حضور بیگانگان در منطقه مشکل ساز است/ مردم و دولت عراق حمایت های ایران را فراموش نمی کنند


ساعت: 13:55
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914514

رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق:

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت، صلح و ثبات در منطقه تنها توسط دولت ها و ملت های منطقه محقق می شود، خاطرنشان کرد: حضور بیگانگان در منطقه امنیت ایجاد نمی کند بلکه تنها مشکل ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان بعدازظهر امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران، گفت: روابط ایران و عراق به گونه ای نیست. روابط معمولی روابط دو کشور ریشه در اعتقادات و اعتقادات دو ملت دارد و اوج این رابطه را می توان در مراسم اربعین مشاهده کرد که در آن مسلمانان از سراسر جهان در آن شرکت می کنند و دولت و ملت عراق از این امر برخوردارند. بهترین پذیرایی برای نمازگزاران اباعبدالله الحسین که محلی برای دولت است و ما از مردم عراق برای این میزبانی تشکر می کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت عراق در آغاز کار است و باید به آنها تبریک گفت و امیدوار بود در این دوره جدید همکاری های ایران و عراق گسترش یابد. البته در زمینه تجارت، فرهنگ، ترانزیت، علم و فناوری و مبارزه با تروریسم همکاری داریم و امیدواریم در دوره جدید این همکاری ها بهبود یابد.

وی افزود: از دیدگاه ما و دولت عراق، امنیت، صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم است و از این رو مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و ​​جرایم سازمان یافته بخشی از توافقات و اشتراکات دو کشور است.

رئیسی با تاکید بر اینکه امنیت، صلح و ثبات در منطقه تنها به دست دولت ها و ملت های منطقه تحقق می یابد، خاطرنشان کرد: حضور بیگانگان در منطقه امنیت ایجاد نمی کند بلکه تنها مشکل ایجاد می کند. همانطور که حضور آمریکا در افغانستان و سایر نقاط جهان باعث ایجاد امنیت در عراق نشد، این حضور نیز نمی تواند در عراق امنیت ایجاد کند و خروج آنها از منطقه ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: حضور نخست وزیر عراق در ایران می تواند گام بزرگی برای بهبود روابط دو کشور باشد و مسائل تجاری، صادرات گاز و برق از موضوعات مهم مذاکرات ماست و بدون شک این سفر و گفت‌وگوی دو کشور می‌تواند برای پیشبرد روابط دو کشور بسیار مؤثر باشد

وی بحث و رایزنی در زمینه مسائل پولی و بانکی و صادرات نفت و گاز را محورهای دیدار خود با طرف عراقی عنوان کرد و اظهار داشت: این سفر و گفتگوهای هیات های عراقی و ایرانی در رفع مشکلات فی مابین بسیار موثر است.

رئیسی افزود: دیدگاه های مشترکی درباره روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی داریم و این روابط خوب دوجانبه موجب بهبود روابط می شود. امیدواریم در این مسیر قدم های ماندگاری برداشته شود.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید