“جهش کوانتومی” تل آویو برای ایجاد اجماع علیه ایران

“جهش کوانتومی” تل آویو برای ایجاد اجماع علیه ایران

شبکه خبری بی بی سی دو روز پیش گزارش داد که کشتی تجاری میدان کامپو متعلق به شرکت کشتیرانی زودیاک (متعلق به میلیاردر اسرائیلی اویال اوفر) جمعه گذشته 21 بهمن ماه در دریای عرب مورد حمله قرار گرفت.

بی بی سی در گزارش خود به نقل از یک منبع نظامی و نظامی ارشد آمریکایی در منطقه گزارش داد که در حمله به میدان کامپو از چندین کشتی و پهپاد ایرانی استفاده شده است. شبکه 12 اسرائیل نیز با انتشار تصاویری این ادعا را تکرار کرد.

این ادعا را می توان فصل جدیدی در جنگ نفتکش ها دانست که انتظار می رود با بازگشت نتانیاهو به قدرت تشدید شود. خبر حمله ایران و اسراییل به کشتی ها و نفتکش های یکدیگر تازگی ندارد. در زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، قبل از روی کار آمدن یایر لاپید در تل آویو، بیشترین موارد این حملات گزارش شد که البته معمولاً با سکوت منابع رسمی دو طرف همراه بود.

در مارس 2021، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در اواخر سال 2019 به حداقل 12 کشتی که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند، حمله کرد.

در همان زمان مواردی از حمله به نفتکش های اسرائیلی مشاهده شد و ایران همواره مظنون شماره یک این حملات بود. در بیشتر موارد، نه ایرانی‌ها و نه اسرائیلی‌ها مستقیماً مقصر این حملات را نپذیرفتند، یا در مورد آن سکوت کردند و یا ابهام پیرامون آن را با اشاره‌های ضمنی به جا گذاشتند. آنچه از این گزارش ها به چشم می خورد، رویارویی تلخ دو طرف روی آب بود. با روی کار آمدن دولت لاپید، اگرچه جنگ نفتکش ها بین ایران و اسرائیل متوقف نشد، اما به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اکنون که نتانیاهو دوباره به قدرت رسیده است، دور از انتظار نیست که بازگرداندن تنش ها در منطقه آبی یکی از اهداف اصلی نتانیاهو باشد.

هر بار حمله به نفتکش ها اهداف خاصی دارد که ممکن است اختلال در تجارت نفت یا انتقام یا یک عملیات اطلاعاتی باشد. اکنون به نظر می رسد که اسرائیل بیش از هر چیزی توجه جهان را به ایران به عنوان یک “خطر” معطوف کند. این یک ریسک بالقوه نیست، بلکه یک ریسک واقعی است.

نیویورک تایمز با انتشار عکس های ماهواره ای نوشت ایران در حال آماده سازی فرودگاه ها و پایگاه های هوایی خود برای ورود سوخو-35 است. همزمان وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ ایران را یکی از صادرکنندگان بین المللی سلاح های کشنده خواند.

هشدار نسبت به تجارت اسلحه از ایران

صرف نظر از صحت یا دروغ بودن ادعای اسرائیل مبنی بر حمله پهپادی ایران به کشتی تجاری در میدان کامپو، از سلسله رفتارها و اقدامات اسرائیل چنین بر می آید که قصد دارد از هر رویداد و موضوعی نهایت استفاده را ببرد تا اجماع ایجاد شده علیه ایران را تقویت کند. .

بر اساس برجام، تحریم تسلیحاتی ایران در پایان سال جاری پایان می یابد. همزمان، رسانه ها اخبار متعددی مبنی بر تبادل موشک و پهپاد بین ایران و سایر کشورها منتشر کردند. چه از سوی فرماندهان سپاه که گفته اند بسیاری از کشورهای جهان خواهان تسلیحات نظامی ایران هستند، چه منابع غربی که نسبت به تجارت تسلیحات ایران هشدار داده اند.

دو روز پیش نیویورک تایمز با انتشار تصاویر ماهواره ای نوشت که جزئیات این تصاویر نشان می دهد ایران در حال آماده سازی فرودگاه ها و پایگاه های هوایی خود برای ورود سوخو-35 است.

این رسانه در گزارش خود با اشاره به اینکه ایران اخیرا از پایگاه جدید زیرزمینی نیروی هوایی خود به نام “عقاب 44” رونمایی کرده است، ادامه داد: در تصاویر و فیلم های ماهواره ای سرنخ هایی از بهبود وضعیت نیروی هوایی ایران وجود دارد.

