حذف گام به گام محسن رضایی از دولت اصلی؟ / سه پیش بینی از آینده سردار

حذف گام به گام محسن رضایی از دولت اصلی؟  / سه پیش بینی از آینده سردار

روز جدید : محسن رضایی کاندیدای اصلی ریاست جمهوری که توانست به عنوان معاون اقتصادی وارد کابینه سیزدهم شود، اکنون با تصمیم همین دولت از تیم اقتصادی دولت کنار گذاشته شده است. پیام این تصمیم دولت چیست؟

ازدحام جمعیت در تیم اقتصادی دولت در نهایت راه را برای یکی از مدیران ارشد اقتصادی دولت هموار کرد.

بر اساس گزارش روز گذشته رسانه ها طی نامه ای به امضای محمد محبر معاون اول رئیس جمهور، محسن رضایی معاون اقتصادی و سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور از سوی کمیسیون اقتصادی دولت برکنار شدند.

سخنگوی دولت به سرعت در توییتی اعلام کرد که این تغییرات به درخواست هر دو عضو و به دلیل مشغله کاری آنها بوده است. اما آیا این تمام حقیقت در مورد آن است؟

آرایش مشکوک تیم اقتصادی دولت

برای پاسخ به این سوال شاید لازم باشد کمی به روزهایی برگردیم که ابراهیم رئیسی دفتر خود را تعطیل کرد. آن روزها حضور برخی چهره ها در دولت به ویژه در حوزه اقتصادی زیر سوال بود.

برخی نخبگان و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که تیم اقتصادی دولت قابل هماهنگی نیست و نشانه های اولیه حاکی از شکاف معاون اول و معاون اقتصادی دولت از یک سو و اختلاف بین سایر اعضای تیم اقتصادی دولت بود.

محسن رضایی رویاهایش را ناکام گذاشت

محسن رضایی سال هاست که تلاش می کند وجهه نظامی خود را به اقتصادی تغییر دهد. او هر بار که برای ریاست جمهوری نامزد می شود، روی اقتصاد تمرکز می کند و ایده هایی در حوزه اقتصاد مطرح می کند. به دعوت رئیس جمهور سرانجام به کشیش رسید و سعی کرد بخشی از آن ایده های اقتصادی را در دولتی که معاون اقتصادی او شد، پیاده کند.

از سوی دیگر، محمد محبر که به دستور رئیس، مسئولیت هماهنگی تیم اقتصادی دولت را بر عهده داشت، نگاهی متفاوت با محسن رضایی داشت و همین تفاوت دیدگاه ها باعث شد تا در تحرکات اقتصادی دولت اختلافات اساسی ایجاد شود.

سیگنال‌های دولت نشان می‌دهد که خبرچین نسبت به محسن رضایی از رئیس‌جمهور دست بالا و حمایت قوی‌تری داشته است.

همانطور که در یک مورد، اظهارات محسن رضا در مورد سقف هشتصد هزار تنی یارانه ها با امتناع و توضیح وزیر اقتصاد و دارایی همراه بود و در همین روزها بود که رئیسی خواستار تصویب تیم اقتصادی دولت شد. خبرچین

4 شاکی در تیم اقتصادی دولت

سیدحمید حسینی، کارشناس اقتصادی معتقد است این اولین بار است که کابینه با چهار نامزد ریاست جمهوری روبرو می شود. محبر، محسن رضایی، احسان هندوزی و مسعود میرکاظمی اولین لایه های مسئولانی هستند که خود را در این زمینه سیاسی می دانند.

به گفته وی لایه دوم مدیران نیز در جایگاه سیاسیون قرار دارند و به گفته وی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سمت هستند.
محسن رضایی می رود یا …

پیام این تصمیم دولت برای حذف معاون اقتصادی و معاون اجرایی از تیم اقتصادی دولت چیست؟ آیا محسن رضایی که به دعوت رئیسی به عنوان معاون اقتصادی وارد پاستور شده بود به زودی مسیر خود را ترک خواهد کرد؟ آیا رئیس امروز برای حریف دیروز و معاونش سیگنال خاصی می فرستد؟

برخی پیش بینی می کنند که این تصمیم دولت زمینه ساز خروج تدریجی محسن رضایی از سوی دولت باشد.

در این میان، محسن رضایی این فرصت را دارد که همان نقش تشریفاتی و حاشیه‌ای را در حکومت بپذیرد و کشیش را بر همه چیز ترجیح دهد.

دیدگاهتان را بنویسید