حمایت از تئاتر در حد شعار ماند/ شرمنده بازیگرانم هستم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ متاسفانه هنرهای نمایشی و تئاتر این روزها حال و روز خوبی ندارند و مرگ خاموش این هنر در راه است به دلیل سیل کرونا که مدت ها چراغ سالن ها را خاموش کرد و ضعف مدیریت ریشه این امر را زده است. هنر

بی توجهی به این هنر در سطح شهرها، با وجود استعدادهای بالقوه و توانمند و مشتاقان بسیاری برای ورود به عرصه هنر، متأسفانه بیشتر به چشم می خورد و همین امر موجب ناامیدی بیشتر هنرمندان شهری و کاهش رونق تئاتر در شهرها شده است.

اما احیای این هنر در شهرستان ها با تدابیر نمایشی محقق نمی شود و باید سیاست و برنامه ریزی عادلانه بودجه ای در این زمینه انجام داد، شاید برخورد یکسان با همه هنرمندان تئاتر کشور فارغ از جغرافیای محل سکونتشان. و البته تصمیم گیری بر اساس تجربه، تخصص و توانایی هر فرد است. لازم به ذکر است بسیاری از فعالان تئاتر پایتخت از شهرستان ها به تهران کوچ کردند.

احمد مرادی حقیقی، نویسنده و کارگردان تئاتر که سال ها توانسته در این هنر بدرخشد و آثار جالبی را در دو بعد طنز و تاریخی روی صحنه ببرد و اخیرا تئاتر فاخر و ارزشمندی به نام خورشید برنیزه را به کارگردانی بیمهری کارگردانی کرده است. در مورد وضعیت تئاتر

این نویسنده و کارمند تئاتر درباره مشکلات این هنر و اهالی این عرصه گفت: دنیای تئاتر از چند جهت دنیایی خاص است، اولاً فضایی کاملاً فکری است که آمیخته با علم، فکر و اندیشه است. احساس، و در عین حال، هم هنرمندان و هم مخاطبان متفکر هستند.

وی که تئاتر را حاصل تعامل زنده و مستقیم بین تماشاگر و صحنه می داند، بیماری کرونا را وضعیتی غیرمنتظره برای عرصه فرهنگ و هنر تعریف کرد و افزود: تئاتر از جمله هنرهایی است که بیش از دیگران از این امر آسیب دیده است. حادثه.”

این هنرمند سمنانی ادامه داد: با توجه به اینکه تئاتر بسیار مهجور است و کمتر مورد توجه و حمایت مسئولین کشور قرار می گیرد، مشکلات ریشه ای زیادی را در بر می گیرد که به نظر می رسد هیچکس به دنبال راه حل مناسبی برای حل مشکلات مانند بیمه نیست. و حقوق هنرمندان

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به وعده های همیشگی مدیران، خواستار حمایت جدی حراست حوزه هنری شد و گفت: مدیران و کارکنان محترم در سازمان هایی مانند فرهنگ و ارشاد همواره از حمایت از اهالی تئاتر در شرایط مختلف صحبت می کنند. اما در عمل این به ندرت اتفاق می افتد. بازگشایی سالن ها بدون حمایت این گونه سازمان ها برای جلب اعتماد مردم امکان پذیر نخواهد بود.


بحث من با مقامات تمام شده است

وی که به تازگی تئاتر خورشید برنیزه را روی صحنه برده است، گفت: متاسفانه با وجود تلاش های ما هیچ سازمان و نهادی از ما حمایت نکرد و قصد داشتم با اجرای این نمایش به همه مسئولان ثابت کنم که علیرغم حضور هنرمندان توانمند در سطح استان، اما از این پس منتظر اجرای آثار دیدنی در روستا نباشید.

مرادی حقیقی با بیان اینکه تمامی عوامل و تجهیزات این نمایش توسط استان تامین شده است اظهار داشت: خوشبختانه در این زمینه به خودکفایی رسیده ایم و برای اجرای نمایش نیازی به بازیگر و تجهیزات خارج از استان نداریم.

به گفته این کارگزار تئاتر، متاسفانه در بسته اجتماعی کارکنان به فرهنگ و تئاتر توجهی نمی شود، در حالی که بلیط استخر برای کارکنان ادارات در نظر گرفته شده است، بلیت تئاتر باید به صورت اختصاصی برای حمایت از بازیگران تهیه شود و این امر نیازمند حمایت سازمان ها و سازمان ها است. مانند شهرداری یا فرمانداری.

وی که در برنامه خود از گروه های نوجوان نیز استفاده کرده است، تصریح کرد: نباید بگذاریم جوانانی که فقط به این رشته علاقه دارند قربانی شوند و با بی تفاوتی و بی تفاوتی انگیزه آنها از بین برود.

مرادی حقیقتی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه بودجه و ردیف اعتباری در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد عادلانه نیست و تئاتر سهمی از آن ندارد و این گونه تبعیض ها مظلومیت این هنر را تقویت می کند.


من شرمنده بازیگران هستم

این هنرمند و بازیگر عرصه تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه هزینه های جاری این تئاتر حدود 150 میلیون تومان است، گفت: متاسفانه به دلیل عدم حمایت نتوانستم حق الزحمه بازیگران را پرداخت کنم و این سمت است. در حالی که حتی هزینه های جاری . این انتقال بسیار بزرگ بود و بخشی از آن از منابع خصوصی محافظت می شد.

وی بیان کرد: همه فعالیت های فرهنگی و هنری پرهزینه است اما تئاتر به دلیل نیازهایی مانند گریم، نور، دکور و لباس هزینه های بسیار بالاتری نسبت به هنرهای دیگر دارد که این امر حمایت بیشتر از تئاتر را ایجاب می کند.

وی مشکل تئاتر را متوجه همه گروه های فعال تئاتری منطقه می داند و می افزاید: متأسفانه از هیچ گروه تئاتری حمایت نمی شود و اگر مجری تئاتر بتواند حامیان مالی و همفکری پیدا کند یا از فروش بلیت درآمدزایی کند. موفقیت آمیز. با بحران مالی مواجه است.

وی با بیان اینکه گروه های نمایشی استان سمنان از حمایت مالی مناسبی برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: نمایش های استان درآمد مناسبی از فروش بلیت ندارند و بلیت فروشی نمی تواند هزینه های کلان تئاتر را تامین کند و این گروه ها نیازمند حمایت مالی هستند. از ارگان های فرهنگ، هنر و قوه مجریه هستند.

وی با تاکید بر اینکه تئاتر را نباید در زمره تئاتر تهران و تئاتر شهر قرار داد، افزود: حداقل نیمی از اعتبارات تئاتر کشور باید به استان ها اختصاص یابد که دستیابی به آن سخت است.

مدیر تماشاخانه خورشید برنیزه با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری سمنان تنها نهاد حامی این نمایش است، گفت: خوشبختانه این سازمان به قول خود وفادار بود و بدون عمل قول نداد، بلکه در حوزه تبلیغات و بلیت پشتیبانی، ما آن را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون نیازمند شور حسینی هستیم تا شعور حسینی شود و توجه و تمرکز بر پیام عاشورا باشد، گفت: تئاتر صحنه ای است که قطعا نقش مهمی در این ساختن زندگی دارد و باید از آن برای فرهنگ سازی استفاده کرد. عاشورا توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

وی تفکیک جایگاه اعتباری هنر از فرهنگ کشور را یکی دیگر از ضروریات هنر کشور خواند و گفت: هنر و فرهنگ باید حداقل اعتبارات جداگانه ای داشته باشند چرا که در بسیاری از مواقع مدیران بودجه هنر را به نام فرهنگی صرف کارهای دیگری می کنند. آثار به گونه ای که اعتبار جداگانه ای به نام شاخه های هنری اختصاص یابد.

وی با اشاره به مشکلات سالن های نمایش در استان ها خاطرنشان کرد: در استان سمنان تئاتر مشکل سخت افزاری ندارد و سالن ها و سالن های مناسبی دارد اما مشکلات اعتباری مشکل اصلی گروه های نمایشی است.

این فعال تئاتر خواستار توجه ویژه به انجمن های هنرهای نمایشی شد و تصریح کرد: اگر تشکل نمایشی در کشور ایجاد شود و انجمن های نمایشی به عنوان تشکل های مردم نهاد فعال شناخته شوند، برخی از مشکلات تئاتر حل می شود.

مرادی حقیقی معتقد است: موازی کاری نهادهای متولی یکی دیگر از مشکلاتی است که باید حل شود تا هر سازمانی در صورت حمایت تلاش کند نام آن سازمان یا فرد خاصی را ذکر کند ضمن اینکه باید بین سازمان ها هم افزایی وجود داشته باشد.

وی حل معضل تئاتر را نیازمند ارتباط دو سویه مدیران و اهالی تئاتر، رفع مشکلات زیرساختی و در کانون توجه قرار دادن نیازهای اهالی هنر می داند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم مدیران هنری تدبیر و برنامه ریزی مناسبی برای هنر تئاتر و هنرمندان آن داشته باشند تا مردم این عرصه در مسیر خود دچار مشکل نشوند و به ایده های خود جامه عمل بپوشانند. سهولت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید