حذف ارز ترجیحی اجبار بود نه انتخاب/ دولت یارانه را از ابتدا به انتهای چرخه منتقل می کند


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840492

این کارشناس اقتصادی در گفت و گو با دانا گفت;

یکی از اقتصاددانان می گوید: «حذف ارز ترجیحی یک اجبار بود، نه یک انتخاب. دو ماه آینده در این روند مثمر ثمر خواهد بود.

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی در خصوص آثار لغو ارز 4200 تومانی گفت: در سال 97 که نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو تعیین شد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه به دولت روحانی نسبت به پیامدهای منفی و مخرب ارز هشدار دادند. خط مشی. حتی امروزه نیز می توان تاثیرات این عملکرد منفی را بر توده مردم به وضوح دید.

وی ادامه داد: پس از این روند منفی و پس از پی بردن به آثار مخرب آن، دولت در دو سال اخیر به تدریج تعداد کالاها را از دریافت 4200 تن کاهش داده و اکنون 6 کالای اساسی و اساسی ارز ترجیحی دریافت کرده اند.

شقاقی با اشاره به حذف تدریجی 4200 جلد گفت: البته ساماندهی یارانه ها و مزایای اجتماعی و حمایت از یارانه ها نیازمند بانک اطلاعاتی بسیار قوی و دقیق است وگرنه انحرافاتی رخ می دهد و امروز دولت در حال اصلاح سازوکار و نحوه تخصیص 4200 است. جلدها «دولت برای توقف این نوع توزیع رانت، در حال حاضر سیستم یارانه ترجیحی ارز را از ابتدای چرخه به پایان می رساند.

این استاد دانشگاه افزود: اصلاح نظام یارانه ای مستلزم برنامه ریزی منسجم است اما در عین حال بسیار سخت است و نباید در این زمینه بی برنامه عمل کرد و این سیستم معیوب و قدیمی یارانه ها باید به زودی اصلاح شود و در نتیجه کل نظام نیاز دارد. اصلاح شود.» یارانه ها به ویژه یارانه های پنهان انرژی نیز باید در دستور کار باشد.

این استاد اقتصاد با اشاره به تلاش های نافرجام دو دولت قبل برای لغو این نوع توزیع ارز گفت: برای این منظور سالانه 18 هزار میلیارد دلار از بودجه دولت تخصیص می یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در صورت عدم اجرای این طرح توسط دولت امکان تامین ارز و ادامه این روش در آینده برای دولت وجود نخواهد داشت. یعنی انتخاب نبود، اجبار بود و دولت سیزدهم باید فوراً ساماندهی ارز 4200 تومانی را شروع می کرد.»

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: دولت در برنامه ریزی باید توجه داشته باشد که هر کدام از عناصر حمایت از یک جامعه هدف متفاوتی دارند. جمعیت هدف دارو و گندم با ذرت و کنجاله متفاوت است و دولت باید علاوه بر ساماندهی ارز 4200 تومانی، کنترل تورم را نیز آغاز کند، چرا که با استانداردسازی نرخ ارز و پرداخت یارانه نقدی، ارز 4200 تومانی را ساماندهی می کند. یا به صورت نقدی می تواند در مواقعی که تورم باید کنترل شود موثر باشد.

شقاقی شهری گفت: دولت برای موفقیت این عملیات باید نرخ ارز، مدیریت انتظارات تورمی، کنترل عدم تعادل بانکی، انضباط مالی در دولت و سایر سیاست های کنترل تورم را مدیریت کند.

وی در پایان گفت: نظر دولت در ارائه کاربرگ بسیار کمک کننده خواهد بود و خوبی کاربرگ این است که دولت می تواند برای عناصر اصلی که به هم مرتبط هستند کاربرگ بدهد و اگر خانواده ای مایل به آن نباشد. می تواند آن را بفروشد و پولش را بگیرد. «او تصمیم گرفت تا یکی دو ماه آینده شروع به صدور برگه کند و دارو را بیمه گذاشته تا مردم کمتر بپردازند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید