خواستن و اعتراض حق دانشجوست/اگر صدای جوانان به گوش برسد قطعا آینده روشن است/بی توجهی به نقش تبیین در موارد اخیر


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909934

اظهارات صریح دانشجویان بیرجندی خطاب به رئیس قوه قضائیه؛

دانشجویان خراسان جنوبی در دیدار با رئیس قوه قضائیه ضمن ابراز نگرانی، حق مطالبه و اعتراض دانشجویان را دانسته و خواستار برخورد جدی با ناکارآمدی و پرونده های مفاسد مسئولان و بزرگواران شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در سیزدهمین سفر خود به استان از زمان تصدی ریاست قوه قضائیه دقایقی پیش با حضور در دانشگاه بیرجند با جمعی از دانشجویان به بحث و تبادل نظر پرداخت. و جوانان بیرجندی.

این اولین گفتگوی چهره به چهره سران یکی از سه قوه با دانشجویان پس از ناآرامی ها در کشور است.

احمد الیملی رئیس دانشگاه بیرجند گزارشی از وضعیت آموزش عالی و دانشگاه های استان خراسان جنوبی ارائه کرد و گفت: استان خراسان جنوبی بیش از 42 هزار دانشجو دارد که در این میان سهم دانشگاه بیرجند 13 هزار و 300 دانشجو است.

وی با اشاره به وجود 2000 دانشجوی متاهل در دانشگاه بیرجند از کمبود شدید فضای خوابگاه برای این دانشجویان گفت و از این مشکل گلایه کرد.

یملی با اشاره به لزوم هم افزایی شرکت های دانش بنیان با دانشگاه، از رئیس قوه قضائیه خواست تا با انجام اقدامات لازم برای رفع موانع موجود، دانشگاه بیرجند را در تجهیز و تکمیل شرکت های دانش بنیان نوپا در استان خراسان جنوبی یاری کند.

وی با اشاره به برخی طرح ها و پروژه های عمرانی نیمه کاره در استان خراسان جنوبی، خواستار آن شد که حل مشکلات مربوط به شهرک فرهیختگان در برنامه سفر رئیس قوه قضاییه به این استان قرار گیرد.

در ادامه «دانیال محمدی» نماینده بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی با اشاره به موارد اخیر گفت: بیش از 50 روز از اعتراضات برخی شهرستان ها می گذرد اما هنوز جای خالی در دانشگاه های بیرجند جمع آوری نشده است. . بدون شک باید با عوامل اصلی اغتشاشات برخورد قاطع شود اما با دانش آموزانی که در این موارد جزء عوامل اصلی نیستند باید با رأفت اسلامی برخورد کرد.


قوه قضائیه باید برای اداره فضای مجازی وارد عمل شود

وی افزود: بی احتیاطی در مدیریت فضای مجازی و محدودیت های بی برنامه ایجاد شده در این فضا، جوانان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار داده است و از دستگاه قضایی برای ورود به این موضوع می خواهد.

محمدی همچنین از حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی در جمع طلاب قدردانی کرد و خواستار تداوم این رویه از سوی همه مسئولان کشور شد.


امروز بیش از هر زمان دیگری به شفافیت نیاز داریم

سوسن تیزکاری نماینده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: اقدام شما برای گفت و گو با منتقدان و معترضان قابل تقدیر است اما در سطح استان خراسان جنوبی مقدمات این امر فراهم شد. آماده نبود، از جمله درخواست بسیج دانشجویان علوم پزشکی برای اشغال کرسی های آزاداندیشی بدون توجیه لازم «رد شد».

وی همچنین بر شفافیت تشریفات و علنی شدن محاکمات تاکید کرد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شفافیت هستیم و افکار عمومی خواهان پخش محاکمه مفسدان اقتصادی و سران اغتشاش است.


لزوم رسیدگی جدی به موارد ناکارآمدی و فساد مسئولان و بزرگان

محمدحسین صداقت، نماینده دانشگاه صنعتی بیرجند نیز از تعلل مسئولان در صدور مجوز برای اماکن آزاد اندیشی خبر داد و گفت: نقش تبیین در موارد اخیر بسیار مهم بوده است تا مخالفان فرصت ایجاد روایت را نداشته باشند. که مورد غفلت قرار گرفت.»

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی انتصابات به طایفه گرایی به جای شایسته سالاری توجه می شود، اظهار داشت: ناکارآمدی صدای اعتراض مردم را بلند کرده است و قوه قضاییه باید با ناکارآمدی و پرونده های فساد مسئولان و آقازاده ها برخورد جدی کند.


ما معترض هستیم نه آشوبگر

اکرم صلاحی نماینده دانشجویان دانشگاه بیرجند خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: ما معترضیم، معترض نیستیم. بین معترض و آشوبگر خط بکشید.

وی در ادامه خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: شما در دوران دانشجویی مشکلات من را درک نکرده اید و مانند من زندگی نکرده اید. مشکل من روسری نیست. روسری بر سرم سنگینی نمی کند، آیا مادران ما در این انقلاب شرکت نکردند؟ چرا برخی افراد فقط به یک تار مو می چسبند؟

صلاحی با بیان اینکه گشت ارشاد باید قانون و چارچوب داشته باشد، گفت: مگر مقام معظم رهبری و حاج قاسم سلیمانی نگفتند ما یک ملت هستیم؟ در این بحران، مسئولان خیلی راحت می توانند خود را بهانه بگیرند. مردم ما بسیار نجیب هستند و عذر مسئولین را پذیرفتند. ما یک ملت هستیم، دلم برای همین پلیسی که می سوزد هم می سوزد. مشکل من و امثال من حجاب نبود.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند جوانان ستون های این مملکت هستند، حال سوال این است که چرا این ارکان در سیاست کشور دخالتی ندارند. چرا دولت به مشکلات جوانان رسیدگی نمی کند؟ مرغ کیلویی 80 هزار تومان.

صلاحی در بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: دانشجویان از کمیته انضباطی می ترسند و با دیدن آن خم می شوند. لطفا دانشگاه را به دانشگاهیان بسپارید.

هلالی نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند نیز در این مراسم گفت: رابطه معاونت پیشگیری قوه قضائیه با آموزش و پرورش چگونه است و تا چه اندازه ساختارهای معیوب آموزش و پرورش را بررسی و تلاش کرده است. جلوگیری از آسیب از این زمینه؟ چرا قوه قضائیه نسبت به عملکرد مسئولان آموزشی اقدامات مشخصی انجام نمی دهد؟

وی در ادامه گفت: قوه قضائیه چه سازوکاری برای بررسی دقیق عملکرد مسئولان سیاست گذاری عمومی دارد؟ به عنوان مثال یک دهه از ابلاغ سیاست های اساسی در آموزش و پرورش می گذرد اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و وجود مافیای وحشتناک کنکور بر هیچکس پوشیده نیست. اگر قوه قضائیه یک نهاد نظارتی نیست، پس چه کسی باید بر این امور نظارت کند؟


دستور قاطع رئیس قوه قضائیه برای توقف پرونده دانشجویان معترض

مهرداد روحانی نماینده دانشجویان دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم اظهار داشت: چرا مسئولان نظامی با اعتراضات و اغتشاشات یکسان برخورد می کنند؟ از جمله با دانشجویان معترض برخورد می کنند. این باعث سرخوردگی و دوسوگرایی می شود. از رئیس قوه قضائیه می خواهیم دستور قاطعانه برای توقف تعقیب قضایی دانشجویان معترض و دادن این قول به دانشجویان بیرجندی صادر کند.

وی با انتقاد از عملکرد شورای عالی فضای مجازی گفت: پیام رسان های داخلی بد کار می کنند و سایر پیام رسان ها نیز برای مردم محدود است و این امر اشتغال برخی افراد را تهدید کرده است.

نماینده دانشجویان دانشگاه بیرجند با اشاره به اتفاقات رخ داده در سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه قضایی و مسئولان دستگاه های مختلف باید پرونده های رخ داده در سیستان و بلوچستان را روشن کنند تا رسانه ها نتوانند موج سواری کنند.


مسئولان کشوری در استان خراسان جنوبی حضور فصلی دارند

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به رئیس قوه قضائیه گفت: مسئولان کشور در استان خراسان جنوبی حضور فصلی دارند و در ایام انتخابات به آن استان سفر می کنند و به نظر می رسد نگاه ابزاری به مردم آن استان دارند، بنابراین شما باید تا این انتقاد را به گوش مسئولان برسانند

امین جعفرپور، نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در بیرجند نیز در سخنانی گفت: «این روزها حرف این است که اعتراض آری است و آشوب نه. آیا مسئولین نقشی در ایجاد بستر و ارتباط عمیق با مردم ندارند؟ آقای محسنی آژه ای لطفا به مسئولین خراسان جنوبی بفرمایید آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

وی تصریح کرد: اگر به صدای مردم توجه نکنیم مشکلات به تهدید و در نتیجه یک مشکل ساده تبدیل به چالش می شود.


چرا از ظرفیت دانشجویان در حلقه های مشورتی مسئولان در کشور استفاده نمی شود؟

الناز جاهد نماینده دانشجویان دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم به بیان برخی از مشکلات دانشجویان در زمینه تجهیزات، رزق و روزی و کار پرداخت و گفت: چرا از ظرفیت دانشجویان در حلقه های مشورتی مسئولان کشور استفاده نمی شود؟

«مرتضی همایون» نماینده دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند نیز در سخنانی گفت: ما دانشجویان به عنوان مؤذنان جامعه معتقدیم که باید بدون لکنت مسائل را مطرح کنیم و مسئولان بدانند که این رفتار ما اخاذی نیست. .


مسئولان ناکارآمد از جمله دلایل وضعیت کنونی هستند

وی افزود: از جمله دلایل وضعیت کنونی، ناکارآمدی مسئولان است، بنابراین از رئیس قوه قضائیه می خواهیم که روند شفاف، علنی و قاطعانه دلایل وضعیت موجود را انجام دهد.

همایون تصریح کرد: حق اعتراض معترضان باید به رسمیت شناخته شود اما مردم با اغتشاش گران همراهی نمی کنند و انتظار برخورد با عوامل اساسی اغتشاشات را دارند که جدای از امنیت فیزیکی، امنیت روانی آحاد جامعه را تهدید کرده است. .

«علی لرستانی» نماینده دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای خطاب به حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادجه ای گفت: من گلایه ای دارم؛ من یک گلایه دارم. البته من از شما به عنوان رئیس قوه قضائیه انتظار معجزه ندارم اما انتظار دارم صدای ما را از رئیس جمهور و وزیر علوم در جلسه روسای قوه بشنوید که چرا سرانه فنی و حرفه ای است. دانشگاه یک سوم بقیه سرانه جمعیت است این دانشگاه ها هستند.

وی افزود: چرا ما که می توانیم اشتغال و صنعت ایجاد کنیم، حمایت لازم را نمی گیریم؟ خوابگاه و ترانسفر نداریم و متاسفانه مدرک تحصیلی ما باطل است.

کسمی فر، نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: آقای ادجه ای می خواهم شما را خطاب قرار دهم، شما اعلام کرده اید که حاضرید با منتقدان صحبت کنید. در بند 7 سند تحول نیز آمده است که قوه قضاییه باید فضای گفت وگو با منتقدان را فراهم کند. حال سوال این است که آیا قوه قضاییه برای این موضوع تدبیری اندیشیده است یا خیر؟

وی افزود: آقای ادجه ای شما در دهه 70 با تشکیل دادگاه ها یک باند سیاسی و اقتصادی را رسوا کردید. حال سوال من این است که چرا دادگاه های عمومی را برای مفاسد اقتصادی تشکیل نمی دهید؟ قطعا تحقق این مهم در افزایش سرمایه اجتماعی نظام و امید مردم موثر خواهد بود.

لازم به ذکر است جلسه با قضات و کارکنان قضایی استان خراسان جنوبی، تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان استان و بعد از ظهر با اقشار مختلف مردم و حضور در جلسه شورای اداری و شورای قضایی استان از مهم ترین برنامه های سفر رئیس قوه قضائیه به استان خراسان جنوبی است.

همچنین در این سفر 19 نفر از مسئولین شورای عالی قضایی به تعدادی از شهرستان های استان خراسان جنوبی سفر خواهند کرد تا ضمن دیدار مستقیم و بدون واسطه با مردم، از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شده و مشکلات قضایی و غیره را در حد توان برطرف کنند. ، ترتیبات مناسب را ترتیب دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید