جگر خام نخورید/خطر ابتلا به تب کریمه کنگو


ساعت: 09:05
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881847

عزیزالله جهانتیغ گفت: خوردن جگر خام خطرناک و در عین حال بی فایده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عزیزالله جهانتیغ فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار کرد: با توجه به بومی بودن تب کنگو در استان، ممکن است همه دام ها حتی آنهایی که سالم به نظر می رسند مخزن ویروس تب خونریزی دهنده باشند.

وی افزود: مطمئن ترین راه برای پیشگیری از بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو استفاده از گوشت هایی است که در کشتارگاه ذبح شده و به مدت 24 ساعت در شرایط پیش سرد نگهداری شده است.

به گفته این پزشک متخصص، تجربیات گذشته نشان می دهد که برخی افراد به هر دلیلی از انجام این توصیه علمی سرباز می زنند و خودشان اقدام به ذبح حیوانات می کنند.

وی افزود: در چنین مواقعی راننده حیوانات باید از دستکش ضخیم و ترجیحاً ماسک، عینک، کلاه و چکمه استفاده کند تا از تماس خون با پوست و مخاط چشم و بینی و همچنین دفع جلوگیری کند. حذف صحیح و کامل خون و فضولات حیوانی از سطح جاده و محل ذبح دام نیز ضروری است.

جهانتیغ گفت: با توجه به احتمال آسیب به دست و ورود آلودگی به خون، هنگام قطعه قطعه کردن محصول از دستکش ضخیم استفاده شود.

وی ادامه داد: پختن کامل گوشت آخرین اقدامی است که باید برای حفظ سلامت خود و سایر اعضای خانواده در برابر بیماری مهلک تب کریمه کنگو انجام دهیم، این در حالی است که در بسیاری از موارد کباب کردن گوشت ممکن است منجر به پخت کامل گوشت نشود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری خاطرنشان کرد: بر اساس یک باور غلط به برخی افراد توصیه می شود برای درمان کم خونی جگر را به صورت خام یا آب میوه مصرف کنند. این اقدام نه تنها از نظر علمی بی فایده است، بلکه یکی از راه های ورود ویروس های بیماری زا مانند تب کریمه کنگو به بدن است.

وی تاکید کرد: گزش کنه یکی دیگر از راه های انتقال این بیماری است که پرورش دهندگان و کسانی که دام را در خانه نگهداری می کنند را به خطر می اندازد، البته پوست دام های ذبح شده نیز می تواند حاوی کنه های آلوده باشد به همین دلیل باید پوست آن را گذاشت. حیوان را بلافاصله پس از ذبح داخل کیسه زباله کرده و درب آن را ببندید.

این پزشک متخصص گفت: اگر کنه به بدن فرد چسبیده است از له شدن آن خودداری کنید و بهترین راه این است که آن را با موچین از سطح پوست خارج کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید