخواهیم با رویکرد ادامه تحصیل در خارج از کشور فکر کنیم، قطعاً رزومه‌ای است. دانشگاه های ملی اعتماد بیشتر است، اما اگر مشکل مالی است، شاید الان مشکلی با آزاد شدن مدارک در دانشگاه های غیردولتی نداشته باشیم.

فارغ التحصیلان سالهای قبل و دریافت دیپلم به قیمت روز

ماجرا از آنجا جالب می شود که در این مصوبه ذکر شده است که اگر دانش آموزان سال های گذشته می خواهند مقالات خود را منتشر کنند، باید بر اساس نرخ جدید باشند. بدیهی است که تورم و میزان شهریه‌ای که دولت به ازای هر دانشجو پرداخت می‌کند مانند امسال نیست و این به ضرر دانش‌آموختگان است.

تیران اظهار داشت: مشکلی که شنیدیم و برای ما و سایر دانشجویان مهم بود این بود که برای سایر دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته بودند، این مشکل را به صورت منطقی مطرح کردند، اگر این مشکل جدید است، باید برای دانشجویان جدید اعمال شود. ، اما به اطلاع کلیه دانشجویان می رساند. حتی اگر چند سال پیش هم فارغ التحصیل شده باشند، الان مشمول این هزینه هستند».

حامد مقدم منش نیز می گوید: «این مصوبه از قبل به کسی ابلاغ نشده بود و دانشجویان از آن اطلاعی نداشتند. قانون جدید باید شامل کسانی شود که اخیراً در کنکور حاضر شده اند و می خواهند شرایط دانشگاه های دولتی و خصوصی را با هم مقایسه کنند و آگاهانه انتخاب کنند، اما متاسفانه این مصوبه شامل حال کسانی است که در سال های گذشته فارغ التحصیل شده اند.

تشدید مهاجرت برای دانشجویان

مدیر مؤسسه هجرت در این زمینه تاکید می کند: «از شنیدن این خبر شوکه شدم، چرا که قرار بود موانع را از بین ببرد و کار را برای دانش آموزان راحت کند، اما این خبر مبهم تر به نظر می رسد. هدف دانشجویان داشتن فضای آموزشی راحت است، اما این اطلاعیه شرایط را برای دانشجویان سخت کرده است.» او می گوید: «بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل قصد مهاجرت و بازگشت به کشور برای خدمت دارند. این کار خوب و پسندیده ای است، نهادها و مسئولان مختلف باید تلاش کنند تا کار را برای دانش آموزان تسریع کنند. این خبر باعث دلسردی دانش آموزان می شود. بالاخره آینده کشور در دستان دانشجویان و جوانان است.

دیدگاهتان را بنویسید