همزمان با انتشار این خبر، وزیر دفاع اسرائیل ایران را یکی از صادرکنندگان بین المللی سلاح های مرگبار خواند و گفت: نفوذ بد ایران در همه قاره ها و کشورها در حال افزایش است.

اعتقاد بر این است که این کشور به بیش از 50 کشور تسلیحات می فروشد

یوآو گالانت مدعی است که تهران به بیش از 50 کشور جهان سلاح می فروشد. گالانت افزود: ایران هواپیماهای بدون سرنشین با برد 1000 کیلومتر را به کشورهای اروپای شرقی مانند بلاروس صادر می کند و قبلاً این تسلیحات را به کشورهای آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا فروخته است.

این اظهارات وزیر دفاع اسرائیل در حالی است که دولتمردان غربی اخیرا خبر ساخت خط تولید پهپاد ایرانی در روسیه را بسیار نگران کننده خواندند. گالانت در کنفرانس امنیتی مونیخ از جهان خواست تا قبل از پایان تحریم تسلیحاتی فعلی ایران در پایان سال 2023 وارد عمل شود و هشدار داد: ترکیب تهدید هسته‌ای تهران و فروش تسلیحات می‌تواند به فجایع بزرگ‌تری منجر شود.

وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس عالی امنیتی که ایران برخلاف سال های گذشته در آن دعوت نشده بود، گفت: اگر ایران بدون سلاح هسته ای این گونه رفتار کند، تصور کنید اگر به زرادخانه هسته ای دست یابد چه اتفاقی می افتد. این مشکل یک تهدید غیرقابل تحمل برای امنیت جهانی است. همه ما باید از هر وسیله ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی هسته ای استفاده کنیم.

به نظر می رسد که ادعای حملات “پهپادها” به کشتی میلیاردر اسرائیلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هشدار درباره ایران که خطرناک است و آب دریا و تجارت را ناامن کرده است.»

«ایران؛ دشمن مشترک ما و شما»!

دیدار اخیر الی کوهن و ولودیمیر زلنسکی نیز با همین هدف ارزیابی می شود. در شرایطی که غرب پشت اوکراین قرار دارد و بسیاری معتقدند پوتین در باتلاق اوکراین گرفتار شده و ایران را با خود به این باتلاق کشانده است، وزیر خارجه اسرائیل دو روز پیش در کیف با زلنسکی دیدار کرد و گفت: «چهره شیطانی ایران در جنگ «اوکراین چرخید».

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دو روز پیش در کیف با زلنسکی دیدار کرد و گفت: «چهره شیطانی ایران در جنگ اوکراین تبدیل شده است». وی ایران را “دشمن مشترک” خواند و تاکید کرد که دو کشور توافق کرده اند در همه سطوح “علیه ایران” همکاری کنند.

وی ایران را «دشمن مشترک» اسرائیل و اوکراین خواند و تأکید کرد که دو کشور توافق کرده‌اند «علیه ایران» در عرصه بین‌المللی در همه سطوح همکاری کنند. این در حالی است که ایران مدام در تلاش برای اثبات بی طرفی خود در جنگ روسیه و اوکراین است و ادعای پهپادهای ایرانی نیز در میان اعراب جایی ندارد. اما اسرائیل ماهی هایش را از این آب کدر بیرون می کشد و آن ماهی تا آنجا که ممکن است بر طبل «خطر ایران» می کوبد.

دیدارهای پشت پرده با ریاض

دست دادن های پشت صحنه تل آویو و ریاض نیز در همین راستا برای رسیدن به هدف مشترک غلبه بر تهران است. در حالی که سعودی ها به عنوان مدعیان رهبری در جهان عرب تاکنون از روابط عمومی با اسرائیل اجتناب کرده اند، بلومبرگ دیروز گزارش داد که به گفته چندین منبع، دولت جدید اسرائیل تحت حمایت آمریکا در حال مذاکره با عربستان سعودی برای توسعه نظامی و اطلاعاتی است. روابط در مورد “نگرانی” برای ایران افزایش یافت.

نتانیاهو در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی العربیه متعلق به عربستان سعودی درست پیش از سوگند به نخست وزیری در ماه دسامبر، عادی سازی روابط بین کشورهای یهودی و اکثریت مسلمان را یک «جهش کیفی» خواند که «منطقه را از طریق آن متحول خواهد کرد». ” به گونه ای تغییر خواهد کرد که غیرقابل تصور است.”

اکنون به نظر می رسد که نتانیاهو به شدت متوجه این جهش کوانتومی شده است و برای برداشتن ایران به عنوان مانع اصلی آن جهش، پشت پروژه ایران هراسی می نشیند و با تمام وجود به آتش هر تنوری که علیه ایران است می دمد.

دیدگاهتان را بنویسید