حضور اسرائیل در مذاکرات وین و دیدار با نماینده روسیه؛ داستان چیه؟

حضور اسرائیل در مذاکرات وین و دیدار با نماینده روسیه؛  داستان چیه؟

روز جدید یک وب سایت مرتبط با شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به حضور یک هیئت اسرائیلی در وین، آن را «بازدارنده پیشرفت» در مذاکرات خواند.

اسرائیل روز سه شنبه (15 فوریه) هیئتی را به وین فرستاد. این هیئت با میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای وین دیدار کرد.

جروزالم پست گزارش داد که جاشوا زرقا، معاون مدیر کل امور استراتژیک وزارت خارجه اسرائیل و گیل رایش، معاون مدیر کل سیاست در کمیسیون انرژی اتمی، ریاست این هیئت را بر عهده داشتند. دیوید نوسبوم، نماینده اسرائیل در آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاون وی نیز به این هیئت پیوستند.

بر اساس گزارش رسانه ها، این هیئت با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای وین دیدار و گفت و گو کرد.

گفته می شود اعضای هیأت اسرائیلی با نمایندگان دیگر کشورهای درگیر در مذاکرات دیدار خواهند کرد.

واکنش سایت حوالی شمانی

نورنیوز دستیار دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به حضور هیئت اسرائیلی در وین نوشت: حضور آشکار و غیرمنتظره صهیونیست ها در وین بدون شک عاملی بازدارنده برای پیشرفت مذاکرات وین در شرایط حساس کنونی است. . گفت و گوی نمایندگان رژیم صهیونیستی گروسی و اولیانف به هر هدفی که حاصل شده است، گامی در جهت ایفای نقش ذاتا مخرب این رژیم است.

خرابکاری اسرائیل

اسرائیل نسبت به مذاکرات وین و نتیجه احتمالی آن بدبین است و با نزدیک شدن مذاکره کنندگان وین به نتیجه «نهایی»، رایزنی گسترده ای را آغاز کرده است.

پایگاه خبری اکسیس چند روز پیش به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت که نفتالی بنت، نخست وزیر، در گفت و گوی تلفنی با رئیس جمهور آمریکا از وی خواسته بود به برجام بازگردد و گفته بود که «اگر آن را امضا نکنید، هیچ اتفاقی نمی افتد. “

بنت با بیان اینکه بدون احیای برجام، برنامه هسته ای ایران لزوماً جهش قابل توجهی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: منافع مالی توافق ایران بسیار بیشتر از مزایای عدم اشاعه است.

به گزارش بی بی سی، حدود یک هفته پیش اسرائیل هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به واشنگتن سفر کرد تا با همتای آمریکایی جیک سالیوان درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کند.

رسانه های اسرائیلی به نقل از هولاتا گفت: این خطر وجود دارد که ایالات متحده به توافق هسته ای بازگردد و اهرمی را که می تواند فشار بیشتری را بر یک توافق قوی تر و بلندمدت با ایران وارد کند، از دست بدهد.

در وین چه خبر است؟

ایسنا نیز درباره مذاکرات وین و حضور اسرائیل در این مذاکرات می نویسد: رایزنی های تلفنی وزرای خارجه ایران، انگلیس و روسیه که بخشی از آن مربوط به برجام و آخرین تحولات آن بود به شرح زیر است. حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه در آخرین تماس تلفنی خود با جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی گفت: در این گفت وگو درباره آخرین وضعیت مذاکرات گفتگو کردیم. رعایت خطوط قرمز ایران ضروری است. روند رو به جلو است، اما برخی از مسائل مهم هنوز پیش روی ما هستند. ابتکارات ایران این توافق را قابل دسترس کرده است، اما رسیدن به توافق نهایی به «رفتار مسئولانه» غرب بستگی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در تماس با وزیر امور خارجه انگلیس گفته بود که اگر غرب واقع بین باشد، می توان توافق خوبی در وین حاصل کرد.

در عین حال همزمان با مذاکرات وین که در مراحل پایانی خود قرار دارد، حضور برخی مقامات اسرائیلی نیز به حاشیه رفته است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، روز سه‌شنبه در توئیتی از دیدار با مقامات اسرائیلی خبر داد و گفت: درباره موضوعات مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو کرده‌ایم.

اگرچه دیدار دیپلمات های روسیه و اسرائیل بر موضوعات مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی متمرکز بود، اما این دیدار با دیدار جاشوا زارکا، معاون مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان شد. آژانس انرژی، آژانس انرژی تأسیس شد.

برخی تحلیلگران یکی دو هفته پیش نسبت به نفوذ و دخالت برخی غیر برجامی ها در روند مذاکرات و کشورهای عضو برجام هشدار دادند، اما به نظر می رسد اکنون این موضوع به حدی رسیده است که مخالف اصلی برجام، رژیم اسرائیل است. به پشت اتاق مذاکره آمد.

در عین حال مقامات و روسای هیئت های مذاکره کننده در وین به صورت روزانه در قالب ها و سطوح مختلف مذاکرات را با توجه به موضوعات و نیازهای مذاکرات زیر نظر دارند. شایان ذکر است که سطح و شکل جلسات با توجه به نیازهای مذاکرات تعیین می شود. یکی از مهم ترین دیدارهای روز سه شنبه در وین، دیدار دوجانبه علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران می گویند مذاکرات هفته گذشته به مرحله ای رسیده است که موفقیت یا شکست مذاکرات صرفا به تصمیمات سیاسی کشورهای غربی بستگی دارد. این منابع بدون اشاره به جزئیات مذاکرات تاکید می کنند که در صورت اتخاذ تصمیمات لازم که کشورهای غربی از آن مطلع هستند، برخی از مسائل باقی مانده را می توان به سرعت حل و فصل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

از سوی دیگر آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و زمان زیادی برای احیای برجام باقی نمانده است، حل مشکلات در مذاکرات وین را منوط به تصمیم سیاسی ایران دانست.

دیدگاهتان را بنویسید