جهاد تبیینی یعنی نوشته ای که دشمن را رسوا کند


ساعت: 11:29
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815705

رئیس جمهور گفت: جهاد تبین یعنی نوع نگارش و تحقیقی که دشمن در مقابل خود می بیند. نویسندگان باید با کسانی که می خواهند تاریخ جمهوری اسلامی و مجاهدانش را پنهان کنند مقابله کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم اختتامیه سی امین جایزه کتاب سال و بیستمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در علم، تحقیقات و فناوری، احمدعلی حیدری، دبیر علمی بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران ، علیرضا محتارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، معلمان، داوران، پرورش دهندگان و ناشران آثار برگزیده جایزه کتاب سال، مدیران و فرهنگیان کشور در تالار وحدت برگزار شد.


جایزه کتاب سال برای کشف بهترین استعدادها

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در این مراسم گفت: رویداد کتاب جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ایجاد پیوندهای علمی، فرهنگی و اجتماعی می تواند وسیله ای برای کشف بهترین استعدادها و در نتیجه زمینه سازی آنها باشد. بنابراین می‌توانیم شاهد رشد روشنفکران در کشور باشیم.»

وی افزود: کتاب با وجود پیشرفت های صورت گرفته در فضای مجازی و دیجیتالی شدن جایگاه خود را حفظ کرده و این فضا در درجه اول به محلی برای انتقال محتوای کتاب تبدیل شده است تا عموم مردم بیشتر از منابع مطلع شوند. بنابراین، این کتاب به عنوان پلی بین تمدن ها و فرهنگ ها و بهترین راه برای شناخت شخصیت ها عمل می کند. اگر کتاب بوعلی نبود، می توانستیم امروز بوعلی سینا را ملاقات کنیم؟ حافظ، سعدی، آهوند خراسانی و … را شاید با کتاب هایشان بشناسید.

رئیسی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی در تحلیل های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقش بسزایی دارد و نقش آن در شناخت نظریه های علمی مهم است. هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری با تشویق پژوهشگران و حضور در نمایشگاه های کتاب و رویه کتابخوانی مردم کلام را تشویق می کنند.


کتاب یکی از جلوه های مهم جهاد تبیین است

رئیس دولت سیزدهم در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ایجاد و ابداع مفهوم «جهاد تبیین» توسط مقام معظم رهبری گفت: یکی از مظاهر موضوع مهم جهاد تبیین آزادی بیان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره مورد تاکید بوده است، اما انصاف در بیان نیز مهم است.

رئیسی افزود: در آیه شریفه «ن والقلم و ما یسطرون» باید توجه داشت که هر رازی قسمی از جانب خداوند متعال نیست. رازی است که قسمی است که بیانگر نجات انسان و بیان علم الهی است. هر بیانی قطعاً در قسم حضرت عالی نیست. بیانی که عدالت، معنویت و اخلاق را در جامعه بازگرداند مهم است و باید به آن پرداخت. اگر بیانی زمینه بی اخلاقی در جامعه را فراهم کند، قسم نیست. بیان باید از منشور دانش صورت گیرد.

رئیس جمهور در تشریح موضوع عدالت گفت: در دوران معاصر، حقوق مالکیت معنوی از موضوعات مهم فقهی است. کپی رایت و ترجمه باید محفوظ بماند، اما فراموش نکنیم که کتابخوان هم حقی دارد که متاسفانه کمتر در مورد آن صحبت می شود. حقوق کودکان، نوجوانان و کل جامعه کتابخوانی در کشور نباید پایمال شود. و این حق از طریق گفتار علمی اعمال می شود.

وی همچنین با بیان اینکه نوشتار را در جایی نمی توان نوشت، گفت: گفتار باید پژوهش محور و زمینه ساز باشد. سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد گروه های نظریه پردازی و آزاداندیشی باعث افتخار ما در دانشگاه هاست. مباحث علمی در دانشگاه ها باید روز به روز توسعه یابد، اما اگر قصد گسترش این موضوعات در جامعه وجود دارد، باید پژوهشی انجام شود. زبان عامیانه باید در بین مردم صحبت شود. پیامبران نیز به زبان مردم صحبت می کردند. روش امام و رهبری یکی است. رهبر معظم انقلاب از شخصیت های برجسته علمی سوالات پیچیده ای را با زبانی ساده بیان کردند.


انصاف بیان را باید همیشه در نظر داشت

حجت الاسلام رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید مجدد بر اهمیت عدالت در بیان گفت: موضوع عدالت در بیان همواره مورد تاکید اندیشمندان و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است. امیدوارم در این گونه آیین ها و جلسات به این موضوع پرداخته و ترویج شود. همچنین امیدوارم کتاب ها و آثاری که در این مجامع ارائه می شود باعث رونق کتابخوانی در کشور شود. یکی از راه های حفاظت از کتاب و روشنفکر، انجام مراسمی مانند کتاب سال است.

وی گفت: در بحث عدالت در بیان باید به سراغ نوشتاری رفت که مورد پسند دشمنان اسلام و ایران نباشد. نوشتن که چهره دشمن در گفتن حقیقت است، همان چیزی است که دشمن روی آن حساس است. این نوشته در حوزه جهاد تبیین است. همه می دانیم که امروز عده ای می خواهند فرقه های دوره قاجار و پهلوی را تطهیر کنند و بسیاری از حقایق آفریده شده توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مجاهدین ایران را بپوشانند. در اینجا وظیفه محققین بسیار دشوار است و باید مدام بنویسند تا حقایق را هم به افراد جامعه و هم در جهان برسانند.

حجت الاسلام رئیسی همچنین با اشاره به اینکه هر نوشته ای جهاد محسوب نمی شود، خاطرنشان کرد: این نوشته جهادی است که دشمن را در مقابل خود ببیند. این نوشته جهاد با جریانی است که می خواهد اقدامات مجاهدان دفاع مقدس، مجاهدت های مدافعان حرم، مبارزات برادر شهید سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را مخفی نگه دارد. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدت ها جهاد کنند و در این عرصه پیشتاز باشند.

رئیس جمهور در پایان گفت: روشنفکر واقعی کسی است که جامعه را بیشتر ببیند و احساس خطر کند و به جامعه هشدار دهد. روشنفکران واقعی همیشه جامعه را رصد می کنند و مانند یک سگ نگهبان به اعضای جامعه و هموطنانشان هشدار می دهند. دولت‌ها، گروه‌های مردمی و سازمان‌های غیردولتی باید از جوانان تحصیل‌کرده و نویسندگانی که مضامین بزرگی را به جامعه ارائه می‌کنند و به دنبال ترویج ایده‌های خوب هستند، حمایت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید