خوزستان در راه رسیدن به وضعیت بحرانی اپیدمی کرونا است

در آخرین به روز رسانی رنگ آمیزی کرونا کشور توسط وزارت بهداشت، خوزستان در مسیر سریع بحران کرونا قرار گرفته است.

امرالله مردانی دبیر شورای سلامت اهواز در جمع خبرنگاران گفت: مراجعات به مراکز بهداشتی درمانی نسبت به دو هفته قبل 10 برابر شده است.

وی افزود: پروتکل های بهداشتی باید به دقت رعایت شود و با ادامه این روند افزایش مراجعات و موارد ابتلا و تداوم این روند رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم مراجعه افراد برای واکسیناسیون، قطعا باید منتظر ورود به پیک کرونا باشیم.

مردانی گفت: مرکز نمونه برداری کرونا در خیابان شهید امینی منطقه مشعلی و مرکز نمونه برداری واقع در خیابان پانزدهم شرقی کیان آباد از ساعت 8 صبح تا 13 آماده خدمت رسانی به شهروندان اهوازی هستند.

دبیر شورای سلامت اهواز ادامه داد: تمامی مراکز بهداشتی و درمانی اهواز از ساعت 8 صبح تا 13 واکسیناسیون انجام می دهند. مرکز بهداشت 17 شهریور در شرق اهواز و مرکز شماره 5 در خیابان 15 شرقی کیان آباد نیز از ساعت 17 تا 20 آماده تزریق واکسن برای شهروندان هستند.

مردانی می گوید: افراد 12 تا 18 ساله با بیماری های خاص ممکن است نوبت سوم واکسن را دریافت کنند. افراد بالای 18 سال که سومین دوز خود را در شش ماه گذشته می گذرانند نیز باید دوز تقویت کننده را به خود تزریق کنند.


بسترهای جدید آمیکرون با نرخ آزادسازی بالاتر

BA.1: این اولین موردی بود که باعث شد جهان بپرد و با موج جدیدی از کرونا روبرو شود.

BA.2 (Secret Amicron): این یک نوع جهش یافته از آمیکرون بود که قدرت عفونی بالاتری نسبت به سویه های قبلی داشت. اکنون در بسیاری از کشورها نوع غالب از این زیر رشته است.

XE: از ترکیب دو زیرسویه BA.1 و BA.2 ایجاد می شود که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را مسری ترین سویه کرونا می داند. اولین بار در انگلستان شناسایی شد. جهان برای مقابله با این ویروس در حالت آماده باش بود، اما مصونیت بالای مردم جهان در برابر شیوع زیرسویه BA.2 آمیکرون مانع از شیوع این سویه شد.

XD: این سویه نیز از خانواده Amicron است و در فرانسه، بلژیک و دانمارک یافت شده است، اما همه گیر نیست.

BA.4 و BA.5: اولین بار در برخی از کشورها مانند آفریقای جنوبی و انگلستان دیده شد. تاکنون گزارشی از میزان آلودگی و بیماری زایی این ویروس دو طرفه منتشر نشده است، اما برخی این ویروس دو طرفه را عامل موج جدید کرونا می دانند.


هفتمین پیک در ایران; موج تاج جدید

در دو هفته گذشته تعداد بیماران افزایش چشمگیری داشته است به طوری که تعداد بیماران روزانه از اول تیرماه که 265 نفر بود در 31 تیرماه به پنج هزار نفر رسید. تعداد فوتی ها نیز اندکی متفاوت است، اما به گفته کارشناسان بیماری های عفونی، هنوز نگرانی در مورد تلفات وجود ندارد.

تعداد بستری شدگان در ابتدای تیرماه 67 نفر بود که دیروز به 541 نفر رسید و در این شرایط نگرانی از شیوع مجدد کرونا و ورود به هفتمین پیک کرونا افزایش یافته است.

پرهیز از ازدحام در محیط های بسته، کنار گذاشتن ماسک و جدی گرفتن علائم اولیه بیماری کرونا مانند عوارض تنفسی، سرفه، آسم و اختلالات گوارشی بهترین راه برای محافظت از افراد در برابر ابتلا به کرونا است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید