خسارت روزانه بین 50 تا 500 میلیون از قطع اینترنت کسب و کار

خسارت روزانه بین 50 تا 500 میلیون از قطع اینترنت کسب و کار

از فیلترهای اینستاگرام و واتس اپ گرفته تا ملی شدن اینترنت موبایل در زمان های خاص. این محدودیت ها علاوه بر آسیب رساندن به مصرف کنندگان، زیان هایی را برای کسب و کارها نیز به همراه داشته است. در همین راستا، سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران از تلاش خود برای تعامل با نهادهای مسئول برای ارزیابی میزان این اختلالات و راهکارهایی برای کاهش آسیب های ناشی از آن خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان، این سازمان به منظور بررسی تأثیر محدودیت ها بر کسب و کارها، پرسشنامه ای را در اختیار آنها قرار داد که در آن سؤالاتی در مورد کاهش درآمد، افزایش هزینه ها یا اختلال در روند جاری مطرح شده بود. عملیات شرکت ها این نظرسنجی از شرکت های عضو نصر تهران در قالب پرسشنامه با مشارکت 104 شرکت زیرمجموعه سازمان از تاریخ 16 مهر 1300 لغایت 19 مهر 1401 انجام شد.

نیمی از شرکت ها حداقل 25 درصد کاهش فروش را تجربه کردند

یکی از مهم ترین سوالاتی که شرکت های عضو سامانه اتحادیه رایانه تهران به آن پاسخ می دهند، تأثیر این محدودیت ها بر فروش آنها است. آمارها نشان می دهد که این محدودیت ها آسیب جدی به شرکت ها وارد کرده است.

بر اساس این نظرسنجی، درصد شرکت هایی که در این مدت کاهش فروش را تجربه نکرده اند، تقریبا صفر بوده است. بیش از 41 درصد از شرکت ها 25 تا 50 درصد از درآمد خود را در این دوره از دست دادند و حدود 47 درصد کاهش بیش از 50 درصدی در فروش را تجربه کردند. تنها 11 درصد از کسب و کارها کاهش کمتر از 25 درصدی در فروش را تجربه کردند که این سازمان پیشنهاد می کند که می تواند تحت تأثیر نوسانات کوتاه مدت قرار گیرد.

خسارت 50 میلیون تومانی برای نیمی از بنگاه ها با محدودیت های مستمر

اما محدودیت‌های مستمر روزانه چقدر به کسب‌وکارها آسیب می‌زند؟ نصر تهران از شرکت‌ها درخواست کرد که ادامه احتمالی محدودیت‌ها موجب ضرر روزانه آنها از نظر ترکیبی از فروش از دست رفته و هزینه‌های اضافی شود. بر این اساس 53 درصد شرکت ها می گویند روزانه 50 میلیون تومان ضرر می کنند. 21 درصد زیان 50 تا 100 میلیون تومانی و حدود 18 درصد نیز بین 100 تا 500 میلیون تومان زیان گزارش کرده اند. تقریباً 8 درصد بنگاه ها نیز روزانه بیش از 500 میلیون تومان زیان می بینند: «اگر تعداد کارکنان را شاخص اندازه شرکت ها در نظر بگیریم، تقریباً همان 8 درصدی که بیش از 200 نفر پرسنل دارند، روزانه متحمل زیان می شوند. بیش از 500 میلیون تومان و همان 73 درصد که زیر 50 نفر هستند و هر روز 50 میلیون تومان خسارت خواهند دید.

همبستگی مستقیم کاهش فروش با درآمد شرکت ها به دلیل اختلال در کانال های فروش، کاهش فروش یا درآمد شرکت به دلیل اختلال در ابزار بازاریابی دیجیتال، اختلال در عملیات روزمره با استفاده از ابزار ارتباط با مشتری، اختلال در عملکرد فعلی شرکت به دلیل وقفه در استفاده از ابزار طراحی و توسعه محصول، افزایش خسارت به عملیات جاری شرکت به دلیل وقفه در استفاده از سیستم های داخلی شرکت، آسیب به عملیات جاری شرکت به دلیل وقفه در استفاده از ابزارهای ارتباطی داخلی، آسیب عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با اشخاص و مؤسسات غیر ایرانی، اختلال در عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با مؤسسات آموزشی و پژوهشی، اختلال در عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در vz. تعامل با پیمانکاران و همکاران، آسیب به فعالیت فعلی شرکت به دلیل قطع کار از راه دور کارکنان، از جمله عوامل موثر بر ضرر و زیان شرکت ها به دلیل محدودیت های ایجاد شده در اینترنت است.

بررسی ابعاد محدودیت ها و نقض های اینترنتی

در این مدت، اختلالات و قطعی اینترنت مراکز داده باعث ایجاد اختلال در ارتباط با دامنه های بالادستی و همچنین ایجاد مشکلات زیادی در رزولوشن DNS دامنه شد. تعداد درخواست های ناموفق در این شرایط تقریباً 170 برابر بیشتر از وضعیت معمول است. علاوه بر این، به دلیل سیستم فیلترینگ و تلاش برای بستن تونل و سرویس های VPN، تمام ارتباطات https و دست دادن های داخلی سالم تحت تأثیر قرار گرفتند. این اختلالات مستقیماً بر اکثر خدمات سازمانی مانند پرداخت ها، ورود به سیستم، سیستم های اطلاع رسانی (2fa/Email) و سیستم های CICD و مدیریت مسائل، نظارت و هشدارها تأثیر می گذارد. از سوی دیگر اختلال در خدمات تونل زنی منجر به مسدود شدن دسترسی ایمن کارشناسان سازمان به خدمات سازمان و افزایش خطرات امنیتی این شرکت ها شد. به گزارش نصر، از روز پنجشنبه 31 شهریور 1401، اختلالات اولیه تقریباً در تمامی مراکز داده آغاز شد و این روند تا زمان نگارش این گزارش، یعنی ادامه یافت. 10 مهر. در شنبه دوم مهر، اختلالات داخلی در ارتباط مرکز داده و اتصال به اینترنت بین‌المللی افزایش چشمگیری داشت و شدیدترین اختلالات را بویژه در بخش داخلی متحمل شد. در سایر روزها اختلالات در روزهای پنجشنبه و جمعه در ساعت 7 صبح و 8 صبح شدت بیشتری داشت که تمرکز این اختلالات از ساعت 16 تا 24 هر روز بود.

نامه رهبر اتحادیه رایانه به رئیس جمهور

پیش از این سید حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در نامه ای به ابراهیم رئیسی با تاکید بر پیگیری مطالبات فعالان بخش خصوصی از وی خواسته بود برای جلوگیری از تکرار تجربیات گذشته تصمیمی راهبردی اتخاذ کند. و تصمیمات یکجانبه در مورد اینترنت در طرف. در این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: از جنابعالی تقاضا داریم با اتخاذ تصمیم راهبردی و جلوگیری از تکرار تجربیات گذشته و تصمیمات یک جانبه در خصوص اینترنت کشور، فعالان کسب و کار مجازی نیز به قول قطعی رئیس جمهور اعتماد کنند. نسبت به توسعه فعالیت های اقتصادی اعتماد بیشتری دارند. خود را داشته باشند و در نتیجه اقتصاد کشور که هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و معظم له است و هم رویکرد اصلی سیاست کلی برنامه هفتم توسعه است، روزهای روشن تری در پیش خواهد داشت. سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نیز در نامه ای به وزیر ارتباطات نوشت: رویکرد و توجه دولت محترم به توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان رکن اصلی توسعه کشور و همچنین اقدام تحسین برانگیز برای شکل گیری کارگروه اقتصاد دیجیتال با مسئولیت محوری جناب عالی، همه فعالان این صنعت را امیدوار می کند. همچنین خوشحالیم که تلاش مسئولان برای تحقق شعار 1401 منجر به تقویت دانش می شود. شرکت های مستقر و بهبود زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات که به آن نیاز دارند، اما اکنون شاهد رویه ای بحث برانگیز هستیم که محرومیت از خیاط فناوران حتی برای اساسی ترین نیازها در این زمینه. »

دیدگاهتان را بنویسید