حدود 85 درصد از نسخه های پزشکی استان به صورت الکترونیکی ثبت می شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بچمن صادقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت و گوی اختصاصی با دیار آفتاب ؛ در خصوص نحوه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در استان: خدمات به کارکنان کشوری و … گفت. بیمه هایی مانند نیروهای مسلح و بیمه های شخصی مانند بانک ها که کمتر از 10 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، هنوز الکترونیکی نیستند.

85 درصد از نسخه ها در مراکز دولتی و 60 درصد در مراکز الکترونیکی خصوصی صادر می شود

وی افزود: در استان حدود 85 درصد از نسخه های این دو بیمه به صورت الکترونیکی در دانشگاه ها و مراکز دولتی ثبت می شود و مابقی به دلایل مختلف به صورت دستی در اختیار بیمار قرار می گیرد. این درصد در بخش خصوصی اندکی کمتر است و به صورت الکترونیکی حدود 60 درصد است. بنابراین با توجه به اینکه گفته شده است تمامی نسخه ها باید از ابتدای دی ماه به صورت الکترونیکی ثبت شوند، این امر شدنی به نظر نمی رسد.

صادقی گفت: یکی از دلایل عدم امکان ثبت 100 درصدی نسخه ها به صورت الکترونیکی مشکلات زیرساختی است. شرکت های بیمه باید توسط شرکت های بیمه در دانشگاه علوم پزشکی کمک می کردند. به عنوان مثال اجرای کامل این بخشنامه نیازمند بیش از 120 سامانه رایانه ای است که تنها نیمی از آن از ظرفیت دانشگاه و مابقی به دلیل کمبودهای زیرساختی تأمین می شود.

مشکلات زیرساختی و عدم تکمیل پروژه توسط پزشکان خصوصی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک یکی دیگر از ایرادات این طرح را قطع و وصل شدن سیستم به دلیل قطعی اینترنت عنوان کرد و گفت: قطعی این طرح باعث شد تا در مرحله اول اعتبار سنجی پوشش بیمه ای بیمار غیرممکن شود. . از طرفی برخی از داروها به سختی در سیستم ها یافت می شوند یا اصلا ثبت نمی شوند که می توان آنها را پیدا کرد. همچنین وجود دو سیستم مجزا برای هر بیمه و یکپارچه نبودن آنها از دیگر نواقصی است که کار را پیچیده و کند می کند.

وی با بیان اینکه مشکل امنیت سامانه نسخه الکترونیکی یکی دیگر از نکاتی است که به آن رسیدگی نشده است، گفت: این نقص در صورت هک شدن کل سامانه زیر سوال می رود.

صادقی با اشاره به مشکل دیگری در این زمینه گفت: برخی از پزشکان متخصصانی هستند که مطب خصوصی دارند و در استان منحصر به فرد هستند، یعنی هیچکس جز آنها این تخصص را ندارد. همین منحصر به فرد بودن گاهی باعث شده تا این پزشک نتواند با هر بیمه ای قرارداد ببندد و به بیمارانش نسخه بدهد. با توجه به اینکه الزام قانونی برای انعقاد قرارداد بیمه یا ثبت نسخه الکترونیکی برای این گونه افراد وجود ندارد، رونوشت آنها الکترونیکی نخواهد بود.

بعید است که 100 درصد نسخه ها از ژانویه به صورت الکترونیکی در دسترس باشند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با توجه به این مشکلات و کاستی ها، ثبت 100 درصدی نسخه های الکترونیکی از ابتدای دی ماه بسیار بعید به نظر می رسد. بنابراین در صورت عدم پذیرش نسخه های غیر الکترونیکی از اول دی ماه قطعا در برخی از بخش ها به ویژه پزشکان خصوصی با مشکل مواجه خواهیم شد.

صادقی مزایای این طرح را در صورت اجرای بدون نقص بسیار کامل دانست و تصریح کرد: از جمله این مزیت ها می توان به مدیریت سیستم پرداخت پزشک، مدیریت کمیت، نوع و حجم داروهای مصرفی در سطوح خرد و کلان و مدیریت اشاره کرد. سایر آمارهای مربوطه کیفیت مراقبت های بهداشتی را بهبود می بخشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید