خیزش گرد و خاک در 13 استان / هشدار بارش شدید باران در 6 استان


ساعت: 08:50
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885029

سازمان هواشناسی از بارش شدید باران در 6 استان کشور خبر داد و در 10 استان نسبت به خسارت وارده به محصولات کشاورزی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی طی دو روز آینده در استان های ساحلی دریای خزر، اردبیل، شمال شرق آذربایجان و آذربایجان غربی، بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، برخی مناطق هرمزگان و جنوب شرق. فارس در ساعاتی جداگانه به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی نقاط بارش، گاهی رعد و برق، وزش باد موقتی شدید و گرد و خاک پیش بینی می شود.

روز سه شنبه در کوه های البرز مرکزی و در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، خراسان جنوبی، خراسان جنوبی و غرب و جنوب پیش بینی می شود. یزد، بارش شدید باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید.

بر اساس اعلام این سازمان، روز چهارشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، قم، غرب و جنوب اصفهان و جنوب یزد بارش پراکنده باران، رعد و برق و وزش باد موقت شدید و در استان های کرمان، هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان و نیمی از شرق فارس با بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

روز پنج شنبه در حالی که بارندگی ها در استان های جنوبی کشور شدت می گیرد، این بارش به استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کوگیلویه و بویراحمد سرایت می کند.

هشدار: تشدید بارندگی در اردبیل و گیلان/ نفوذ سامانه بارشی و رشد ابر همرفتی مرتبط

بر اساس اخطار زرد سازمان هواشناسی با عنوان تشدید فعالیت سامانه بارشی، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در استان های اردبیل و گیلان بارش شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید و موقت و در مناطق مستعد تگرگ پیش بینی می شود. احتمال جاری وجود سیلابی آب و جاده، طغیان فصلی رودخانه، رعد و برق، خسارت ناشی از وزش باد شدید موقتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل وجود دارد.

همچنین با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی در سواحل دریای خزر، پرهیز از تردد و استقرار سواحل و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، ایستادن در بستر رودخانه‌ها، عدم حضور در جاده‌ها و پارک نکردن خودروها در کنار رودخانه درختان خسته، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه های اجرایی از جمله نیروهای امدادی، اداره راه، شهرداری، وزارت نیرو و … برای مقابله با بحران.

در احتیاط یکی دیگر از سازمان های هواشناسی از نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی همراه با بارش باران و رعد و برق از دوشنبه تا پنجشنبه در استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، جنوب خراسان جنوبی، یزد، کوهستان های تهران خبر داد. استان‌ها، قزوین، البرز و مرکزی رگبار باران، رعد و برق گاهی همراه با وزش باد موقت شدید و در نتیجه احتمال رعد و برق، سیلابی شدن معابر و جاری شدن آب به صورت محلی و محدود، خیزش ناگهانی وجود دارد. در سطح آب رودخانه های فصلی، شکستن درختان کهنسال، سقوط اجسام از ارتفاع و تاخیر در پرواز وجود دارد.


هشدار: وزش باد شدید و گرد و خاک در 13 استان

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار در استان های تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان جنوبی، شرق اصفهان، شرق یزد هشدار داد که باعث می شود. بدتر شدن کیفیت هوا، کاهش دید، سقوط اجسام از ارتفاع، آسیب به سازه های موقت و شکستگی درختان و اختلال در ناوگان حمل و نقل.

پیش بینی آخرین وضعیت آب و هوای کشور طی روزهای گذشته

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید