خریداران خودروهای جیب بردار این بار در بورس

خریداران خودروهای جیب بردار این بار در بورس

چندین سال از نوسانات دوره ای قیمت خودرو در بازار می گذرد. در این سال ها اختلاف فاحش قیمت کارخانه با بازار عرصه را بر خریداران اصلی این بازار تنگ می کند و فرصتی را برای دلالان سودجو فراهم می کند به گونه ای که همواره از تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای یاد می کنند. و نبض بازار را با این کلمه تسخیر کنید .

البته از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان با انتقاد از تسلط نمایندگی ها در این بازار، بر شفاف سازی سازوکار عرضه خودروهای تولید داخل و ایجاد اختلاف اندکی بین قیمت محصولات تولیدی خودروسازان و بازار تاکید کردند. حاشیه .کالاها خواهد رفت و برای تحقق این برنامه چندین پیشنهاد وجود دارد.

فعالان و کارشناسان این بازار از آنجایی که خریداران اصلی همچنان حضور دلالان در بازار خودرو را بدون هیچ ایرادی احساس می‌کنند و ارتباط مستقیم خودروساز و مشتری در بازار خودرو در بورس کالا همچنان به عرضه فعلی خودرو در بورس کالا اعتراض دارند. ساختار شفاف این تصمیم دولت را به هدف نهایی خود منتهی نکرده است.

گام سیاست بخشنامه ای دولت در بورس کالا نیز باز است

اما مزایای عرضه خودرو در بورس با توجه به سیاست دستوری دولت تاثیری در بازار نداشته است. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص گفت: سیاست های دولت در بازارهایی مانند بازار خودرو همواره منجر به حضور سلاطین و دلالان شده است که عامل تورم و گاه کمبود در بازارها است. یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ابتدای سال بازار خودرو وارد رکود شدیدی شد و خودروسازان که همچنان در تولید مشکل دارند، نتوانستند با عرضه کم محصولات در بازار کنار بیایند و تصمیم گرفتند فروش خودرو در بورس کالا طبق روش پیشنهادی دولت.

به گفته زاوه، دلیل اصلی این رکود افزایش قیمت خودروهای صفر تولیدی در کشور با وجود حضور دلالان و تعیین نرخ های غیرواقعی از سوی دلالان است. این مشکل وضعیت عرضه خودرو در بورس را سخت کرده است زیرا عرضه محدود و در نهایت قیمت گذاری به سبک حراجی در بورس در هیچ کجای دنیا اجرا نشده و در هیچ جای دنیا چنین رسمی در عرضه خودرو وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با تغییر پلت فرم های تحویل خودرو در زمانی که نرخ تورم همیشه جلوتر از وضعیت فعلی بازار است، تاثیر خاصی بر شرایط قیمت گذاری ندارد. در واقع عرضه خودرو در بورس هیچ تاثیری بر قیمت نهایی و تعداد واسطه ها با توجه به نحوه عرضه و قیمت گذاری نخواهد داشت و زمان نمی تواند مکان مناسبی برای فروش خودرو باشد زیرا این نوع عرضه با توجه به مقامات کنترل قیمت، نوعی جیب بری و ایجاد کسب و کار جدید برای چند نفر خاص به نام دلال است و به راحتی مردم را برای خرید در بورس کالا فریب می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید