حمایت سیاسی از متهمان به چه معناست؟

حمایت سیاسی از متهمان به چه معناست؟

ستاره لطفی- علاوه بر انتقادات داخلی، حکم اعدام برخی از معترضان ناآرامی های اخیر کشور، جرقه تلاش برخی از مقامات سیاسی کشورهای دیگر برای لغو یا تأثیرگذاری بر این احکام شده است. در پی اعلام خبر اعدام محسن شکاری، مجیدرضا رخنورد و تعدادی از معترضان سیستان و بلوچستان، نگرانی ها در مورد احتمال اعدام تعدادی دیگر از معترضان دستگیر شده که پرونده آنها توسط محاربه پلمب شده بود، مطرح شد. نگرانی از اعدام این معترضان باعث شده است که برخی از فعالان و مقامات سیاسی کشورهای اروپایی برای لغو حکم اعدام خود آستین بالا بزنند و برخی از دستگیرشدگان اعتراضات اخیر را حمایت مالی کنند.چند روز پیش «آدرین کومی» یکی از اعضای ایرانی از پارلمان فرانسه ضامن سیاسی رضا اسلام دوست یکی از بازداشت شدگان اعتراضات جاری در اشنویه پذیرفت. «علیرضا آخوندی» نماینده ایرانی الاصل پارلمان سوئد (ریکسداگ) نیز حامی سیاسی رضا آریا یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر است که در چهلمین روز توسط حدیث نجفی در کرج بازداشت و محکوم شد. به اتهام فساد مالی در کشور در پرونده ترور یک بسیجی به نام روح الله عجمیان به قتل رسید.

در 9 دسامبر، ارتین دینهوفن، نماینده پارلمان آلمان، حمایت سیاسی محمد برونی را بر عهده گرفت و تصویری از او در حساب توییتر خود منتشر کرد و نوشت: “این محمد برونی است… محمد با اعدام قریب الوقوع روبروست.” من از دولت آلمان و سفیر ایران می خواهم برای آزادی او تلاش کنند.»

«یه وون ری» یکی دیگر از نمایندگان مجلس آلمان که حامی مالی تومای صالحی، خواننده رپ دستگیر شده که با اتهامات فساد مالی مواجه است، در حساب کاربری خود در توییتر علاوه بر اطلاع از وضعیت ثمایی صالحی، از پذیرش اسپانسر سیاسی از سوی وی خبر داد. سایر اعضای پارلمان همچنین توسط آلمان منتشر شده است.

پذیرش حمایت سیاسی از یک معترض می تواند توسط چند تن از نمایندگان وی انجام شود. ثمایی صالحی از جمله افرادی است که در کنار یک وون ری و امید نوری پور، رئیس حزب سبز آلمان، حمایت مالی او را پذیرفته است. وی پس از پذیرش اسپانسر سیاسی تومایی صالحی در ویدئویی گفت که در صورت محکومیت به اعدام، تلاش خواهد کرد روابط تجاری آلمان و ایران را قطع کند.

پذیرش حمایت سیاسی از معترضان توسط مقامات سیاسی اروپایی تنها به همین چند مورد محدود نمی شود، شواهد نشان می دهد که روند پذیرش حمایت سیاسی از بازداشت شدگان از اعتراضات فعلی نمایندگان پارلمان های مختلف اروپا با سرعت فزاینده ای در حال رشد است. اما پذیرش حمایت سیاسی بر زندانیانی که هر لحظه با مجازات اعدام روبرو هستند چه تأثیری عملی دارد؟

حمایت سیاسی واژه جدیدی است

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری با ابراز همدردی درباره کفالت سیاسی که این روزها زیاد شنیده می شود، گفت: کفالت سیاسی اصطلاح جدیدی است و چند سالی است که وجود ندارد. بنیان و مؤسسان آن نمایندگان پارلمان آلمان بودند. وی افزود: در سال 2003، حدود بیست سال پیش، کمیسیون حقوق بشر پارلمان آلمان با حمایت سیاسی آمد و تصویب کرد که اگر نماینده ای در سایر پارلمان های جهان خشمگین شد، از او حمایت کنند. کم کم این حمایت ها به فعالان اجتماعی، هنرمندان، منتقدان سیاسی و… که در زندان و در خطر بودند، سرایت کرد».

خرمشاهی درباره اعتبار قضایی ضمانت های سیاسی گفت: ضمان و عقد ضمان بحثی در قانون مدنی است که مفهوم آن در قانون نیز مشخص و بیان شده است، اما در این مفهوم جدید همان ضامن سیاسی است که این روزها مورد بحث قرار می گیرد، تعهد قانونی را تضمین نمی کند، تعهد اخلاقی می کند. این ضمانت نامه الزام آور قانونی نیست، اما مهم است، چرا مهم است؟ زیرا اگر چند نفری که قیام دارند در یک حالت از زندانی حمایت کنند و بگویند کفالت دارند، ممکن است برای آن کفالت جلب حمایت کند، اما آن کفالت مفهوم و اعتبار قضایی مندرج در قانون مدنی را ندارد. بلکه یک تکلیف اخلاقی است یعنی فردی که دارای موقعیت و قدرت است صدای فردی در خطر می شود و باعث جلب نظر و حساسیت افکار عمومی نسبت به این شخص می شود یا حقوق او در مجامع بین المللی پیگیری می شود. البته در برخی از مجالس مانند سوئد هنوز این مورد استفاده و درک نشده است. در برخی کشورها این طرح در حال اجراست.»

خرمشاهی افزود: در واقع کفیل نه وکیلی است که بتواند در دادگاه از موکل خود دفاع کند و نه وضعیت دیگری دارد. این حمایت سیاسی یا حمایت اخلاقی است که تمدید شده است. در چاپ های اخیر ایران نیز شاهد بودیم که تعدادی از نمایندگان مجالس کشورهای مختلف یا افرادی که دارای سمت و سمتی بودند، آمدند و اعلام کردند که حامی سیاسی خود برای برخی از زندانیان هستند و در نتیجه ممکن است. – نمی دانیم این موضوع چقدر در دادگاه های ایران مهم است، در مجازات هایی که برایش در نظر گرفته اند به او تخفیف می دهند. مثلاً اگر اعدام است، باید حبس باشد».

بعید است تاثیری داشته باشد

خرمشاهی در پاسخ به این سوال که امکان تخفیف مجازات به چه عواملی بستگی دارد، گفت: این بستگی به جایگاه و جایگاه ضامن دارد، به ویژه طرف هایی که برای کشور ما اعتماد یا جایگاهی دارند و همچنین بعید است که با ایران رابطه داشته باشد. البته در این زمینه نمی توان تاثیر این تضمین ها را به طور قطع تایید یا تکذیب کرد… شاید چنین ضمانت ها و اعلام حمایت های اخلاقی و سیاسی بتواند موثر باشد.» در پاسخ به گمانه زنی برخی که می گویند به دلیل شرایط سیاسی با پافشاری محافظه کاران، این احتمال وجود دارد که حمایت سیاسی برخی از نمایندگان مجالس کشورهای اروپایی برای معترضان گران تمام شود و حتی اجرای حکم آنها را تسریع کند، گفت: تردید دارم که تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود. حوزه باید بر اساس لجاجت سیاسی صورت گیرد، زیرا به هر حال تصمیم گیری بر اساس لجاجت سیاسی با مصالح کشور سازگاری ندارد. ضمناً یادآور می شوم که تأثیر مثبت چنین حمایتی دور از ذهن نیست. و غیر ممکن نیست، مگر در مواقع معینی که می تواند جنبه منفی داشته باشد.» خرمشاهی با اشاره به تجربه خود در یکی از پرونده های خود افزود: در مورد دلارا دارابی از حمایت گسترده نهادهای حقوقی دنیا حتی نمایندگان مجالس و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برخوردار شد اما متأسفانه این امر پیامدهای منفی داشت. طرف است و لازم الاجرا نشده و حکم اجرا شده است. لازم به ذکر است که بر اساس گزارش جامعه بین المللی حقوق بشر، سابقه پذیرش حمایت سیاسی از زندانیان سیاسی ایرانی به دیرباز می رسد. به عنوان مثال، در ژانویه 2021، تری رانتکه، نماینده پارلمان اروپا، و ایمکه بیل، عضو پارلمان ایالت نیدرزاکسن، حمایت سیاسی سعید تمجیدی، یکی از بازداشت شدگانی را که در نوامبر 2021 به اعدام محکوم شده بود، بر عهده گرفتند. در مارس 2022 به طور موقت تحت گارانتی منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید